Eltűnt a neten rendelt csomagod? Íme a trükk, hogy többé ne húzzanak csőbe

Pénzcentrum2016. augusztus 11. 14:01

Ha nem a megfelelő webáruházat választjuk ki a vásárláshoz, könnyen úgy járhatunk, hogy a csomagunk nem érkezik meg és a pénzünket sem kapjuk vissza. Súlyosabb esetben akár a bankkártya adatainkat is lenyúlhatják, azonban ha betartunk néhány fontos szabályt, akkor megelőzhetjük, hogy kicsalják tőlünk a pénzünket.

Nem egyszer terjengnek pletykák arról, hogy webshopos vásárlás után nem érkezett meg a küldemény, vagy nem azt kapta az ügyfél, amit szeretett volna. Az sem megy ritkaságszámba, hogy a technikai kütyü megvásárlása után csupán egy tokot kapunk kézhez (pl. telefon), amelyből hiányzik a tartalom. Persze megoldhatnánk, hogy csak a legismertebb áruházakból válogatunk, azonban sokszor igen csalogatóak az árak, aminek nehéz ellenállni.

Hogyan szúrjuk ki a kamu webáruházakat?

  • Mindig nézzük meg, hogy a webshop oldalán van-e telefonszám, amit panasz esetén felhívhatunk. Ha találunk ilyet, akkor nem árt felhívni azt, így megbizonyosodhatunk arról, hogy az áruház ténylegesen létezik.
  • Ugyan egyes áruházak azzal biztosítják az olcsóságukat, hogy nincs olyan üzletük, ahol ténylegesen vásárolhatunk, azonban ha van fizikai bolt, ahol akár reklamálhatunk is, akkor nagyobb az esélye, hogy nem vernek át minket.
  • A csomag megrendelése előtt győződjünk meg arról, hogy honnan adják fel azt. Ha ugyanis a távol keletről, vagy a tengeren túlról kapjuk meg a csomagot, akkor az borítékolható, hogy hosszabb ideig kell várni, míg kézbe vehetjük a csomagunkat. Ilyenkor viszont a többszöri átadási pont miatt a csomag elvesztésének is nagyobb az esélye, így ezzel is érdemes kalkulálnunk.
  • Manapság már mindenről van összehasonlító, értékelő oldal, nincs ez másként a webáruházakkal sem. Érdemes az interneten utánakeresni, hogy ezek az oldalak mennyire megbízhatók, egy blogon vagy egy összehasonlító oldalon szinte biztos, hogy találunk értékelést. Persze előfordulhat, hogy nyoma sincs az adott webshopnak, ez viszont intő jel lehet arra, hogy csak nemrég hozták azt létre az oldalt és nem biztos, hogy a hosszútávú fenntarthatóság a tulajdonosok célja.
  • Ha egy áru túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nagy valószínűséggel így is van. Persze előfordulhat, hogy egy-két áru a szokásosnál jóval olcsóbban kapható, azonban az átverős áruházak egyik ismertetőjele is pontosan ez. Ha viszont a többi adat megegyezik (van fizikai bolt, elérhető telefonszám stb.), akkor az sem kizárt, hogy tényleg egy kedvező ajánlatba futottunk, azonban ilyenkor sem árt elővigyázatosnak lenni azzal kapcsolatban, hogy mivel és hogyan fizetünk.
  • Nézzük meg, hogy milyen visszatérítési jogaink vannak. A hazai áruházakban ugyan lehetőségünk van visszaváltani a termékeket bizonyos feltételek mellett, azonban más országból rendelt csomagnál más szabályok érvényesek. Ezt egyébként a webshop vásárlási kondíciói között találhatjuk (terms and conditions), azonban érdemes elővigyázatosnak lenni, egy átverős oldalon akár megnyugtató információkat feltehetnek, hiszen tudják: ezeket később úgysem fogják betartani.

Mivel fizessünk a gyanús oldalakon?

Nem mindegy, hogy mivel fizetünk a gyanús webshopokban, amennyiben lehetséges, válasszuk a készpénzes fizetést átvételkor. Ilyenkor arról sem árt meggyőződni, hogy a csomagunkban tényleg a vásárolt árut találjuk, a futár távozása után ugyanis ez már nehezen ellenőrizhető.

Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a webáruház megbízható, akkor érdemes olyan megoldást választani, ami nem kötődik a folyószámlánkhoz vagy a hitelkártya-számlánkhoz, így legfeljebb annyi pénzt tudnak levenni róla, amennyit a vásárlásra szánunk. Ilyen megoldások lehetnek:

  • A kártyaszámlák,
  • A prepaid kártyák,
  • A netes számlával (online péztárca).
Címkék:
vásárlás, bankkártya, webshop, megtakarítás, webáruház, kamu webshop,