Ilyen könnyen nyúlhatják le a pénzed a netes csalók

Pénzcentrum2016. március 8. 05:50

Egyre többet vásárolunk a neten: 2015-ben az előző évhez képest már 16 százalékkal többet, mintegy 270 milliárd forintot költöttünk el a webáruházakban. Persze ezzel együtt a csalók száma is növekszik, ezért mutatjuk, mire kell figyelni, mik a legnépszerűbb trükkök, lehúzások.


A hazai online kiskereskedelem forgalma tavaly már elérte a 270 milliárd forintot, ez pedig 16 százalékkal haladja meg a 2014-es adatokat. A netes vásárlás során pedig átlagosan 10 100 forintot költöttünk.

{{EMBED:infogram_0_erdekessegek_a_netes_vasarlasrol_2015}}

Leginkább a vidéken élők használják ki a netes vásárlás előnyeit. Az új belépők aránya pedig mára csupán 4 százaléka csökkent, vagyis aki eddig nem próbálta a ki a netes vásárlást, azt nehéz rávenni, hogy most belevágjon. A bizalmatlanság persze nem alaptalan, ugyanis sokszor előfordulhat, hogy nem azt kapjuk, amire számítottunk.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2014-ben készített felmérésében a vizsgált webáruházaknak 80 százalékában talált valamilyen problémát. 2015-ben pedig a vizsgált webáruházak 88 százalékánál bukkantak valamilyen szabálytalanságra, amiből kára származhatott a vásárlónak.

A legnépszerűbb átverések az online vásárláskor

  • Később vagy egyáltalán nem érkezik meg a termék
  • Valótlan ár van feltüntetve a honlapon
  • A jótállási jegy vagy használati útmutató hiánya
  • Hamisított termék küldése
  • A postázott termék nem azonos azzal, amit megrendeltünk. (pl. ha a neten látott kép csak illusztráció.)

Fontos tudnunk, hogy a online vásárlások során egy különleges jog illet meg minket,

az áru átvételétől vagy a szolgáltatás igénybevételétől számítva 14 napon belül egyoldalúan visszaléphetünk a vásárlástól.

Amennyiben felmerül a gyanú, hogy a webáruház nem jól tüntette fel az árakat, vagy nem tájékoztatott megfelelően, akkor a lakóhelyünk szerinti illetékes kormányhivatalhoz, a vásárlást követően felmerülő problémákkal kapcsolatban, és minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában pedig a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk.

Itt is reklamálhatunk

Idén februártól már elérhető az uniós békéltető honlap. Legyen szó adásvételről vagy egy igénybe vett szolgáltatásról honlap segít megtalálni azt a békéltető testületet, amely megoldást kínál a céggel fennálló vita rendezésére.

Hogyan előzhetjük meg a bajt?

  • Legyen a cégnek címe, ügyfélszolgálati elérhetősége

A legalapvetőbb elvárás, hogy informálódjunk a cégről, akitől rendelni szeretnénk. Semmiképpen ne rendeljük az eladó személyét titokban tartó webáruházból! Arról, hogy a kereskedő valóban létező gazdasági szereplő-e meggyőződhetünk az ingyenesen és elektronikusan elérhető cégjegyzékben. Az ügyfélszolgálatnak pedig az időközben felmerülő kérdéseinket is feltehetjük.

  • Hívjuk fel

Vásárlás előtt próbáljuk ki, hogy az adott boltot eltudjuk-e érni telefonon, és hogy van-e lehetőség személyes reklamációra.

  • Válasszunk biztonságos jelszót

Ha regisztrálni kell egy boltban, érdemes egy új, csak itt használt jelszót választani. A jelszó legyen biztonságos: álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket.

  • Hasonlítsuk össze az árat más oldalakkal

Gyakran előfordulhat, hogy az akciós ár is magasabb, mintha egy másik oldalról rendeltük volna. A túlságosan kedvező ár azonban szintén gyanús lehet, mert fenn áll az esélye annak, hogy a kereskedő ilyen olcsón nem fogja kiszállítani a terméket.

  • Ne feledjük a plusz költségeket

Ilyen lehet például a szállítási díj, díszcsomagolás, vagy a gyorsabban megérkező áru extra költsége. De nem szabad megfeledkezni a szállítási költségről sem, ami távolságtól és a szállítás módjától függően is változhat.

{{EMBED:https://www.facebook.com/penzcentrum/posts/10153967769363762" data-title="" data-src="https://e.infogram.com/js/dist/embed.js?snm">Infogram beágyazás
infogram_a_fizetesi_megoldasok_helyzete_2015}}

Az elektronikus fizetési megoldások továbbra sem tudnak teret nyerni, a teljes online forgalomnak csupán a 16 százalékát fizettük csak így. A legtöbben még mindig az utánvéttel történő fizetési formát kedvelik. Érdekesség azonban, hogy egyre jobban terjed a mobil alapú vásárlás: az online vásárlók egyharmada vásárolt már tavaly az interneten terméket, mobiltelefonja segítségével.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
{{EMBED:infogram_erdekessegek_a_netes_vasarlasrol_2015}}

Leginkább a vidéken élők használják ki a netes vásárlás előnyeit. Az új belépők aránya pedig mára csupán 4 százaléka csökkent, vagyis aki eddig nem próbálta a ki a netes vásárlást, azt nehéz rávenni, hogy most belevágjon. A bizalmatlanság persze nem alaptalan, ugyanis sokszor előfordulhat, hogy nem azt kapjuk, amire számítottunk.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2014-ben készített felmérésében a vizsgált webáruházaknak 80 százalékában talált valamilyen problémát. 2015-ben pedig a vizsgált webáruházak 88 százalékánál bukkantak valamilyen szabálytalanságra, amiből kára származhatott a vásárlónak.

A legnépszerűbb átverések az online vásárláskor

  • Később vagy egyáltalán nem érkezik meg a termék
  • Valótlan ár van feltüntetve a honlapon
  • A jótállási jegy vagy használati útmutató hiánya
  • Hamisított termék küldése
  • A postázott termék nem azonos azzal, amit megrendeltünk. (pl. ha a neten látott kép csak illusztráció.)

Fontos tudnunk, hogy a online vásárlások során egy különleges jog illet meg minket,

az áru átvételétől vagy a szolgáltatás igénybevételétől számítva 14 napon belül egyoldalúan visszaléphetünk a vásárlástól.

Amennyiben felmerül a gyanú, hogy a webáruház nem jól tüntette fel az árakat, vagy nem tájékoztatott megfelelően, akkor a lakóhelyünk szerinti illetékes kormányhivatalhoz, a vásárlást követően felmerülő problémákkal kapcsolatban, és minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában pedig a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk.

Itt is reklamálhatunk

Idén februártól már elérhető az uniós békéltető honlap. Legyen szó adásvételről vagy egy igénybe vett szolgáltatásról honlap segít megtalálni azt a békéltető testületet, amely megoldást kínál a céggel fennálló vita rendezésére.

Hogyan előzhetjük meg a bajt?

  • Legyen a cégnek címe, ügyfélszolgálati elérhetősége

A legalapvetőbb elvárás, hogy informálódjunk a cégről, akitől rendelni szeretnénk. Semmiképpen ne rendeljük az eladó személyét titokban tartó webáruházból! Arról, hogy a kereskedő valóban létező gazdasági szereplő-e meggyőződhetünk az ingyenesen és elektronikusan elérhető cégjegyzékben. Az ügyfélszolgálatnak pedig az időközben felmerülő kérdéseinket is feltehetjük.

  • Hívjuk fel

Vásárlás előtt próbáljuk ki, hogy az adott boltot eltudjuk-e érni telefonon, és hogy van-e lehetőség személyes reklamációra.

  • Válasszunk biztonságos jelszót

Ha regisztrálni kell egy boltban, érdemes egy új, csak itt használt jelszót választani. A jelszó legyen biztonságos: álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket.

  • Hasonlítsuk össze az árat más oldalakkal

Gyakran előfordulhat, hogy az akciós ár is magasabb, mintha egy másik oldalról rendeltük volna. A túlságosan kedvező ár azonban szintén gyanús lehet, mert fenn áll az esélye annak, hogy a kereskedő ilyen olcsón nem fogja kiszállítani a terméket.

  • Ne feledjük a plusz költségeket

Ilyen lehet például a szállítási díj, díszcsomagolás, vagy a gyorsabban megérkező áru extra költsége. De nem szabad megfeledkezni a szállítási költségről sem, ami távolságtól és a szállítás módjától függően is változhat.

{{EMBED:https://www.facebook.com/penzcentrum/posts/10153967769363762

Címkék:
vásárlás, biztonság, átverés, nfh, trükk, mobil, online vásárlás,