Pénzcentrum • 2015. október 7. 06:01
Több áruházlánc is kerek évfordulót ünnepel idén Magyarországon: a Tesco, az Interspar és a Coop 20, a Kika pedig 15 éve van jelen a hazai piacon. Ennek kapcsán nosztalgiáztunk, és megnéztük, hogyan ünnepelnek a boltok.
Nagyon más volt 15 vagy 20 éve a magyar kiskereskedelem. Nem volt még ennyi üzlet, kevesebb volt a pláza, a nagy diszkontláncokról pedig csak azok hallottak, akik Ausztriába vagy Németországba jártak vásárolni. Arról nem is beszélve, hogy a webshopok, a netes vásárlás még egyáltalán nem jött számításba.
A Pénzcentrum kíváncsi volt arra, hogyan emlékeznek az áruházláncok a kerek évfordulón. Megkérdeztük, hogy emlékeznek vissza a kezdetekre, mit tartanak a legfontosabbnak az elmúlt évtizedekből. és persze azt is mutatjuk, milyen árak voltak 1995-ben, vagy 2000-ben.
15 éve lett a Kika a Michelfeitből
1999-ben a Kika-Leiner cégcsoport felvásárolta a Michelfeit áruházakat, a csoport ezáltal Ausztriában hét és Magyarországon két áruházzal bővült. 2000 decemberében a korábbi Michelfeit áruházakból Kika lett:
Az első áruházat Budapesten, a Lehel úton nyitották, ezt követte 2003-ban a budaörsi bolt, majd három évvel később a győri Kika.
A 2000-es akciós katalógusokban egy doboz karácsonyfadíszt 990 forintos, az állólámpákat 10 990 forintos áron találhatták meg a vevők.
A lakberendezési lánc a Pénzcentrumot arról tájékoztatta, hogy legfontosabbnak azt tartják, hogy a magyarországi nyitás óta megőrizték azokat az értékeiket, amikre a mai napig büszkék: széles választék, különböző stílusok, minőség, kedvező ár-érték arány és megbízhatóság.
Az évfordulóhoz kapcsolódóan október 10-én szombaton 15% kedvezményt adnak a vásárlóknak minden termékükre, és 15 tévét, 15 tabletet és 15 okostelefont sorsolnak ki az ünnep alkalmából.
Tesco: egy híján 20
A Tesco honlapja szerint 1995 óta működik Magyarországon, de - mint azt az áruházlánc sajtóosztályától megtudtuk - 1996-ban nyitották meg első hipermarketjüket Magyarországon, a budapesti Pólus Centerben. Így alapvetően a jövő évet tekintik majd a hazai 20. születésnapnak.
Az áruházláncnál úgy látják, hogy egy teljesen új vásárlási kultúrát tudtak bevezetni Magyarországon.
A hipermarketekre sok ember használja a közbeszédben a Tesco szót, vagyis velünk azonosítják ezt az üzletformát.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Amíg húsz évvel ezelőtt a nagyobb választék, az addig csak vágyott, külföldön kapható termékek elérhetősége, a korábban legközelebb csak Bécsben látott hatalmas bevásárlóközpontokat idéző hipermarketek, az árubőség és az ehhez kapcsolódó akciós ajánlatok jelentették a legnagyobb csodát, addig manapság a házhozszállítás, az önkiszolgáló kasszák, a bolt a boltban koncepció, és számos további innováció. Mára a nagyméretű, a hatalmas választékot kínáló hipermarketek mellett közel száz kisebb Expressz és az online bevásárlás adja a valódi többcsatornás kiskereskedelem legfontosabb pilléreit.
Hozzátették: a húsz éves születésnap arra a legjobb alkalom, hogy még nagyobb lendülettel kezdjenek bele a következő húsz évükbe.
Interspar nyílt a szövöde helyén
20 éve nyitotta meg első magyar hipermarketjét a SPAR Győrben. A legelső Interspar eredetileg a Rábatext szövödéje volt, és a 10 ezer négyzetméter alapterületű épület átalakítása 600 millió forintba került. Húsz évvel ezelőtt meglehetősen nagy visszhangot keltett mind a beruházás nagyságrendje, mind az, hogy olyan korszerű bevásárlócentrum létesült Győrben, amely helyet adott banknak, utazási irodának, étteremnek is, továbbá 150 ember számára új munkahelyet is teremtett. Ma már természetesnek vesszük, hogy a hipermarketekben kiegészítő szolgáltatásokat is találunk, annak idején azonban párját ritkította ez a kiskereskedelmi forma.
A vásárlókat már a kezdetektől megragadta, hogy a kiflitől a kerti padig annyi mindent beszerezhettek egy olyan áruházban, amely előtt mindig találtak parkolóhelyet.
Mai
szemmel nézve érdekes árak voltak az első akciós katalógusban: a sertéscomb kilója 499 forint volt, egy kilogramm turista felvágott pedig 740 forintba került.
Az áruházlánc szerint a legfontosabb különbség a kezdetekhez képest, hogy a hálózat hatalmasra nőtt és ma ők a 4. legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánc az országban, illetve a hatodik legnagyobb foglalkoztató a közel 13 ezer fős munkatársi állományával.
Az áruházlánc ezzel új kiskereskedelmi kategóriát honosított meg Magyarországon: a vevők számára meglehetősen nagy újdonság volt, hogy a kiflitől a kerti padig sokféle terméket beszerezhettek.