Pénzcentrum • 2016. június 15. 17:03
Elkapta a szerencsejáték-láz az RTL Klub sztárját, Auréliót. Annyira jól ment neki a sportfogadás az EB kezdete óta, hogy úgy döntött, hogy ebből tartja majd el barátnőjét is. A szerencsejáték azonban nem veszélytelen, könnyen hatalmas bukó is lehet egy-egy felelőtlenül megtett tétből. A Tippmix egyébként a legveszélyesebb szerencsejáték-formának számít.
Szerencsejátékból tartaná el párját Aurelio, az RTL Klub sztárja. A valóságshow-hős az EB alatt már 31 ezer forintot tett fel különböző fogadásokra, amiből már 150 ezer forintja lett.
- mondta a Blikknek Aurelio.
Veszélyes a szerencsejáték?
A magas nyerés, illetve a foci-láz könnyen magával ragadja a szerencsejátékosokat. Ez nemcsak a sportfogadásra, hanem a lottóra is igaz. Erre a veszélyre egyébként a pszichológusok is felhívják a figyelmet.
A szakmai körökben ugyanis sebezhető játékosoknak nevezik azokat, akik "biológiai, pszichológiai vagy emocionális fogékonysággal rendelkeznek" arra, hogy túlzásba vigyék a játékot, vagy azokat a játékosokat, akiknek számára egyéni körülményeik jelenthetnek magasabb kockázatot a szerencsejáték-függőség kialakulásának szempontjából.
Egy szoftverrel egyébként tíz tulajdonságot vizsgálnak, amelyek a nemzetközi kutatásokkal alátámasztottan, leginkább veszélyeztetik a játékosokat:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- 1. Eseménygyakoriság: Az az átlagos időtartam, amíg a játékos megvásárolja a játékot, megtudja annak eredményét és megvásárolja az újabb játékot. (Például egy heti lottójátéknál a vásárlástól számítva néhány napot kell várnia a játékosnak ahhoz, hogy megtudja a játék eredményét, míg egy pénznyerő automata játék esetében másodpercek alatt megtudható az eredmény, és a játékos már játszhatja is az újabb játékot.)
- 2. Több játék/többszörös tét lehetősége: Annak a lehetősége, hogy ugyanabban az időben több játékkal vagy többszörös téttel játsszon a játékos.
- 3. Változó vagy rögzített tétösszeg mértéke: Azt jelöli, hogy a játékos számára előre meghatározott-e a tét mértéke. (Míg például egy lottó játéknak rögzített az ára, sportfogadás esetén a játékos választhat, mennyit tesz meg.)
- 4. Nyeremény-visszafizetési arány: Azt az átlagos százalékértéket mutatja meg, amelyet a játék árbevételéből a játékosok visszakapnak akkor, ha nyernek.
- 5. Főnyeremény mértéke: Az a legnagyobb nyeremény, amelyet a játékos megnyerhet a játékkal.
- 6. Nyerés közeli élmények: Olyan helyzetek, amelyekben a játékosnak az az érzése, hogy majdnem nyert a játékkal.
- 7. A játék folytonossága: Megmutatja, hogy a játék folyamatosan játszható-e vagy szünetekkel megszakított. (Például pénznyerő automaták esetén a játék megszakítás nélkül, folyamatosan, egyik a másik után játszható.)
- 8. Elérhetőség: A játék elérésének a könnyedségét vizsgálja. (Az interneten játszható játékokat könnyebb elérni, mint azokat, amelyek csak üzletben kaphatók. Sorsjegy esetén például el kell menni a legközelebbi értékesítőhelyre, csak ott lehet megvenni.)
- 9. Fizetőeszköz könnyedsége: A fizetőeszközök típusait vizsgálja, amelyekkel megvásárolható a játék, és ezen fizetőeszközökkel való fizetés könnyedségét. (Hitelkártyával történő fizetés esetén a pénz pszichológiai értéke csökken, mivel fizikailag nem jelenik meg.)
- 10. Kontroll elemek illúziója: Azok a tulajdonságok, amelyek azt sejtetik a játékossal, hogy kontrollal rendelkezik a játék kimenetelére vonatkozóan (pl.: nyomógomb, megállító berendezés).
A vizsgálat során a játékok minden fenti ismérv szerint kapnak egy pontszámot (egy skála alapján objektíven lehet osztályozni), a kapott pontszámok összege szerint pedig három kategóriába lehet őket sorolni: 20 pont alatt alacsony kockázatúak, ezek zöld jelzést kapnak, 20 és 30 pont között közepes kockázatúak, ők a sárgák és 30 pont felett magas kockázatúak, vagyis pirosak. E szerint a Szerencsejáték Zrt. által forgalmazott játékok az alábbi minősítést kapták:
Érdemes megjegyezni, hogy a sorsjegyek azért nem szerepelnek a grafikonon, mert ezeket egyenként vizsgálják, de 21 és 23 közötti értéket képviselnek. A Tippmixpro esetében szintén több verziót lehet nézni. Ha például az élő fogadást vizsgáljuk (ami a legkockázatosabb), akkor a szoftver 27,5-es összértéket ad, ez még mindig egy közepesen kockázatos minősítés.