Pénzcentrum • 2017. június 28. 14:01
Ma még biztosan visszafordulunk a lépcsőházból, ha ráeszmélünk, hogy pénztárca nélkül vágtunk neki a napnak. Azonban ez már nem sokáig lesz így, de nem azért, mert a tárca helyett a plasztikot csúsztatjuk a zsebünkbe.
Manapság nehéz meglepni a pénztárosokat. Valószínűleg sok boltban már azon sem csodálkoznak, ha valaki úgy fizet, hogy az okostelefonját tartja oda az egyérintéses terminálhoz, azaz a legtöbb bolt felkészülten várja a mobilfizetőket. De miért is jó mobillal fizetni?
- Egyszerű - Az egyérintéses mobilfizetés ugyanúgy működik, mint ha az érintőkártyánkkal fizetnénk, csak éppen az okostelefont érintjük a terminálhoz. A mobiltelefon így is meghatározó szerepet tölt be az életünkben, sokszor ezt használjuk fényképezőgép, kamera, térkép és jegyzetfüzet helyett is, ezen az eszközön követjük a híreket és a közösségi média bejegyzéseket. Szinte mindig nálunk van, kézenfekvőnek tűnik, hogy fizetésre is használjuk.
- Kényelmes - A bankkártya és a pénztárca akár otthon is maradhat. Egy fesztiválon törekszünk rá, hogy minél kevesebb dolgot kelljen magunknál tartani. Ilyen helyzetben az is nagy segítség, hogy nem kell a bankkártyára figyelnünk, illetve otthon maradhat a vaskos pénztárca. Sportolásnál is egyszerűbb, ha készpénz vagy bankkártya nélkül, csak az érintéses fizetésre alkalmas mobillal indulunk útnak. Az okostelefon jó eséllyel egyébként is nálunk van a sportoláshoz köthető applikációk vagy zenehallgatás miatt. A kisgyermekesek számára ismerős lehet a szituáció, amikor sorban állnak, kezükben a gyerekkel, és próbálják a táskából előkotorni a pénztárcát, abból a megfelelő összeget. Egyszerűbb ilyenkor csak a telefont odaérinteni a terminálhoz.
- Biztonságos - A telefonon nem tárolódik fizikai kártyaadat, a fizikai kártyaszám helyett egy virtuális kártyaszámot használnak a fizetési műveletekben. Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést észlelünk, a már megszokott módon le tudjuk tiltani a bankkártyát a bankunknál.
Az érintőkártyás tranzakciók többségben
A Magyar Nemzeti Bank adataiból az derül ki, hogy a magyarok szívesen fizetnek egyetlen érintéssel. A legfrissebb, 2017. első negyedévi statisztikák szerint a kártyás vásárlásoknak már közel a kétharmada érintéses, ami értékben a teljes forgalomnak mintegy a felét jelenti.
- mondta el a Pénzcentrumnak Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért felelős igazgatója. "Úgy gondolom, hogy az egyérintéses mobilfizetés természetes evolúciója annak a folyamatnak, ami már elkezdődött azzal, hogy mobilon fizetünk parkolást, mozijegyet vagy postai csekket, ezért is lehet könnyű az átállás." - tette hozzá.
Ezek kellenek, ha mobillal akar fizetni
Jó hír a mobillal fizetőknek, hogy az MNB adatai szerint már több mint 87 ezer egyérintéses terminál van Magyarországon, amelyeknél az érintőkártyákat és érintéses fizetésre alkalmas mobilokat is használni lehet.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Zsebükbe kell nyúlniuk a szolgáltatóknak
A mobiltárcák bár már 2014-ben működtek Magyarországon, a bankok érdeklődése az ügyféladatok átadása miatt korlátozott maradt. Ez is közrejátszhatott abban, hogy idén áprilistól a Magyar Telekom és a Vodafone is megszüntette mobiltárca-szolgáltatását. Ezzel szemben a Telenor májusban piacra lépett saját márkás hitelkártyájára épülő integrált mobiltárca-szolgáltatásával a Budapest Bankkal együttműködésben. Az iparági szereplők keresik az optimális technológiai és működési modellt, miközben a kezdeményezést átvették a kereskedelmi bankok: a Gránit Bank tavalyi debütálása után idén májusban az MKB indította el újgenerációs alkalmazását, júniusban pedig az OTP megoldása, a Simple by OTP is érintéses mobilfizetési funkcióval bővült. Ezek a megoldások függetlenek a telekommunikációs szolgáltatóktól, mert az adattárolás nem a készülék SIM-kártyáján történik.
Azonban a mobilfizetést kínáló szolgáltatóknak fel kell készülniük, hogy "a sikeres működéshez folyamatos stratégiai befektetésekre van szükség, mert a piacon mindenki ugyanazokért a fogyasztókért versenyez." - mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője, aki szerint a mobilfizetési piac szereplői 3-5 millió dolláros (800 millió és 1,4 milliárd forint közötti) technológiai beruházásra készülhetnek.