Kifolyik a kezedből a pénz? Itt a segítség

Portfolio2016. augusztus 13. 14:25

Sokan nehezen tudnak ellenállni a fogyasztói társadalom impulzusainak, és gyakran olyasmit is megvásárolnak, amit vonzó marketinggel tálalnak. Vannak ugyanakkor olyan tulajdonságok, amelyek jól előrejelzik, hogy az emberek mennyire tudják kézben tartani a pénzügyeiket. Vagyis tehetünk azért, hogy jobban boldoguljunk - írja a Portfolio.

A pénzügyi kultúra, különösen annak személyiség-, attitűd- és viselkedésbeli komponenseinek vizsgálata a 2008-as gazdasági világválság óta egyre nagyobb figyelmet kap. Idehaza legutóbb "Pénzügyi személyiségtípusok Magyarországon - kutatási módszerek és primer eredmények" című tanulmányban foglalkoztak a szerzők (Németh Erzsébet, Béres Dániel, Huzdik Katalin és Zsótér Boglárka) részletesen a témával, az általuk kidolgozott önismereti kérdőívre alapozva.

Az eredmények világosan mutatják, hogy a legtöbb ember nehezen tud ellenállni a fogyasztói társadalom impulzusainak, és gyakran olyasmit is megvásárol, amit akciósan, vagy vonzó marketing módszerekkel kínálnak.

Ugyanakkor az is kiderült, hogy a tudatosság, valamint a dolgosság olyan tulajdonságok, amelyek pozitívan jelzik előre a személy pénzügyi kultúrájának szintjét. Akik ezekben a dimenziókban magas pontszámot értek el, általában jobban tervezik és kézben tartják a pénzügyeiket, és egyben mértékletesebbek, jobban képesek takarékoskodni és beosztani a pénzüket, mint az átlag. Továbbá érdekes, hogy a takarékosság és az árérzékenység magas szintje nem jelenti azt, hogy az egyének tudatosan kezelik pénzügyeiket és ellent tudnak állni a pénznyelők csábításának.

A kutatócsoport többváltozós matematikai-statisztikai módszerekkel vizsgálta meg, hogy a válaszok alapján milyen összefüggések vannak az állítások között, majd ezek alapján kilenc pénzügyi személyiségtípust azonosítottak. Elemzéseiket szakirodalmi kutatással is megalapozták, de azon túlmenve, az alapvető személyiségtípusokhoz képest szofisztikáltabb dimenziókat sikerült létrehozniuk, amelyek a következők:

  • Kispénzű, beosztók: Ők azok, akik miközben jelentős pénzügyi gondokkal küzdenek, meg vannak győződve arról, hogy ők igenis jól be tudják osztani a pénzüket.
  • Gyűjtögetők: Ebbe a csoportba azok tartoznak, akik kihasználják az akciókat és igyekeznek mindent felhalmozni. Amikor rendet raknak, rádöbbennek, mennyi felesleges holmijuk van. Egy-egy bevásárlás során több mindent vesznek, mint amit elterveztek. Ők azok, akikre az impulzusvásárlás jellemző, nehezen állnak ellen az eladáshelyi marketingakcióknak.
  • Pénznyelők: Életükben főként a rövid távú célok dominálnak. Nagyon szeretnek szórakozni és vásárolni. Ami tetszik nekik, azt azonnal megveszik, és gyakran jutalmazzák meg magukat.
  • Tervezők: Ők azok, akik megtervezik, mit szeretnének vásárolni, így könnyebben ellent tudnak állni az eladáshelyi akcióknak, és a felesleges holmik sem halmozódnak fel otthonukban. Pénzügyi személyiség szempontjából pozitív kategóriának számít.
  • A rend értéket teremt: Számon tartják a kiadásaikat, pontosan tudják, mikor és mennyi pénz áll a rendelkezésükre. Rendet tartanak a háztartásukban, továbbá vásárlás előtt ők is végiggondolják, hogy mire van szükségük. Ha egyetlen indikátort kellene találni a pénzügyi kultúra magas szintjére, akkor az elemzés során nyert profilok közül ez lenne az.
  • Egyszer hopp, másszor kopp: Ebbe a csoportba olyanok tartoznak, akik spórolósok, de időnként pénzszóróak is. Emiatt hullámzó a pénzügyi magatartásuk.
  • Árérzékenyek: Vásárlás előtt összehasonlítják az árakat, és hosszasan válogatnak. Mindennek tudják az árát. Mivel sok energiát fektetnek a dolgok megszerzésébe, nehezen válnak meg azoktól.
  • Dolgosak: Központi szervező elvük a munka, így értékelik a megszerzett jövedelmet. Képesek megbecsülni a rendelkezésükre álló anyagi javakat. Megítélésük a pénzügyi személyiség szempontjából pozitív.
  • Nem tudják kézben tartani a pénzügyeiket: Ők azok, akiknek a kezéből kifolyik a pénz. Rendszerint meglepődnek azon, hogy mennyit kell fizetniük a kasszánál. Mindent meg kívánnak adni a gyermekeiknek, emiatt szintén sok pénz folyik ki a kezükből. Ráadásul ez a szülői attitűd nem támogatja a gyermek pénzügyi kultúrájának megfelelő alakulását.

A rend értéket teremt, valamint a tervezők dimenzióban magas pontszámot elérők rendelkeznek pozitív pénzügyi személyiséggel. Ez fontos, mivel a banki hitelminősítésben a szubjektív elemek súlya jelentős, ugyanakkor az annak megítélésére használt eszköztár igen hiányos - főként személyes benyomáson alakul. Amivel jelen kutatás hozzá tud járulni az ilyen rendszerek fejlesztéséhez éppen azok az implicit kérdések, amelyek alapján következtethetünk az adós személyiségére, viselkedésmintáira, illetve arra, hogy a hitelt képes lesz-e visszafizetni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy bebizonyosodott: az egyének tehetnek azért, hogy jobban boldoguljanak. A tervezés, a hosszú távú szemlélet, a pénz megítélése az érte elvégzett munkán keresztül mind-mind pozitívak a pénzügyi személyiség szempontjából.

Címkék:
vásárlás, pénz, fogyasztás, marketing, személyiség,