Pénzcentrum • 2015. április 29. 06:02
Nem elképzelhetetlen szituáció: mi történik, ha a kártyás fizetésénél nem a megfelelő összeget vonják le a bankszámlánkról? Sőt, mi van akkor, ha ezt már csak otthon vesszük észre?
Magyarországon a felnőtt (városi) lakosság 93 százalékának van bankkártyája és a megkérdezettek fele hetente legalább egy alkalommal használja is. 82 százalékuk pedig nem csak készpénzfelvételkor, hanem a vásárlások alkalmával is előveszi a plasztikot - derül ki a MasterCard kutatásából.
Kártya használatkor érdemes figyelnünk, mert a boltokban a fizetésnél könnyen előfordulhat, hogy nem a megfelelő összeget vonják le a bankszámlánkról - például a pénztáros véletlenül félreüti a fizetendő összeget. Egy plusz nulla az összeg végén nagy bosszúságot okozhat.
Az eltérés nem csak a számokban, de akár a pénznemben is előfordulhat az olyan boltokban, ahol például euróval is tudunk fizetni. Nem mindegy, hogy a boltban 30 forintot vagy 30 eurót vonnak le a számlánkról. Fontos tudni, hogy a tranzakció jóváhagyása a kártyabirtokos felelőssége. Ezt a PIN kódunk beírásával, az aláírásunkkal, de ma már akár egy érintéssel is megtehetjük.
Mit lehet tenni, ha már megtörtént a tranzakció?
A kártyánkról levont összeg lehet nagyobb és kisebb is, mint amit fizetnünk kellene, ha ezt a különbséget a boltban észrevesszük, még van lehetőség a korrekcióra. A legegyszerűbb módszer, ha a pluszban levont összegről megegyezünk a kereskedővel, például készpénzben visszakapjuk azt, ha ez így nekünk is megfelel. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy csak később, hazaérkezve vesszük észre a hibát. Ekkor is van még lehetőségünk jelezni a tévedést.
- Mondta el megkeresésünkre a CIB Bank.
Szélsőséges esetben akár az is megtörténhet, hogy a kártyatulajdonos vagy a kereskedő nem járul hozzá az utólagos rendezéshez. Ám, ha mind két fél közreműködik, a többlet összeg levonása esetén, a kereskedő bankjától a számlát vezető pénzintézet visszaveszi a jogtalanul levont összeget, és jóváírja az ügyfél számláján, ennek nincsen felmerülő plusz költsége.
Milyen gyorsan kaphatjuk vissza pénzünket?
- Válaszolta kérdésünkre azt OTP Bank.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A CIB Banktól azt a tájékoztatás kaptuk, hogy az ügyintézés a kártyatársaságok által meghatározott
A bankok felé jelzett panaszok száma elenyésző, a CIB Bankhoz évente átlagosan 5 reklamáció érkezik ezzel kapcsolatban. Feltehetően azért, mert a legtöbb esetben sikerül megegyezni a kereskedőnek és a vásárlónak, ha ilyen jellegű tévedés történik.
Érdemes bankunknál igénybe venni az SMS értesítő szolgáltatást, így egyből látjuk, mennyi pénz került levonásra a kártyánkról. Érdeklődjünk bankunknál, mert számlacsomagtól függően változhat az SMS értesítő ára. A netbankon keresztül szintén nyomon követhetjük kiadásainkat. Ma már vannak olyan alkalmazások az okostelefonra, amivel szinte azonnal megnézhetjük a kártyánkról ténylegesen levonásra került összeget.