Az áruházak rejtett trükkjei: ezért költünk olyan sokat

Pénzcentrum2015. december 20. 07:00

Legtöbbször talán bele sem gondolunk a vásárlásnál, milyen apró trükkökkel ösztönöznek miket fogyasztásra a boltok, hipermarketek.

Jó, ha tudjuk, amikor nem konkrét és a végletekig eltökélt szándékkal térünk be egy üzletbe, nagy esély van rá, hogy a vásárlói döntéseit befolyásolni igyekvő szakemberek karmai közé kerülünk - állítja egy biztonságtechnikai cég. Mutatjuk, mik a legkeményebb vásárlásösztönző trükkök a boltokban.

  • Az erre szakosodott kutatócégek apró kamerákat dugnak a szupermarketek hűtőkamrájába, hogy rögzítsék a vásárlók szemmozgását. A drágább termékeket így előnyösebb helyzetbe tudják hozni: oda teszik őket, ahová a leggyakrabban vándorol a pillantásunk.
  • A törzsvásárlói kártyákat azzal a hátsó szándékkal hozták létre, hogy tételesen nyomon tudják követni személyes árulistánkat, ez alapján következtetéseket vonjanak le velünk kapcsolatban, és személyesen ránk szabott marketingajánlatokkal bombázhassanak.
  • Nyugodt, relaxált állapotban hajlamosabbak vagyunk az impulzusvásárlásra, ezt a jó közérzetet hivatott biztosítani az üzletben a zene, a megfelelő színek, illatok és világítás.
  • A gyorséttermek előszeretettel használnak piros, narancs és rózsaszín fényeket, mert ezek izgatóak, gyors evésre késztetnek, így hamarabb ürülnek az asztalok.
  • Világításhoz általában tiszta, világos, lágy fényt használnak, A túl erős fény húsok és halak esetében nem előnyös. A hűtőket különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.
  • A szupermarketek gyakori trükkje, hogy egy kannából a légkondicionálóba csepegtetik a sülő kenyér illatának aeroszolos verzióját, hogy a vásárlót szó szerint az orránál fogva vezessék végig az üzleten.
  • A pékséget mindig hátul helyezik el, hogy csak úgy juthassunk el oda, hogy előtte végigjártuk a bolt teljes kínálatát.
  • Kutatások bizonyítják, hogy a polcokon a szemmagasságban levő tőlünk jobb kézre eső termékekből fogy a legtöbb, ezért ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.
  • Sokszor a bejárathoz kerül a zöldség és gyümölcs, hogy az az illúziónk legyen, piacra érkeztünk.
  • Az italok a kasszánál vannak, mert ha a bejáratnál telepakolnánk velük (a nagy üdítős palackokkal) a kocsit, nem maradna hely másnak.
  • A termékcsaládokat szétszórtan árulják, nehogy a bevásárló listánkon (evő minden tételt meg tudjuk venni anélkül, hogy futnánk egy teljes kört az Üzletben. Az egymáshoz köthető termékeket viszont egymás mellé rakják, mert egyik ösztönzi a másik megvásárlását: ha ropit veszünk, kedvünk támadhat kekszre is.
  • Az egymáshoz hasonló, egymást kiegészítő áruk függőlegesen helyezkednek el egymás alatt, mert a polc előtt állva szemünk ebben az irányban pásztáz szemmagasságból előbb lefelé, majd felfelé.

  • A polcrendezés másik szabálya, hogy mindig tele kell lenniük áruval, mert a tömeg kínálja magát. Senki nem akarja az utolsó tejet vagy az egyetlen megmaradt paprikát megvenni.
  • A gyerekeknek szánt termékek az alsó polcra kerülnek, hogy a kicsik elérhessék őket. A pénztáraknál főleg édességeket helyeznek el, hogy a sorban állás közben patáliát csaphassanak értük a kicsik.
  • A forgalmat úgy terelik, hogy az általuk meghatározott irányban haladjon, és zenével lassítanak le minket egy könnyed, nyugodt tempóra. Többet költünk, ha lassabb zene szól.
  • A légkondicionáló mindig kicsit erősebbre van állítva, mert a kellemes hűvös ébren tart - régi Las Vegas-i trükk.


Cikkünkhöz az MNS Védelem/Őrszem közleményét használtuk.

Címkék:
vásárlás, élelmiszer, bolt,