Ez a rémálma mindenkinek, aki kártyával fizet

Pénzcentrum2015. április 29. 06:02

Nem elképzelhetetlen szituáció: mi történik, ha a kártyás fizetésénél nem a megfelelő összeget vonják le a bankszámlánkról? Sőt, mi van akkor, ha ezt már csak otthon vesszük észre?

Magyarországon a felnőtt (városi) lakosság 93 százalékának van bankkártyája és a megkérdezettek fele hetente legalább egy alkalommal használja is. 82 százalékuk pedig nem csak készpénzfelvételkor, hanem a vásárlások alkalmával is előveszi a plasztikot - derül ki a MasterCard kutatásából.

Kártya használatkor érdemes figyelnünk, mert a boltokban a fizetésnél könnyen előfordulhat, hogy nem a megfelelő összeget vonják le a bankszámlánkról - például a pénztáros véletlenül félreüti a fizetendő összeget. Egy plusz nulla az összeg végén nagy bosszúságot okozhat.

Az elmúlt hetekben bejárta a sajtót az a kép, miszerint a CBA-ban a bankkártyás fizetésénél is, akár a készpénz esetében felfelé kerekítették a végösszeget. Bár csak két forintról volt szó, a vásárlót felbosszantotta az eset. A CBA a történtek kapcsán elmondta, hogy jogszerűen jártak el, mert a bankkártya elfogadója dönthet úgy, hogy a kerekítési szabályokat alkalmazza a kártyás fizetésnél is. Erre a tényre azonban a fizető személy figyelmét fel kell hívni.

Az eltérés nem csak a számokban, de akár a pénznemben is előfordulhat az olyan boltokban, ahol például euróval is tudunk fizetni. Nem mindegy, hogy a boltban 30 forintot vagy 30 eurót vonnak le a számlánkról. Fontos tudni, hogy a tranzakció jóváhagyása a kártyabirtokos felelőssége. Ezt a PIN kódunk beírásával, az aláírásunkkal, de ma már akár egy érintéssel is megtehetjük.

Mit lehet tenni, ha már megtörtént a tranzakció?

A kártyánkról levont összeg lehet nagyobb és kisebb is, mint amit fizetnünk kellene, ha ezt a különbséget a boltban észrevesszük, még van lehetőség a korrekcióra. A legegyszerűbb módszer, ha a pluszban levont összegről megegyezünk a kereskedővel, például készpénzben visszakapjuk azt, ha ez így nekünk is megfelel. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy csak később, hazaérkezve vesszük észre a hibát. Ekkor is van még lehetőségünk jelezni a tévedést.

Ha reklamációra kerül sor, minden bizonyító erejű dokumentumra (pl. a vásárlást igazoló számlára) szükség van ahhoz, hogy a kereskedő bankjának bizonyítani tudjuk, hogy az ügyfél tévesen fogadta el az összeget, és a sikeres ügyintézéshez nagy szükség van a kereskedő bankjának, illetve a kereskedőnek a rugalmas hozzáállására is.

- Mondta el megkeresésünkre a CIB Bank.

Szélsőséges esetben akár az is megtörténhet, hogy a kártyatulajdonos vagy a kereskedő nem járul hozzá az utólagos rendezéshez. Ám, ha mind két fél közreműködik, a többlet összeg levonása esetén, a kereskedő bankjától a számlát vezető pénzintézet visszaveszi a jogtalanul levont összeget, és jóváírja az ügyfél számláján, ennek nincsen felmerülő plusz költsége.

Milyen gyorsan kaphatjuk vissza pénzünket?

Ez esetfüggő. Azt azért elmondhatjuk, hogy ezek az esetek mindenki megelégedésre gyorsan rendeződnek, a jogszabályilag, illetve banki szabályozásban előírt határidőkön belül.

- Válaszolta kérdésünkre azt OTP Bank.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A CIB Banktól azt a tájékoztatás kaptuk, hogy az ügyintézés a kártyatársaságok által meghatározott

szabályok alapján akár 120 napig is eltarthat.

A bankok felé jelzett panaszok száma elenyésző, a CIB Bankhoz évente átlagosan 5 reklamáció érkezik ezzel kapcsolatban. Feltehetően azért, mert a legtöbb esetben sikerül megegyezni a kereskedőnek és a vásárlónak, ha ilyen jellegű tévedés történik.

Így lehet védekezni

Érdemes bankunknál igénybe venni az SMS értesítő szolgáltatást, így egyből látjuk, mennyi pénz került levonásra a kártyánkról. Érdeklődjünk bankunknál, mert számlacsomagtól függően változhat az SMS értesítő ára. A netbankon keresztül szintén nyomon követhetjük kiadásainkat. Ma már vannak olyan alkalmazások az okostelefonra, amivel szinte azonnal megnézhetjük a kártyánkról ténylegesen levonásra került összeget.

Címkék:
vásárlás, fizetés, bankkártya, PIN-kód,