Háhner Petra • 2017. július 3. 14:00
Egyre több magyar nyit az online vásárlás felé: főleg elektronikai cikkeket rendelünk online, míg élelmiszerért továbbra is inkább elfáradunk a boltba. A műszaki fókusz miatt a nők egyelőre kevésbé veszik ki a részüket az e-kereskedelmi piac növeléséből, de ez várhatóan változik a közeljövőben. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója elmondta a Pénzcentrumnak, mi az a két út, ami szerinte közelebb visz a női vásárlókhoz.
Még mindig a műszaki cikkek az elsők
Az e-kereskedelem globális részesedése a teljes kiskereskedelemből 2016-ban 8,7 százalék volt, nálunk ez az arány csak 3,9 százalék, úgyhogy van némi lemaradásunk. Ismert márkákból azonban nálunk sincs hiány: a GKI Digital évente összeállítja a legnagyobb forgalmú online kereskedők listáját, amelyen az Extreme Digital három éve őrzi vezető pozícióját.
A tíz legnagyobb szereplő az e-kereskedelmi forgalom 35 százalékát adta tavaly és közel 110 milliárd forint árbevételt ért el.
Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője a rendezvényen elmondta, hogy elsősorban könyveket és szórakoztató elektronikai cikkeket vásárolunk online, legkevésbé pedig élelmiszert és háztartási cikkeket, miközben az offline vásárlások terén messze az utóbbi kategória vezet. Szintén magyar sajátosság, hogy jelentős az utánvét aránya (77%), az elállás azonban csupán 1 százalékos a teljes piacon, tehát alig jellemző.
A női vásárlókhoz két út vezet
Az idei év elején 2,8 millió körül alakult az online vásárlók létszáma, a többségük dolgozó (67%), és a nyugdíjasok jelentik a második legnagyobb csoportot (16%). A hazai e-kereskedelemre jellemző műszaki fókusz egyik következménye, hogy az online vásárlók között egyelőre kevesen vannak a nők, pedig a kereskedelemben átlagosan 50 százalék feletti arányt képviselnek.
Várkonyi Balázs szerint ez az arány idővel az online kereskedelemben is ki fog egyenlítődni, de Magyarországnak ehhez még időre van szüksége:
Az Extreme Digitalnál a kitűzött célok egyike a nők bevonása, amihez az ügyvezető szerint két út van:
- a termékkör bővítése;
- és a kommunikáció (például a nők igényeinek megfelelő weboldal készítése).
A termékkör bővítése már el is indult: egy ideje lehet játékokat, háztartási termékeket vagy például állateledelt is rendelni. Ezek mellett a divatcikkek és az élelmiszer azok a termékkategóriák, amelyek közelebb vihetnek a női vásárlókhoz, illetve más téren is eltérnek a nők preferenciái a férfiakétól: például sokkal árérzékenyebbek. Ezekre mind hangsúlyt kell fektetni azoknak az online kereskedőknek, akik a nők körében növelni szeretnék népszerűségüket.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Győzhet itthon az Amazon és az Alibaba?
A magyar vásárlók körében nemcsak a hazai webshopok egyre kedveltebbek, hanem sokan rendelnek az Amazonról, az eBayról és az Aliexpressről is. Az eddigi tapasztalatok alapján főleg kis értékű rendeléseknél választják ezeket a webshopokat, mert ezeknél kevésbé kap hangsúlyos szerepet a bizalom és a garancia.
Várkonyi Balázs szerint ezek a cégek addig nem jelentenek veszélyt, amíg nem jelennek meg lokális termékekkel a magyar piacon. Bár az Amazon már elkezdte bevenni Európát - létezik weboldala az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - a magyarok innen egyelőre főleg olyan termékeket rendelnek, amelyeket itthon nem lehet beszerezni.
- mondta a Pénzcentrumnak az ügyvezető.
Az Extreme Digital azon hazai online kereskedők közé tartozik, amely erősen nyit a külföldi piacok felé. 2010-ben indult a térhódítás, amikor elindult a honlap Csehországban és Szlovákiában, 2011-ben Románia is csatlakozott, amit 2013-ban Horvátország követett, 2015-ben Szlovénia, 2016-ban pedig Bulgária.
Jelenleg a forgalom 20 százlékát teszik ki a külföldi vásárlások, de az osztrák terjeszkedéssel ez az arány hamarosan növekedhet.