Régi trükkökkel húznak le a fodrászszalonokban

Pénzcentrum2017. február 28. 13:03

Nem mindig látjuk előre az árakat és sok helyen továbbra is megkérdezés nélkül kenik fel a hajzselét a fodrászok. A fővárosban széles a kínálat és egyre gyakoribbak a weboldalak is - derült ki a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) nagy fodrász tesztjéből.

A Fome 8 fodrászatban járt a tesztje során. Ebből 7 a fővárosban található, 1 vidéken és volt közöttük franchise üzlet,  "luxusfodrászat" és egyszerű kicsi szalon is.

Milyen típusokkal találkozhatunk?

Hálózatok: azonos márkanév, design, árképzés és feltételrendszer, valamint azonos alkalmazott anyagok (sampon, festék, stb.) felhasználásával működő lánc, tagjait tulajdonviszony vagy franchise szerződés köti össze. Jellemzőjük, hogy többnyire bejelentkezés nélkül fogadják a vendégeket, széles nyitvatartási idővel, áraik alacsonyabbak az átlagoshoz képest. Rend és tisztaság, korrekt körülmények. Példa: Bio Hair, Csakhajvágás, Lafferton.

Bérelt székek: egy beruházó vagy fodrász az általa megvásárolt (bérelt) és kialakított helyiségben fodrászhelyeket ad bérbe ("széket"). Az ismert és akár bejáratott vendégkör vonzó lehet a fiatalabb fodrászok számára, akik így a betanulás mellett vendégkört építhetnek maguknak. Kevésbé jellemzőek a kemény szabályok, bár a díjszabás jellemzően azonos minden ott dolgozó fodrász számára.

Kisebb fodrászatok:
jellemzően egy fodrászüzlet, ritkábban 2-3 egy kézben lévő szolgáltató. Vállalkozóként vagy ritkábban munkaviszonyban foglalkoztatott fodrászok dolgoznak az üzletben, azonos díjszabás, azonos felhasznált anyagok.

A teszt során az alábbi szempontokat vették figyelembe:

  • Időpont-egyeztetés, azonnali fogadás
  • Várakozási idő
  • Extra (fodrászaton kívüli) szolgáltatások
  • Mellékhelyiség használható-e a vendégek számára
  • Szerződési feltételek
  • Árlista, árfekvés
  • Felhasznált anyagok minősége
  • Általános tájékoztatás

Az időpont-egyeztetés kérdése attól függ, hogy az adott fodrászat a fent ismertetettek közül melyik típusba tartozik. A várakozási idő pedig összefügg azzal, hogy időpontra érkezünk, vagy csak úgy beesünk a szolgáltatóhoz: a várakozási idő csak akkor igazán bosszantó, ha időpont foglalás mellett is várunk akár egy órát. A teszt során pedig sajnos erre is volt példa.

A tesztelt fodrászatok közül online időpontfoglalásra csupán egy estben volt lehetőség.

Ahány fodrászat, annyiféle szokás

A szokványos fodrászati szolgáltatások mellé nyújtott extrákat sokan sokféleképpen értelmezik. Van ahol, már az is extrának számít, ha szaklapokat olvashatunk az üzletben. Ellenben sokan kínálnak az ügyfeleknek ingyen teát, kávét és nassolnivalót. A mellékhelyiség használatának biztosítása nem általános, ugyanakkor a teszt során az összes szolgáltató jelezte, hogy a WC rendelkezésre áll a vendégek számára.

Bár sokan nem foglalkoznak a szerződési feltételekkel, azért jó lenne, ha az előre és jól láthatóan és elérhetően ki lenne helyezve az üzletbe, és ha van akkor a weboldalon is. A teszt során azonban mindösszesen 1 üzletben voltak olvashatóak el a feltételeket, és online további 3 fodrászat tette közzé az ÁSZF-et. 4 esetben azonban semmilyen ezzel kapcsolatos tájékoztatással nem találkozott az egyesület.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Mennyi az annyi?

  • A teszt során több esetben is előfordult, hogy az árak egy sarokban a falra voltak kihelyezve, vagy azt előzetesen a szolgáltatás megrendelése előtt nehézkesen tudják csak elolvasni a fogyasztók. Pedig az árkülönbségek igen nagyon lehetnek. A teszt során találtak 1500 és 3500 közé eső férfi rövid hajas árakat, míg a női árak 3590 és 11.000 Ft közé estek.
  • Ráadásul sok franchise szalonnál elterjedt, hogy "Csak hajvágás" felirattal csábítják be az ügyfeleiket, pedig ez az opció csak az aznap megmosott hajakra érvényes. Ha ennél régebben mostunk hajat, akkor automatikusan kötelesek vagyunk igénybe venni a hajmosási szolgáltatást is, jelentős díj ellenében (többnyire a hajvágási díj kb. 50%-a).
  • A hajfestésnél pedig az is aggályokat vethet fel, hogy az árat csak utólag a festék fogyásának ismeretében állapítják meg. A festék fogyása azonban nem csak a hajunktól függ, hanem a fodrász ügyességének és figyelmének a kérdése is.
  • Ezek mellett bevált gyakorlat, hogy a fodrász a vendég megkérdezése nélkül vagy a vendéget kényszerhelyzetbe hozva helyez fel zselét, waxot vagy más anyagot az ügyfél hajára, fejbőrére. Pedig legtöbb esetben ezeknek a szolgáltatásoknak is van plusz költsége.
A vendég megkérdezése nélkül felvitt zselé - melyért utólag fizetni kell - kifejezetten erős példája a tisztességtelen, agresszív kereskedelmi gyakorlatoknak

- hívja fel a figyelmet a FOME.

Mit tehetünk, ha nem teszik a frizura?

A hajvágás egy szolgáltatás, vagyis annak igénybe vevője ugyanúgy élhet szavatossági jogaival, mint egy bolti vásárló. Ha a szolgáltatás nem felelt meg a szerződésben, ajánlatban rögzítetteknek, vagy akár csak eltér a más hasonló szolgáltatásoknál megszokottaktól, akkor kifogással élhetünk.

Kérhetünk:

  • javítást,
  • árleszállítást,
  • vagy akár a teljes költség visszafizetését.

Akár még kártérítést is kérhetünk, de az összeg megállapítása nem könnyű, hiszen egy nem vagyoni kár pontos meghatározása bíróság számára is nehéz feladat.

Címkék:
vásárlás, árak, teszt, fodrász,