Pénzcentrum • 2015. szeptember 17. 05:59
Több reklámban, hirdetésben hallani: "vásárolj nyugodtan, ha nem vagy elégedett, visszakapod a vételárat". De mi is pontosan a pénzvisszafizetési garancia? Ez tényleg működik? A Pénzcentrum a témában a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) kérdezte.
"Ha nem vagy elégedett a vásárolt termékkel, akkor visszakaphatod a pénzed" - hangzik el számos hirdetésben. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint a nagyobb áruházakra jellemző, hogy ilyen jellegű 30, 60 vagy esetleg 90 napos pénzvisszafizetési garanciát vállalnak az árucikkeikre, ezzel biztosítva azt, hogy később esetleg meggondoljuk magunkat.
Érdemes tudnunk, hogy a hatályos jogszabályok szerint, olyan esetekben, amikor egy adott terméknek nincsen hiányossága és rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedőnek, nem kötelessége visszafizetni a termék árát csak azért, mert a vevő meggondolta magát, nem tetszik esetleg a termék színe vagy nem jó a mérete.
A kereskedő dönt
Ettől függetlenül a kereskedő dönthet úgy, hogy önként pénzvisszafizetési lehetőséget biztosít. Ebben az esetben a vállalkozás határozza meg, hogy mennyi ideig vállalja a pénzvisszafizetést, és azt is, hogy milyen termékekre. A cég határozza meg szintén, hogy mik az érvényesítésnek a pontos feltételei. Fontos tudnunk, amennyiben a vállalkozás ilyen pénzvisszafizetési garanciát vállal, akkor azt az általa megadott feltételek szerint köteles teljesíteni.
- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére Kiss Anita az NFH szóvivője.
Mik lehetnek a visszafizetés feltételei?
Mivel a kereskedő nem köteles megtéríteni a vételárat, ha a termék nem hibás, ezért a feltételeket is a kereskedő szabja meg. Ezért, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy szükségünk lesz a megvásárolt termékre, akkor mindenképpen kérdezzünk rá a pénzvisszafizetés feltétételeire. Ilyen feltétel lehet például:
- Bontatlan csomagolás
- Kipróbálás szintű használat
- Akciós termékek kivételként való meghatározása
Az IKEA-ban például 365 napon belül visszakaphatjuk a nem használt és eredeti bontatlan csomagolásban lévő termék árát, ha megvan a vásárlásról a nyugtánk. Abban az esetben, ha már kibontottuk vagy összeszereltük a termékünket, de az sérülésmentes akkor 30 százalékot levonnak a vételárból. De az áruház fenntartja magának a jogot, hogy elutasítsa a visszavásárlást, sőt akadnak olyan termékek is, amelyekre ez egyáltalán nem vonatkozik.
Az OBI-ban 60 napon belül veszik vissza az ép és eredeti csomagolásban lévő termékeket a vásárlást igazoló eredeti bizonylat ellenében. Ez azonban például nem érvényes a növényekre, méretre vágott faárukra, textilanyagokra, értékcsökkentett termékekre, egyedi megrendelésekre.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az Aldi-nál pedig azt ígérik, hogy amennyiben bármelyik náluk vásárolt élelmiszerrel nem vagyunk elégedettek, akkor visszavihetjük és visszakapjuk a pénzünket.
Tényleg működik?
Az NFH tapasztalatai szerint, ha egy áruház biztosít pénzvisszafizetési garanciát, akkor jellemzően teljesíti is azt a megadott feltételek szerint. Évente csupán néhány panasz érkezik ezzel kapcsolatban. Sok esetben ugyanis csak félreértésről van szó, például:
- tette hozzá Kiss Anita.
Mit kell tennünk, ha mégsem kapjuk vissza pénzünket?
Ha a mi esetünkben is járna a pénzvisszafizetési garancia, de mégsem kapjuk vissza pénzünket, akkor a fogyasztóvédelmi hatóság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt járhat el. Fordulhatunk a bírósághoz vagy kérhetjük a békéltető testület közreműködését, amely segíthet a vitás ügy rendezésében.