Pénzcentrum • 2016. október 4. 19:34
Az őszi időjárás beköszöntével pedig egyébként is sokan választják a kikapcsolódás ezen formáját, nem árt azonban körültekintően tájékozódni a fürdők szolgáltatásainak igénybevétele előtt.
Az alábbiakban a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület összegyűjtött néhány fontos tudnivalót.
1. Fürdők házirendjei
A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. által üzemeltetett fürdők mindegyikében például egységes házirend van érvényben, azzal, hogy az általános rendelkezéseken túl, az adott fürdő speciális szabályokat is meghatározhat a látogatók részére. A vendég egyebekben a házirendet a belépési jog megvásárlásával egyidejűleg (pl. jegy, bérlet, kupon, voucher stb.) elfogadja és tudomásul veszi, ahogyan annak tényét is, hogy a fürdők területén általában elektronikus megfigyelőrendszer is működik.
2. Értékőrzés
Fontos, hogy a vendégek személyes dolgaiért, illetve értéktárgyaiért (pl. mobiltelefon, autókulcs, karóra stb.) a fürdők csak abban az esetben vállalnak felelősséget, ha azokat erre kialakított értékőrzőkben helyezték el. Ebből az is következik, hogy a folyosókon, várókban vagy épp a fogason hagyott tárgyak elvesztéséből származó károkért a vendég felel.
3. Belépők
Fontos időben tájékozódni, hogy a megváltani kívánt belépő pontosan mit foglal magában, azaz jogosít-e további szolgáltatások (pl. szauna, gőzkamra használat) igénybevételére is, vagy azok csak kiegészítő jegy megvásárlása esetén vehetők igénybe. Kedvezményes jegyek vásárlása esetén (pl. diák, nyugdíjas) pedig figyeljenek a fogyasztók, hogy a kedvezményre jogosító igazolványaikat ne hagyják otthon.
Negyed-, fél-, vagy éves bérlet esetén olvassák el a Fürdőhasználati Feltételeket és/vagy a belépőhöz kapott Tájékoztatót, hiszen akár a bérlet letiltásával is járhat, ha nem elég figyelmesek. Ügyeljenek a vendégek azon részletekre, hogy pl. a bérlet átruházható-e vagy sem, összesen hány alkalmas belépésre jogosít stb. Jogosulatlan bérlethasználat következménye a letiltáson kívül akár az is lehet, hogy a bérlet tulajdonosa a következő évben már nem lesz jogosult törzsvásárlói kedvezményre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
4. Proxyórák használata
Azokban a fürdőkben, ahol a vendégeknek ún. proxyórát kell viselniük, - melynek chipje a belépésre, valamint a megvásárolt szolgáltatásokra vonatkozó információkat tartalmazza - ügyelniük kell arra, hogy azt lehetőség szerint ne hagyják el. Míg a többszöri belépésre jogosító órákat tulajdonosaik magukkal vihetik, úgy az egyszeri belépéshez kapott órát kilépéskor az óraelnyelő nem adja vissza. A proxyóra elvesztésének vagy pl. a bérlethez kapott óra otthon felejtésének esetén a vendégeknek számolniuk kell azzal, hogy bizonyos előre meghatározott elvesztési díj befizetése ellenében van lehetőség annak pótlására.
5. Hibás teljesítés
A fürdőbe érkezéskor a vendégeknek célszerű időben tájékozódniuk arról, hogy minden medence, illetve egyéb, - a belépő árban foglalt - szolgáltatás működik-e. Például ha a gőzkamrák vagy a szaunák szolgáltatásait nem lehet igénybe venni az adott napon, annak ellenére, hogy a megváltott jegy erre feljogosítaná a fogyasztót, és erről semmilyen nemű tájékoztatást belépéskor nem kapott, úgy jogosan kérhet további kedvezményt vagy arányos pénzvisszafizetést a szolgáltatótól. Nem jogosult azonban a látogató a meglévő bérlete árának visszatérítésére, abban az esetben, ha időben megkapta a tájékoztatást felhasználásának szabályairól, azonban ennek ellenére bérletét jogosulatlanul használta (például azt tiltás ellenére másra átruházta vagy kölcsönadta). Szinte minden hasonló esetben a fürdők bérletletiltást alkalmaznak, mely feloldása általában már méltányosság gyakorlásának kérdése.
6. Reklamáció, panasz
A vendégek jogosultak a fürdők szolgáltatásinak módjára, minőségére, de akár a szolgáltatást (pl. masszázs) végző személy magatartására is észrevételt tenni (szóban vagy írásban). A Vásárlók Könyve általában a pénztárnál, illetve a fürdőosztályokon áll rendelkezésre. A fürdő vezetőjének kötelessége a panaszokat, észrevételeket, javaslatokat kivizsgálnia, illetőleg azok alapján intézkednie. A fürdővendégeket ért balesetről, káresetről, sérülésről pedig minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenni. Jó tudni, hogy a fogyasztók vita esetén - ha azt nem sikerül rendezniük közvetlen az intézménnyel - a békéltető testületekhez fordulhatnak (ingyenes) jogi segítségért, illetve megoldásért.