Gond van a karácsonyi ajándékkal? Így viheted vissza

Pénzcentrum2016. december 25. 13:03

Nem működik az elektromos kütyü? Bő a pulcsi? Kettőt kaptál valamiből? A tegnap esti ajándékozás után sokaknál kiderülhetett, hogy valami gond van az ajándékokkal. A Pénzcentrum mutatja, ilyenkor mi a teendő.

Idén karácsonykor december 27-én, azaz kedden nyitnak ki először a boltok a karácsonyi ünnepek után. Ilyenkor jellemzően megindul a karácsonyi visszavásárlási roham: sokan kicserélnék, visszavinnék a nem megfelelő, vagy nem jól működő ajándékokat. De milyen jogaink vannak ilyen esetben és mi az, amire különösen figyelnünk kell?

Nem tetszik, visszavihetem?

Nem kötelezi jogszabály a kereskedőket, hogy kicseréljék azokat a termékeket, amelyek nem tetszenek a megajándékozottaknak, vagy megengedjék azok árának levásárlását. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt

- mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.

Vagyis, ha minőségileg minden rendben van a kapott ajándékkal, akkor csupán azért, mert nem tetszik a termék színe, vagy nem megfelelő a méret, akkor a kereskedő nem köteles azt kicserélni. Persze ettől függetlenül dönthet úgy egy üzlet, hogy ezeknek a kéréseknek is eleget tesz (ehhez általában a nyugtára és a termék sértetlenségére is szükség van). Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor.De mikor élhetünk a szavatossági jogainkkal? És mit jelent a jótállás?

Mit is jelent a szavatosság?

A Nemzeti Fogyasztóvédelemi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető.

Például egy hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított

két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit.

Ez azt jelenti, hogy az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

A hibás termékek esetében a választásunk szerint kérhetjük annak kijavítását vagy kicserélését, kivéve abban az esetben, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Ha a kereskedő a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, netán annak nem tud eleget tenni, akkor a igényelhetjük az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy a kereskedő költségére kijavíthatjuk a hibát. Ezen felül, ha nem csupán jelentéktelen hibáról van szó, akkor akár el is állhatunk a szerződéstől.

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

- hívja fel a figyelmet az NFH.

Nem működik...

Nem árt tudnunk, hogy a kötelező jótállás alá eső termékeknél, ha az ajándék három munkanapon belül meghibásodik, ami a rendeltetésszerű használatot akadályozza, úgy a kereskedő köteles rögtön kicserélni (kijavítás helyett). Ez esetben pedig még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mit is jelent a jótállás?

Jótállás (garancia) esetében megkülönböztetünk önként vállalt (például kiterjesztett garanciát), illetve kötelező jótállást:

  • A kötelező jótállás keretében a jótállási idő alatt felmerülő minőségi kifogás esetében lényegében a szavatossági jogokat (kijavítást, kicserélést, árleszállítást, elállást) lehet - de kedvezőbb feltételekkel - érvényesíteni,
  • Ha pedig a jótállás szerződésen alapul, a felek megállapodása szerinti tartalmú jogok illetik meg a jogosultat, azzal, hogy, amennyiben nem rendelkeznek ezekről, úgy szintén a törvény szerinti szavatossági jogokat érvényesíthet a jogosult.

Annak érdekében, hogy ezeket a jogainkat érvényesíteni tudjuk, fontos, hogy mindig olvassuk el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés nekünk rutin tevékenységnek számít, hiszen a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat.

Ne feledjük azt sem, hogy bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Mi a helyzet a neten vásárolt ajándékokkal?

A Budapesti Békéltető Testület az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárlásnál az átvétel után

tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül a terméket, és visszajár az ára.

Ugyanakkor több, a fogyasztók körében közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vevő, például ha a CD vagy DVD csomagolását már kibontották. Kivételként említették azt az esetet, amikor a megrendelés számítógépre, laptopra szólt, és a telepítő CD-t bontották fel.

Azoknál a zárt csomagolású terméknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, de csak akkor hivatkozhat a kereskedő egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.

Nagy különbségek vannak a boltok között!

A különböző feltételek közti eligazodást segíti a CP Contact felmérése, melyet a FOME megbízásából végzett el karácsony előtt egy hónappal. A felmérés a különböző kereskedelmi szegmensekben működő nagyobb üzletláncok gyakorlatát összegzi. A kutatás alapján az alábbi megállapítások tehetők:

  • Szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.
  • A felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.
  • Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

Hogyan vigyük vissza az ajándékot?

  • A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket.
  • Tájékozódjunk - akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen - arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el - de erre nem kötelezhető.
  • Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására - célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között megtenni.
Loading...

Címkék:
vásárlás, karacsony, nfh, hiba, ajándék, játékáruház,