Ez a háziasszonyok álma: ilyen gyorsan még soha nem vásároltál

Orosz Márton2015. április 2. 06:03

Sokan azt hitték, hogy áprilisi tréfa az Amazon (a világ egyik legnagyobb webáruházának) fejlesztése: a Dash Button nevű eszköz azonban már kézzelfogható valóság. Sőt, hamarosan egyre több ilyen kütyüvel találkozhatunk vásárlásaink során.

Dash Button névre keresztelte legújabb fejlesztését az Amazon: a magyarul leginkább Gyorsgombként vagy Rendelőgombként fordítható eszköz lényege, hogy egyetlen gombnyomással tudunk rendelni mosóport, kávékapszulát, borotvát vagy pelenkát.

A rendszer működési elve, hogy kütyüt felragasztjuk a mosógépre, az eszköz csatlakozik a lakás wifi-hálózatára. Ha elfogy a mosópor, egyszerűen csak megnyomjuk a gombot: az eszköz kapcsolódik okostelefonunkra feltelepített Amazon-alkalmazáshoz, és betesz a virtuális kosarunkba egy csomag mosóport. Ha fél órán belül nem mondjuk le a megrendelést, automatikusan kiszállítják a terméket.

Természetesen a rendszerbe - ami egyelőre csak néhány regisztrált felhasználó számára elérhető, leginkább az Egyesült Államokban - beépítettek olyan funkciókat is, amelyek megakadályozzák, hogy a gyerek vagy a vicces kedvű barátok több száz tekercs WC-papírt rendeljenek.

Az Amazon ötlete azonban csak egy a sok közül: az elmúlt években számos olyan fejlesztésről adott hírt a világsajtó, amely jelentősen megkönnyítheti és átalakíthatja a vásárlás folyamatát - legyen szó webshopos rendelésről vagy bolti vásárlásról.

Okostelefonos alkalmazások
Szakértők szerint nem kérdés, hogy az okostelefonok jelentik az egyik legnagyobb innovációs irányt: a vásárló letölti telefonjára az áruházlánc alkalmazását, majd amikor belép a boltba, az alkalmazás köszönti őt, megmutatja, hol találja kedvenc áruit, felhívja a figyelmet a promóciókra, sőt, személyre szabott akciós ajánlatokat is kínál. Egy előre elkészített bevásárlólista alapján pedig navigálja a felhasználót az áruházban, így rövidítve a vásárlási időt, és csökkentve a bolyongást.

Digitális polccímkék
A digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék érkezik az üzletbe, vagy ha egy akció miatt változik az ár. Egyébként kifejezetten energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos címkékre.


Vásárlást segítő terminálok
A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem recepteket is ajánlanak - ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak - például ajánlanak egy receptet, egy tésztát, vagy szószt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Okosmérlegek
Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A készülék programozható, így sokféle terméket felismer. Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl (természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.

Okoskosarak
Az úgynevezett RFID (rádiófrekvenciás) olvasóval felszerelt bevásárlókosár az egyes áruknak a kosárba helyezése során automatikusan leolvassa az adatokat a csomagolásba épített jelzőről, mindezt pedig egy, a kosárba beépített kijelzőn listázza is a vásárlók számára. Az vevő így már vásárlás közben folyamatosan tájékozódhat a termékek (összesített) áráról, valamint további információkról: termékjellemzőkről és összetevőkről, esetleg lejárati dátumról, garanciális vállalásról.

Vásárlás mobilterminállal

Ugyancsak ők fejlesztik az úgynevezett Personal Shopping System-et (Személyes Vásárlási Rendszert): ez lehetőséget biztosít a vevőknek arra, hogy a vásárlás során saját mobiltermináljuk segítségével be tudják szkennelni az árun elhelyezett kódot, így hozzájutnak a termékkel kapcsolatos minden lényeges információhoz - akár figyelmeztetést is kapnak ha például gyerekek vagy allergiások számára érzékeny áruról van szó -, ellenőrizni tudják a kiválasztott áruk árát majd anélkül, hogy a kasszánál hosszasan sorba kellene állniuk, önkiszolgáló módon fizetnek.


Vásárlás fényképről
Ázsiai metróállomásokon, európai repülőtereken is működnek már olyan boltok, amelyekben virtuálisan vásárolhatunk. A lényeg, hogy megállunk egy hatalmas plakát előtt, amelyen termékek fotóit találjuk, telefonunkkal beolvassuk a termékhez tartozó vonalkódot vagy QR-kódot, és mire hazaérünk, az áruház már ki is szállította a megrendelt terméket. Hasonlóval egyébként néhány éve Magyarországon is találkozhattunk, például a Shopline plakátjairól tudtunk vásárolni mobilfizetéssel.


Okos próbafülkék
A jövő próbafülkéiben a tükör mellett (vagy helyett) már inkább saját testünk vetített képét látjuk majd. A próbafülkében található szenzorok aprólékosan beszkennelik testünk formáját, és így ajánl nekünk különböző ruhákat - például inget ahhoz a nadrághoz, amit épp felpróbálunk. A vásárlás felgyorsítása érdekében pedig egy csúszdán keresztül érkezik a próbafülkébe a raktárból az egy számmal nagyobb vagy kisebb ruhadarab.

(Címlapkép: amazon.com)

Címkék:
vásárlás, webshop, amazon, áprilisi tréfa,