Orosz Márton • 2015. április 2. 06:03
Sokan azt hitték, hogy áprilisi tréfa az Amazon (a világ egyik legnagyobb webáruházának) fejlesztése: a Dash Button nevű eszköz azonban már kézzelfogható valóság. Sőt, hamarosan egyre több ilyen kütyüvel találkozhatunk vásárlásaink során.
Dash Button névre keresztelte legújabb fejlesztését az Amazon: a magyarul leginkább Gyorsgombként vagy Rendelőgombként fordítható eszköz lényege, hogy egyetlen gombnyomással tudunk rendelni mosóport, kávékapszulát, borotvát vagy pelenkát.
A rendszer működési elve, hogy kütyüt felragasztjuk a mosógépre, az eszköz csatlakozik a lakás wifi-hálózatára. Ha elfogy a mosópor, egyszerűen csak megnyomjuk a gombot: az eszköz kapcsolódik okostelefonunkra feltelepített Amazon-alkalmazáshoz, és betesz a virtuális kosarunkba egy csomag mosóport. Ha fél órán belül nem mondjuk le a megrendelést, automatikusan kiszállítják a terméket.
Természetesen a rendszerbe - ami egyelőre csak néhány regisztrált felhasználó számára elérhető, leginkább az Egyesült Államokban - beépítettek olyan funkciókat is, amelyek megakadályozzák, hogy a gyerek vagy a vicces kedvű barátok több száz tekercs WC-papírt rendeljenek.
Az Amazon ötlete azonban csak egy a sok közül: az elmúlt években számos olyan fejlesztésről adott hírt a világsajtó, amely jelentősen megkönnyítheti és átalakíthatja a vásárlás folyamatát - legyen szó webshopos rendelésről vagy bolti vásárlásról.
Okostelefonos alkalmazások
Szakértők szerint nem kérdés,
hogy az okostelefonok jelentik az egyik legnagyobb innovációs irányt: a
vásárló letölti telefonjára az áruházlánc alkalmazását, majd amikor
belép a boltba, az alkalmazás köszönti őt, megmutatja, hol találja
kedvenc áruit, felhívja a figyelmet a promóciókra, sőt, személyre
szabott akciós ajánlatokat is kínál. Egy előre elkészített
bevásárlólista alapján pedig navigálja a felhasználót az áruházban, így
rövidítve a vásárlási időt, és csökkentve a bolyongást.
Digitális polccímkék
A
digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt
lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék
érkezik az üzletbe, vagy ha egy akció miatt változik az ár. Egyébként
kifejezetten energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a
hagyományos címkékre.
Vásárlást segítő terminálok
A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló
terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan
egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem
recepteket is ajánlanak - ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A
cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak - például ajánlanak egy
receptet, egy tésztát, vagy szószt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Okosmérlegek
Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely
önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A
készülék programozható, így sokféle terméket felismer. Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék
összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl
(természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg
másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között
reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.
Okoskosarak
Az
úgynevezett RFID (rádiófrekvenciás) olvasóval felszerelt bevásárlókosár
az egyes áruknak a kosárba helyezése során automatikusan leolvassa az
adatokat a csomagolásba épített jelzőről, mindezt pedig egy, a kosárba
beépített kijelzőn listázza is a vásárlók számára. Az vevő így már
vásárlás közben folyamatosan tájékozódhat a termékek (összesített)
áráról, valamint további információkról: termékjellemzőkről és
összetevőkről, esetleg lejárati dátumról, garanciális vállalásról.
Vásárlás mobilterminállal
Ugyancsak
ők fejlesztik az úgynevezett Personal Shopping System-et (Személyes
Vásárlási Rendszert): ez lehetőséget biztosít a vevőknek arra, hogy a
vásárlás során saját mobiltermináljuk segítségével be tudják szkennelni
az árun elhelyezett kódot, így hozzájutnak a termékkel kapcsolatos
minden lényeges információhoz - akár figyelmeztetést is kapnak ha
például gyerekek vagy allergiások számára érzékeny áruról van szó -,
ellenőrizni tudják a kiválasztott áruk árát majd anélkül, hogy a
kasszánál hosszasan sorba kellene állniuk, önkiszolgáló módon fizetnek.
Vásárlás fényképről
Ázsiai
metróállomásokon, európai repülőtereken is működnek már olyan boltok,
amelyekben virtuálisan vásárolhatunk. A lényeg, hogy megállunk egy
hatalmas plakát előtt, amelyen termékek fotóit találjuk, telefonunkkal
beolvassuk a termékhez tartozó vonalkódot vagy QR-kódot, és mire
hazaérünk, az áruház már ki is szállította a megrendelt terméket.
Hasonlóval egyébként néhány éve Magyarországon is találkozhattunk,
például a Shopline plakátjairól tudtunk vásárolni mobilfizetéssel.
Okos próbafülkék
A
jövő próbafülkéiben a tükör mellett (vagy helyett) már inkább saját
testünk vetített képét látjuk majd. A próbafülkében található szenzorok
aprólékosan beszkennelik testünk formáját, és így ajánl nekünk különböző
ruhákat - például inget ahhoz a nadrághoz, amit épp felpróbálunk. A
vásárlás felgyorsítása érdekében pedig egy csúszdán keresztül érkezik a
próbafülkébe a raktárból az egy számmal nagyobb vagy kisebb ruhadarab.
(Címlapkép: amazon.com)