Pénzcentrum • 2015. július 2. 05:50
Meghökkentő adat látott napvilágot a boltok akcióiról. Egy nemzetközi kutatás szerint tízből hat kiskereskedelmi akciót veszteséggel zárnak az élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot gyártó vállalatok. Ráadásul ez a mérleg egyre romlik. De hogy állunk mi magyarok az akciókhoz? Kedveljük őket, vagy inkább elfordítjuk a fejünket, és csakazértis a drágábbat vesszük?
- röviden így foglalhatnánk össze annak a nemzetközi kutatásnak az eredményét, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett.
Tízből hat kiskereskedelmi akción ugyanis buknak az élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot gyártó vállalatok. Ez különösen annak tudatában megdöbbentő, hogy sok világcég (például a kozmetikai óriásvállalatok, az élelmiszermultik)
Legmagasabb a veszteséges élelmiszer-kiskereskedelmi akciók aránya az USA-ban (71 százalék), majd sorrendben következik Franciaország, Egyesült Királyság, Spanyolország, Németország, Kanada és Olaszország.
Érdekes, hogy a briteknél például a legsikeresebbek a mosogatógép-tabletta akciók. Ha viszont a mosogatószivacsokat értékelik le, az a legnagyobb bukta: gyakorlatilag senki nem vásárol több szivacsot azért, mert olcsó.
A németeknél a müzli szelet-akciók azok, amik a leghatásosabbak között vannak: ha viszont a rágógumi árát viszik le (vagy például 1-et fizet, kettőt kap kedvezmény van), az alig jár azzal, hogy többet vennének.
Mi a helyzet nálunk?
- mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője.
A korábbi évekhez képest azonban már kevesebb magyar fogyasztó hajlandó boltot vagy márkát váltani egy-egy előnyös akció kedvéért. Mind többen alakítják ki azoknak a boltoknak a körét, ahol általában vásárolnak, és ott keresik a promóciókat.
A magyarok többségét mágnesként vonzzák az akciók
Felmérések szerint a magyar vásárlók kétharmada tisztában van azoknak a termékeknek az áraival, amit általában vásárol, és az árak változásait is észleli. Bár a maradék egyharmad csupán néhány termék árát ismeri, de azt szintén észreveszi, ha változnak az árak.
A magyarok átlagosan 3-4 különböző üzletben intézik a bevásárlást, de a vonzó promóciók is nagyon fontosak számára, minden harmadik ember hajlandó boltot váltani az akciók miatt, sokan pedig kedvenc boltjukban keresi az árengedményeket.
Megtévesztő tevékenységnek minősül, ha a vállalkozás a terméken, annak csomagolásán, illetve egyéb kommunikációs eszköz útján a termék eladási áraként a ténylegesen fizetendő árnál alacsonyabb árat jelöl meg - derül ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatásából.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós eladási árnál magasabb áron értékesíti termékét.
De az sem szabályos,
ha a feltüntetett akciós eladási árhoz képest magasabb (eredeti eladási) áron történik az értékesítés,
ha egy nem akciós termékre vonatkozóan a kedvezményes időszak lejártát követően az akciós tábla kint marad,
ha az akciós árkiírást már az akciós időszak előtt kihelyezik, vagy
ha a pénztárgépben nem aktualizálták az akcióknak megfelelően az eladási árakat.
Megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül a "2-t fizet 3-t kap" valamint a "+ 50% ingyen" típusú akciós termékek esetében, ha az akciós terméket az ajándék, illetve ajándékrész nélkül árusított termék árához képest magasabb áron értékesítik.
Megtévesztő az is, amikor a feltüntetett árkedvezmény mértékénél kisebb kedvezményt számolnak.