A magyar vevők titkai: ezért vásárolunk úgy, ahogy

Pénzcentrum2015. március 31. 11:21

Egy felmérés szerint Európában mi vagyunk azok, aki a leghosszabban gondolkodnak a tényleges vásárlás előtt. A magyar fogyasztók optimistábbak lettek az elmúlt években - a vasárnapi zárva tartás miatt pedig nem veszünk fel kevesebb áruhitelt.

Az idei év egyik legfontosabb jellemzője, hogy a fogyasztók a korábbi évekhez képest optimistábban látják a saját országuk gazdaságának helyzetét: Magyarországon is egyre bizakodóbbak a vásárlók - derül ki a Cetelem Körkép 2015 felmérésből, amit kedden mutattak be Budapesten. A kutatást 12 országban végzik el minden évben, 8700 fogyasztó véleményét kérdezik a saját országuk helyzetérők, családjuk kilátásairól, arról, mi befolyásolja a vásárlást, a fogyasztói döntéseket.

Az európai fogyasztók saját háztartásukat mindig optimistábban látják, mint az adott ország helyzetét. A magyar fogyasztók is úgy gondolják, hogy javulnak saját kilátásaik - mondta el a kutatás keddi sajtótájékoztatóján Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.

Az optimizmus az alapja a fogyasztásnak: ez pedig a fogyasztási hitelezés növekedéséhez is hozzájárulhat

 - tette hozzá.

Az európai fogyasztó jelentősen változott az elmúlt öt évben: újra felfedezi az alternatív vásárlási formákat (például a piacokat), egyre gyakrabban vásárol közvetlenül a termelőtől, az eredetiség, hitelesség fontosabb számára.

A kutatás eredményei szerint 100-ból 62 fogyasztó másképp vásárol ma, mint a válság 2008-as kirobbanása előtt.

Magyarországon a fogyasztók 81 százaléka gondolja úgy, hogy másképpen költi el a pénzét:

  • egyértelműen árérzékenyebbé váltak a vásárlók
  • kifejezetten keressük azokat a lehetőségeket, ahol olcsóbban tudunk vásárolni
  • a magyar fogyasztók kétharmada ritkábban vásárol impulzív módon (tehát bevásárlólista, konkrét terv nélkül), mint korábban

Érdekes trend a használtcikk-piac látványos fejlődése és a drive-in erősödése (netes rendelést személyesen veszünk át). Egyre többen osztjuk meg egymással a gépeinket (például szomszédok a fűnyírót): meglepő módon ez nagyon elterjedt Magyarországon.

Nem csak vásárolunk a neten

Mára egyértelművé vált, hogy az internet és a mobiltelefonok forradalmat jelentenek a fogyasztásban is: a netes vásárlás már messze nem a fiatalok játszótere, a 60 év felettiek is egyre többet használják ki ezt a lehetőséget. Minden fogyasztóra igaz, hogy a vásárlások (nagyobb kiadás) előtt az interneten tájékozódik.


Ez a pénzügyi döntéseinkre is érvényes: minden ötödik látogató összehasonlító oldalról érkezik az áruhitelezéssel foglalkozó bank oldalára. A fogyasztók tudatosan összehasonlítják a bankok ajánlatait, a kondíciókat, és csak ezután döntenek. Itt is egyre aktívabban a középkorúak: hatból egy igénylő 56 évnél idősebb.

Alkalmazkodunk az elektronikai áruházak nyitva tartásához, az áruhitel igénylésre is hosszabb ideig van lehetőség. Sokkal nagyobb hangsúly van az online áruhitelezésen - az áruhitelezés forgalma a vasárnapi zárva tartás miatt várhatóan nem fog változni

 - mondta el Lukácsi Zoltán.

Címkék:
hitel, vásárlás, cetelem,