Pénzcentrum • 2015. március 23. 13:03
A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta a 2011-ben megrendelt, vasárnapi boltbezárással kapcsolatos felmérés eredményét. Ez volt az egyik "hatásvizsgálat" a (hírek szerint) három közül. Ebből kiolvasható, hogy négy évvel ezelőtt szintén nem támogatta a megkérdezettek többsége a boltzárat.
- olvasható az NGM közleményében, mely kutatási jelentésnek nevezi a dokumentumot, nem pedig hatásvizsgálatnak.
A dokumentum - a Népszabadságban megjelent hírekkel ellentétben - nem a vasárnapi pihenőnap lehetséges következményeiről szóló hatástanulmány. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak továbbra sincs tudomása arról, hogy ebben a témában elemzés született volna a minisztérium megbízásából.
Mi lett a felmérés eredménye?
Az NGM által most közzétett dokumentum egy 2011-ben végzett közvélemény-kutatás főbb megállapításait, eredményeit tartalmazza. Ezért fizetett a tárca akkor 3,2 millió forintot. A most nyilvánosságra hozott anyag szerint a kutatás célja az volt, hogy kiderítsék, milyen lakossági fogadtatása várható a vasárnapi nyitva tartás korlátozásának, tiltásának.
- 1. Jelenleg (2011 tavaszán készítették a felmérést) a lakosság enyhe többségének ellenállásába ütközik az üzletek vasárnapi bezárása (54%).
- 2. Az országos átlagot tekintve a nagybevásárlások 18,5%-a történik vasárnap (közel 1,5 millió választókorú lakos). Ha ez megszűnik, akkor át kell terelni - és megfelelő kommunikációval lehetséges is - a hét többi napjára: döntően péntek délutánra, illetve szombatra. Ennek társadalmi hatásait a kutatás közvetlenül nem mérte, de hatásai becsülhetők: dugók, vásárlói tömegek, családi feszültségek, környezetszennyezés.
- 3. A vasárnap vásárolt termékek összetételében az élelmiszer-, és a tisztító-, tisztálkodó szerek a meghatározóak. Ez az üzletek bezárása esetén hiányozni fog. Azonban szinte minden régióban, bár más módon, de megoldható az ott lakók számára. Fontos kiemelni, hogy ezeket a termékeket a válaszolók véleménye szerint más napon is (hétköznap) hasonló arányban meg tudnák vásárolni.
- 4. A válaszolók közel 50%-a hetente 1-2 alkalommal vásárol, és csak 17,7% mondta, hogy hetente szinte mindennap (5-6 alkalommal).
- 5. A hétköznapi vásárlásokat 58%-ban a lakóhely közelében, 21,4%-át pedig a munka- és lakóhely között útközben ejtik meg. A válaszolók 33%-a jelölte a vásárlás helyszínének nagyobb magyar cégek üzletét, ezt követte 26%-os említéssel a multicégek üzlete.
- 6. Tudatos vasárnapi vásárlást csak a megkérdezettel 37,8%-nál tudták azonosítani. A spontán vásárlók aránya ennél kevesebb 26,3% volt.
- 7. A vasárnapi vásárlás döntő része a multinacionális cégeknél zajlik: a válaszolók 69%-a ezt az üzlettípust jelölte meg.
- 8. Az adatok alapján a tartós fogyasztási cikkek vásárlása és megtekintése/kipróbálása miatt alakult ki ez a dominancia. "Azonban azt már láttuk, hogy nem túl sokan járnak vasárnap vásárolni, és tartós fogyasztási cikket még kevesebben vásárolnak. Így ennek a kipróbálásnak viszonylag alacsony a fontossága" - állapította meg a kutatás.
- 9. Egyik összefoglaló kérdése az volt a vizsgálatnak, hogy meg tudná-e oldani a válaszoló a vasárnapi vásárlását más napokon? A megkérdezettek közel 60%-a azt válaszolta, hogy vagy máshol, vagy más napon venné meg.
- 10. A felmérés szerint a lakosság 86,4%-a hétvégén otthon/lakásában kapcsolódik ki, 40,4% kirándul, 31% megy kulturális rendezvényre.
- 11. A vasárnapi vásárlást gyakorlatilag nem kötik össze a lakosok más, egyéb szórakozással, kikapcsolódással (75% mondta azt, hogy nem).
- 12. A vasárnapi vásárlást általában férj és feleség együtt (31%), illetve a teljes család (38%) bonyolítja le.
- 13. A szegénységi küszöb felett a vasárnapi zárva tartást elutasítók aránya 74,9%, vagyis a viszonylag jobb helyzetben lévők ragaszkodnak a vasárnapi nyitva tartáshoz.
- 14. A hitéleti tevékenységre való hatása a vasárnapi nyitva tartásnak a válaszadók közel 20%-át érinti, de összességében a "nagyon zavar" válaszok 3,2%-ot tesznek ki.
- 15. A vasárnapi vásárlási tilalmat ellenzők 65,9%-a alternatív vásárlási lehetőségekkel az ellenállás enyhíthető, akár még semlegesíthető is.
- 16. A vasárnap vásárolt termékek közül az élelmiszerek, a tisztálkodó szerek, kulturális cikkek és tartós fogyasztási cikkek beszerzésére már most is van alternatíva a lakosság körében. A lakberendezési cikkek, gyermekek iskolai, óvodai kellékei, valamint a hobby-, és barkács cikkek beszerzésében még a többség nem tudja, hogy mit tegyen.
- 17. A vasárnapi nagybevásárlás átterelődése szombatra, vagy péntekre, ezeken a napokon többletforgalmat eredményezhet, ami egyrészt többletterhelést jelent, másrészről a vásárlási idő meghosszabbodását is eredményezheti.
A legfontosabb ábrák
Összességében erősen megosztott véleményalkotás figyelhető meg ebben a kérdésben. A semlegesektől eltekintve a támogatók és az ellenzők részaránya úgy növekszik, ahogy egyre szélsőségesebbé válik a véleményük. Ugyanakkor az ellenzők igen határozott többséget alkotnak az ellenzők-támogatók összevetésben.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)