Trükköztek a pontgyűjtéssel: 100 millióra bírságolt a versenyhivatal

Pénzcentrum2016. március 31. 19:06

Menet közben változtatott feltételeket az akciója során a Fressnapf, ezért 100 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata feltárta, hogy a Fressnapf 2015. január 15-én megkezdett kampányának előkészítésekor figyelmen kívül hagyott számos olyan körülményt, amelyek a pecsétgyűjtők gyors elfogyásához, a vártnál magasabb beváltási gyakoriságukhoz és a nagyobb összegű költések elaprózásához vezettek. Nem vette például figyelembe, hogy a vásárlók korábbi vásárlási szokásaikat a kampány feltételei szerint módosíthatják, azaz az 5000 forintos pecsétgyűjtő maximumhoz igazíthatják egyszeri vásárlásaik összegét, így felaprózzák vásárlásaikat. Nem számolt azzal sem, hogy a nagyobb összegű egyszeri vásárlást lebonyolító vevők között jelentős számban találhatók ÁFÁ-s számlára vásárló vállalkozások, alapítványok, menhelyek.

A gondatlan előkészítés eredményeképpen 2015 májusára a Fressnapf-nak költséget jelentő kedvezmények várható nagysága lényegesen nagyobb lett a tervezettnél. A 2015. július 1-jei hatállyal megváltozott beváltási feltételek a fogyasztók számára lényeges mértékben nehezítették meg a kedvezmények érvényesítését. (Egyszerre csak egy utalványt lehetett beváltani, további költési kötelezettség mellett).

Az elérhető maximális kedvezmény mértéke 20 százalékról 6 százalékra csökkent, azaz a 25 ezer forintos kedvezmény eléréséhez a korábbi 125 ezer forintos költéshez képest 450 ezer forintért kellett vásárolni, és ennek következtében azon fogyasztóknál, akik a pecsétgyűjtést nem tudták befejezni, a meghirdetett feltételek valótlanná váltak. A GVH megállapította, hogy a Fressnapf-nak lett volna más, ésszerű lehetősége a fenti módosításokra, a fogyasztóknak történő károkozás nélkül korrigálva a rosszul előkészített kampány feltételeit, és csökkentve a kampány váratlan többletköltségeit.

A GVH most megállapította, hogy a vállalkozás

  • a promóció induló feltételeinek tervezésekor és majd azok módosításakor megsértette a szakmai gondosság követelményét,
  • a promócióban való részvétel feltételeinek módosításával összefüggésben pedig megtévesztette a fogyasztókat, indokolatlanul hátrányt okozva számukra.

E hátrányok csökkentését célozták azok a kötelezések, amelyek teljesítését a GVH (a bírság kiszabása mellett) kötelezően írta elő a Fressnapf számára. Ezek azon fogyasztókra vonatkoznak, akik be nem telt vagy be nem váltott pecsétgyűjtő füzettel vagy fel nem használt utalványokkal rendelkeznek.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A jogsértésért 100 millió forint bírságot szabott ki a GVH, és több, a fogyasztókat érintő kompenzáció teljesítésére kötelezte a vállalkozást.

A GVH kötelezte a vállalkozást, hogy a határozat kézhezvételét követő öt napon belül weblapjának címoldalán, valamint két héten belül valamennyi áruházában jól látható helyen tájékoztassa fogyasztóit a döntésről. A kötelezések keretében a GVH előírta a Fressnapf-nak, hogy e kötelezések végrehajtását a határozat kézhezvétele után három hónapon belül kezdje meg és legalább két hónapon keresztül legyen elérhető. A versenyhivatal a jogsértő magatartások esetében enyhítő körülményként értékelte többek között azt, hogy a vállalkozás

  • korábban csak rövidebb ideig tartó akciókat szervezett, így nem rendelkezett kellő tapasztalattal egy éves promóció lefolytatásában;
  • saját hatáskörben megkezdte az érintett fogyasztók hátrányainak csökkentését.

A GVH figyelembe vette azt is, hogy a vállalkozásnak a bírságon túlmenően anyagi hátrányt fog okozni a versenytanács által meghatározott kötelezések teljesítése is, mivel a versenyhivatal kötelezéseinek célja, hogy az érintett vállalkozás csökkentse a fogyasztói károkat. Egy szakmailag gondatlanul előkészített, hosszabb ideig tartó, pecsétgyűjtésen alapuló, kedvezményes kampány feltételeit nem tisztességes "menet közben" megváltoztatni, még akkor sem, ha azok a vállalkozásra váratlan költségeket rónak, ha ezáltal indokolatlanul hátrányt szenvednek a kampányban már résztvevő fogyasztók.

Címkék:
vásárlás, büntetés, gvh, versenyhivatal,