Pénzcentrum • 2015. október 6. 14:45
Semmitől sem riadnak vissza a szupermarketek, ha bevételről van szó. Különböző titkos trükkökkel igyekeznek rávenni arra, hogy még többet költs náluk.
Gondolkodtál már bármikor is azon, hogy csak egy-két dolgot szerettél volna vásárolni, aztán mire a kasszához értél, már tele volt a kosarad? Ne lepődj meg rajta, a szupermarketeknek nagyon jó pszichológiai módszerei vannak arra, hogy hogyan költs többet náluk.
Nézzük, mik ezek:
1. Nagyobb kiszerelések
Minél nagyobb kiszerelésben kapható valami, annál inkább vásárlásra ösztönöz. A legújabb felmérések szerint szívesebben vesz meg a vásárló egy nagyobb kiszerelésben kapható terméket, holott nem biztos, hogy a normál kiszerelésben kapható termék feltétlenül drágább. Fontos, hogy mindig csak annyit vásároljunk, amennyire feltétlenül szükségünk van!
2. Hatalmas bevásárlókocsik, kosarak
A bevásárlókocsik, kosarak méretének növekedése sem véletlen, ugyanis minél nagyobb a kocsi mérete, hajlamosak vagyunk annál többet belepakolni. Kutatások szerint körülbelül 40 százalékkal nőtt a fogyasztás a bevásárlókocsik méretének növekedésével. Mi a megoldás? Vegyünk kisebb kosarat bevásárlásnál.
3. Előre csomagolt zöldségek és gyümölcsök
Bár nagyon gusztusosan néz ki, nem kell előkészíteni, és külön dolgozni vele, amivel időt spórolhatunk, ugyanakkor jóval többe kerülnek. Anyagilag jobban járunk, ha egészben, frissen vesszük meg, és magunk készítjük elő otthon.
4. Édességek és magazinok a pénztárnál
Az sem a véletlen műve, hogy az édességek és a magazinok a pénztáraknál vannak elhelyezve. Mialatt a sorban állunk, nagyobb eséllyel csábulunk el.
5. Édes illatok
A virágok, pékáruk gyakran vannak az áruházon belül a bejáratnál elhelyezve. Így amint belép a vevő, érzi az édes illatokat, amik nem csak jobb hangulatot teremtenek, hanem a nyálmirigyekre is hatással vannak, így ösztönözve az impulzusvásárlásra.
6. Soha nem tudod, mit hol találsz
A szupermarketek időről-időre átrendezik a polcokat. Ennek csupán az az oka, hogy ha nem tudod, mit hol keress, többet járkálsz a boltban, több időt töltesz el, és nagy valószínűséggel többet is vásárolsz.
7. A legfontosabb termékek hátul vannak
Azok a termékek, amelyet mindennapjaink során használunk, és szükségesek számunkra, általában leghátul, vagy valahol a szupermarket közepén vannak elhelyezve. Hasonló okai vannak ennek is, mint az előző trükknek. Ha tovább keresel, tovább maradsz, több terméket látsz, és nagy valószínűséggel több dolog landol a kosaradban.
8. A szemmagasság-trükk
Azokat a márkásabb és drágább termékeket, amiket elsősorban el szeretnének adni az üzletek, szemmagasságba helyezik el a polcokon, így elsőnek azon akad meg a fogyasztók szeme. Érdemes az alsóbb polcokat is szemügyre venni, ugyanis az olcsóbb, de minőségében hasonló termékek ott vannak "elrejtve". A gyerekekre is gondoltak természetesen, az édességek és játékok polcainál okkal kerülnek lejjebb a drágább termékek.
9. Ravasz "akciós" újságok
Nem feltétlenül jó vásár, ha azokat a termékeket vásároljuk meg, amiket az akciós újságokon, szórólapokon ajánlanak, ugyanis előfordul, hogy valójában nem is akciós az adott termék. Érdemes résen lenni!
10. Klubkártya és vásárlói hűség
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nagyon okos dolog a bevásárlóközpontok részéről, hogy klubkártyával, és személyre szabott kedvezményekkel kedveskednek a vásárlóiknak. Valójában azonban ez csak a vásárlói hűség kialakítása miatt van, hogy legközelebb is abban az üzletben vásároljanak. Természetesen ez a vásárlóknak sem kedvezőtlen, de nem kell emiatt feltétlenül egy adott üzlethez ragaszkodni.
11. A színek ereje
Akárcsak az illatok, a színek is hatással vannak a hangulatunkra. A pozitív hangulat pedig a vásárlási kedvre, azáltal a fogyasztásra is jó hatással van. A kék bizalmat ébreszt, a zöld frissességet kelt, a piros figyelemfelkeltő, míg a citromsárga derűsebb hangulatot ébreszt.
12. Pszichológiai árképzés
Miért nem kereken 2000 forint valami, miért 1999, amikor már az 1 forintost régen kivonták a forgalomból? Ilyen esetekben automatikusan lefelé kerekít a vásárló, tehát a fogyasztó olcsóbbnak értékeli az adott árucikket.
13. Kóstoltatás, ingyen minta
A kóstoltatás és az ingyen termékminták ügyesen rá tudják venni a vevőket arra, hogy megvegyék az adott terméket, akkor is, ha az elvileg nem volt a listán. Ha pedig valamit ingyen ki lehet próbálni, akkor az esetek többségében a vásárlás iránti elkötelezettség is nő.
14. Nagybevásárlás
Talán azt hiszed, hogy sokat megspórolhatsz, ha csinálsz egy nagybevásárlást, és mindent megveszel előre az egész hétre. Még ha ez így is van, akkor is igaz, hogy ha több dolgot vásárolsz, hajlamosabb vagy többet fogyasztani, amiben az üzletek is reménykednek.
15. Zene
Valójában a kellemes háttérzene is jól megtervezett pszichológiai hadviselés, ugyanis direkt úgy választják meg a számokat, hogy egy nyugodt, vidám hangulatba kerüljenek a vásárlók. A túl gyors zene ugyanis felpörget, és gyorsabb vásárlásra ösztönöz, míg a lassabb dalok az ott időzésre buzdítanak.