Pénzcentrum • 2015. április 23. 06:02
Egyre többet vásárolunk a neten: 2014-ben 20 milliárddal(!) többet költöttünk a webáruházakban, mint egy évvel korábban. Persze a netes vásárlás növekedésére a csalók is rárepülnek. Mutatjuk, mik a legújabb trükkök, lehúzások.
Folyamatosan bővül az internetes piac, naponta jelennek meg újabb és újabb webáruházak. A tavalyi évben 133 milliárd forintos forgalmat generáltak a magyar webshopok, ez a szám közel 20 milliárddal több mint 2013-ban. Egy netes vásárlás során pedig átlagosan 11 900 forintot költöttünk. Az online vásárlásnak valóban sok előnye van, például a széles kínálat, vagy a kényelmi szempontok - és persze a webshopok vasárnap is nyitva vannak. Azonban továbbra is sokszor előfordul, hogy nem azt kapjuk, amire számítottunk.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2014-ben készített felmérésében a vizsgált webáruházaknak 80 százalékában talált valamilyen problémát. Ez a szám meglehetősen magas, ráadásul a 2012-es és a 2013-as adatokhoz képest 10 százalékos növekedést jelent. Fontos azonban megjegyezni, hogy 2014-ben a változó jogszabályok jelentősen átalakították az elektronikus kereskedelmet, a vállalkozások pedig nem voltak megfelelően felkészülve - tudta meg a Pénzcentrum az NFH-tól.
Az 53 elvégzett próbavásárlásból 45 esetben fordult elő valamilyen jogsértés, ez a vizsgált eseteknek a 85 százalékát jelenti. A jótállási jegyeknek pedig 83 százaléka volt kifogásolható. Pozitívumként értékelhető azonban, hogy az NFH-nál azt tapasztalják, hogy a problémás webáruházak, igyekeznek minél előbb kijavítani a hibákat.
Leggyakoribb átverések az online vásárláskor
- 1. Valótan ár van feltüntetve a honlapon.
- 2. A postázott termék nem azonos azzal, amit megrendeltünk.
Például: nem várt színt kapunk, ez akkor fordulhat elő, ha az interneten látott képen nem volt feltüntetve, hogy az csupán illusztráció. (Ezért a vevő jogosan hihette, hogy a képnek megfelelő terméket fogja megkapni. Volt azonban olyan is, akihez igaz bőrből készült termék helyett műbőr érkezett)
- 3. A jótállási jegy vagy a használati/kezelési útmutató hiánya.
- 4. Később vagy egyáltalán meg nem érkező termék. (Ez leginkább az ünnepek idején jellemző.)
- 5. Hamisított termék küldése.
Fontos tudunk, hogy az online vásárlások alkalmával egy speciális, indoklás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ez kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk megismerni a terméket. Ezt ugyan sok vállalkozás nem biztosítja, de a próbavásárlások tapasztalatai azt mutatják, hogy a szolgáltatók egyre nagyobb számban ismerik el a fogyasztónak a többletjogát.
Mire figyeljünk?
- Utánvéttel való fizetés
Amennyiben lehetséges, ezt a fizetési formát válasszuk. Hiszen ekkor elkerülhetjük azt, hogy ne érkezzen meg a már kifizettet termék, mert csak akkor kell érte fizetnünk, ha azt már átvettük.
- Legyen a cégnek címe, ügyfélszolgálati elérhetősége
A legalapvetőbb elvárás, hogy informálódjunk a cégről, akitől rendelni szeretnénk. Semmiképpen ne rendeljük az eladó személyét titokban tartó webáruházból! Arról, hogy a kereskedő valóban létező gazdasági szereplő-e meggyőződhetünk az ingyenesen és elektronikusan elérhető cégjegyzékben. Az ügyfélszolgálatnak pedig az időközben felmerülő kérdéseinket is feltehetjük.
- Olvassuk el az általános szerződési feltételeket
Mindig szánjunk elég időt a tájékozódásra. A szerződési feltételeket és a termék leírását akár ki is nyomtathatjuk, vagy elmenthetjük, mert később ez akár jó bizonyítékként szolgálhat. Esetleg olvassuk el a tapasztalatokat a fórumokról. - Hasonlítsuk össze az árat más oldalakkal
Gyakran előfordulhat, hogy az akciós ár is magasabb, mintha egy másik oldalról rendeltük volna. A túlságosan kedvező ár azonban szintén gyanús lehet, mert fenn áll az esélye annak, hogy a kereskedő ilyen olcsón nem fogja kiszállítani a terméket.
- Tájékozódjunk előre a plusz költségekről
Ilyen lehet például a szállítási díj, díszcsomagolás, vagy a gyorsabban megérkező áru extra költsége.
Mi tegyünk, ha már megtörtént a baj?
Ne feledkezzünk meg arról, hogy 14 napig indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól. Probléma esetén elsősorban próbáljunk megegyezni a kereskedővel, ekkor hasznos, ha a panaszunknak írásos nyoma is marad. Ha nem kapjuk vissza a vételárat, akkor fordulhatunk a fogyasztóvédőkhöz, a Budapesti Békéltető Testülethez, vagy a bírósághoz is.