Pénzcentrum • 2016. november 24. 13:06
Alapvetően az előre gondolkodás jellemez bennünket, ami a karácsonyi ajándékokat illeti: a magyarok négyötöde tervezi meglepni a szeretteit, többségük pedig már november előtt elkezdett vásárolni.
Az utóbbi évek tendenciája, hogy egyre több áruházlánc és online bolt csatlakozik a "Balck Friday" elnevezésű kezdeményezéshez a 18-69 éves lakosság 31 százaléka vásárol már a Black Friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra. Az emberek többsége már novemberben vagy korábban elkezdi az ajándékbeszerzést, ezen belül is inkább a nők (71%) igyekeznek jobban, mint a férfiak. Emellett a másik véglet (19%), akik az utolsó pillanatra, december második-harmadik hetére hagyják a meglepetések összegyűjtését - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív felméréséből, amelyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft..
Kinek és mit veszünk idén?
Idén változatlanul a szépségápolási (47%) és a ruházati termékekből (46%) fognak válogatni a legtöbben, de magas népszerűség várható a márkás élelmiszerek és italok (42%), a könyvek és a játékok (41%) és a műszaki cikkek (39%) körében is. Megfigyelhető 2013-hoz képest, hogy míg ruházati, szépségápolási és műszaki termékeket kevesebben, élelmiszert és italt magasabb arányban tervezünk vásárolni szeretteink számára. Dísztárgyakat a magyarok harmada, konyhai eszközöket konyhai kisgépet is ötödük készül ajándékozni.
A meglepetések beszerzésének elsőszámú helye a bevásárlóközpontok és a plázák (55%) lesznek, valamint a hipermarketek (44%) és a szaküzletek (44%). A vásárlást sokan tervezik online intézni (43%), de itt a külföldi webáruházakkal szemben a hazai boltoknak szavaznak majd bizalmat (34% vs. 13%). 2014-hez képest a webshopokban való vásárlás valamelyest emelkedett (2016: 43%, 2014: 36%), míg a plázák és a hiperek némileg visszaszorultak (2016: 55% és 44%; 2014: 62% és 49%), ám az igazi meglepetést idén a szaküzletek okozhatják (2016: 44%, 2014: 24%).
A 18-69 éves lakosság 93%-a készül megajándékozni szeretteit a karácsonyi ünnepek alkalmával. A többség (62%) csak vásárolja, 12% csak saját maga készít az ajándékot, 9% vásárol és készít, míg 17% egyáltalán nem készül meglepetéssel idén. Gyakorlatilag mindenki, aki tartja ezt a szokást megajándékozza a hozzá legközelebb állókat, vagyis a családtagjait (98%). Barátok ajándékával 19%, míg kollégáéval 7% tervez és a távolabbi rokonokra csupán 3% gondol.
Idén kevesebben vásárolnak, de többért
A Cofidis Hitel Monitor 2014-es eredményeihez viszonyítva megfigyelhető, hogy 2016-ban kevesebben ajándékoznak ugyan, de valamivel magasabb összegben, mint két évvel ezelőtt. Az ajándékok megvásárlásához szükséges anyagi fedezet főként az aktuális havi jövedelemből (63%) áll össze idén is. A lakosság több mint fele (53%) akár ilyen célra is használható megtakarítással is rendelkezik, és többen kifejezetten ajándékvásárlásra spórolnak (44%). Ilyen célra hitelt mindössze 5% tervez felvenni valamilyen pénzintézettől.
Az igazi karácsonyi hangulat mindent visz
A felnőtt lakosság 86%-a szerint karácsonykor nem az összeg és nem a fáradság számít. Tehát nem az ajándék értéke a fontos, sokkal inkább az, hogy mekkora örömet szerzünk vele szeretteinknek, ezt mutatja, hogy sokan már jó előre figyelik, minek örülnének azok, akiket meg szeretnének lepni (68%).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Készüljünk az ünnepre előre tervezéssel, találjuk ki az ajándékbeszerző körútjainkat és azok költségvetését, így az idei karácsonykor csak az egymásra hangolódásé lesz a főszerep.
Hiába az ünnepi légkör, vannak dolgok, amiktől a magyarok kétharmada (68%) kifejezetten tart karácsony táján. Elsődlegesen a forgatagtól, a tömegtől, a közlekedési dugóktól félünk (20%). Ezt követik a karácsonyi teendőktől (16%), az ajándékok beszerzésétől és a túlevéstől való félelmeink (15-15%). A családi konfliktusok, veszekedések 14%-unkat nyugtalanítják, s minden tizedik magyar azon aggódik, hogy az ünnepek alatt nem tudja majd kipihenni magát. A karácsony megélése lelki síkon az átlag alatti jövedelemmel rendelkezők körében okoz törést, az átlagos 7 %-hoz képest körükben 21%, aki nyűgnek és terhesnek érzi ilyenkor az ünnepeket.
Címlakép forrása: Getty Images Hungary