Pénzcentrum • 2017. augusztus 24. 16:55
Egy euróért 302 forintot adtak ma reggel, régen volt ilyen erős a magyar fizetőeszköz. Azóta már szóban közbelépett a Magyar Nemzeti Bank (MNB), aminek hatására vissza is gyengült a forint. A ma reggel történtekből azonban levonhatjuk azt a következtetést, hogy ennél a szintnél nem lesz sokkal erősebb a forint a közeljövőben. Nézzük, mit érdemes meglépni azonnal.
Csütörtök reggel 302 forint környékén járt az euro árfolyama a forinttal szemben. Azóta, az MNB nyilatkozat útján jelezte, hogy további forinterősödés esetén kész beavatkozni a folyamatokba, melynek hatására vissza is rendeződött az árfolyam 304 forintra. Mindemellett felmerül, hogyha a jegybank nem visel el ennél erősebb forintárfolyamot, akkor mire használható fel ez az információmorzsa az átlagember számára?
Késői nyaralás, korai karácsony
Ha a következő hetekben vagy hónapokban utazni készülsz, akkor az MNB mai jelzése alapján ne nagyon bízz abban, hogy ennél jobb árfolyamon vehetsz majd külföldi valutát. Érdemes tehát most elmenni egy pénzváltóhoz, és megvenni azt a mennyiségű kunát, eurót vagy dollárt, amelyre készpénzben szükséged lehet.
Ha már most tudod, hogy egy karácsonyi ajándékot külföldről fogsz beszerezni, akkor érdemes lehet most azonnal megrendelni. A jegybank jelzése alapján ugyanis erősebb már úgysem lesz a forint, tehát nagy a valósínűsége, hogy év vége felé már többet kell majd fizetned, ugyanazért az ajándékért. Ugyanez vonatkozik egyébként arra, ha már régóta halogatod, hogy megrendelj valamit külföldről, nagy az esélye, hogy jól döntesz, ha most végre megrendeled.
A külföldi vásárlásokkal kapcsolatban érdemes felidézni egy kutatás, mellyel tavasszal foglalkoztunk. A GfK Digital Connected Consumer kutatása (DCC) szerint a 15-59 éves hazai internetezők körében tízből kilencen már vásároltak az interneten 2016-ban. Az ő körükben évről évre nő azoknak az aránya, akik külföldi webshopokban vásárolnak, azaz olyan oldalakon, ahol a fizetés nem forintban történik.
A külföldi online üzletek iránti igény kizárólagossága nem jellemző, hiszen a válaszadóknak tavaly mindössze 4 százaléka jelezte, hogy ő szinte mindig külföldi oldalakon vásárol. Mindemellett nagyot nőtt a vásárlás szempontjából külföldi weblapokat preferálók aránya: míg 2014-ben csupán csak 5 százalék, addig 2015-ben már 8 százalék, tavaly pedig 11 százalék nyilatkozott úgy, hogy amennyiben teheti, inkább külföldi oldalon vásárol.
Van még vám?
A külföldről megrendelt áruk beszállítása jellemzően a posta igénybevételével történik, a postaforgalomban érkező küldemények vámkezelését is a vállalat látja el. Ha az áruk az Európai Unión kívülről (például Távol-Kelet, az Amerikai Egyesült Államok) érkeznek, azokat kötelező jelleggel vámkezeltetni kell. A vámkezelést megbízás alapján a postai szolgáltató végzi. Az interneten megrendelt áruk 22 euró értékig vámmentesek, tehát a megrendelőnek csak a termék árát és az esetleges szállítási költséget kell megfizetnie.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
22 euró felett azonban adófizetési kötelezettség keletkezik (pl.: áfa, vámkezelési költség). A NAV korábbi közleménye szerint a vámkezelés akkor végezhető el, ha
- a beérkezett áru egyértelműen meghatározható,
- ismert az áru valós értéke, valamint, ha
- a címzett is beazonosítható.
Amennyiben a fenti adatok rendelkezésére állnak, a posta megindítja a vámeljárást, a NAV pedig megvizsgálja és dönt annak elfogadása, illetve elutasítása felől. A vámeljárás lezárása után a küldeményt kiszállítják a címzettnek.
Az ellenőrzések tapasztalatai alapján elmondható, hogy sok esetben a feladó a fuvarlevélen nem valós adatokat tüntet fel (például az áru értéke alacsonyabb, rossz az árumegnevezés). Ilyen esetekben javasolt felvenni a kapcsolatot az eladóval, hogy pontos adatok kerüljenek a fuvarlevélre, valamint érdemes már az áru megrendelését követően - a csomag megérkezése előtt - a kapott ragszámra hivatkozva a posta részére megküldeni a vámkezelési nyilatkozatot és a netes platformról érkező rendelési visszaigazolást - jelezt korábbi közleményében a NAV.