Nagy meglepetésre készülhetnek az étterembe járók

Pénzcentrum2015. február 26. 06:00

A vendéglátók még csak most tanácskoznak arról, mi legyen a megfelelő módszer az összetevőkkel, allergénekkel kapcsolatos tájékoztatásra. Jó hír viszont, hogy bárki javaslatot tehet majd, akinek erre vonatkozó ötlete van. Az allergénekről december óta kell tájékoztatást adniuk a boltoknak és a vendéglátóhelyeknek.

Új címkékkel és tájékoztató táblákkal találkozhatnak a magyar vásárlók december óta a boltokban. Az élelmiszerek összetevőivel, az allergén anyagokról azonban nem csak a közértekben kell tájékoztatni a vevőt, hanem az éttermekben is.

A mindenkori jelölési előírások teljesülését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) folyamatosan ellenőrzi az előállítóknál, a kereskedelemben, az üzletek polcain és a vendéglátóhelyeken egyaránt.

De még türelmi időszak van, ezt a hatóságok is figyelembe veszik.

Így például a 2014. december 12-ig jogszerűen forgalomba hozott termékek (a raktárban tárolt, becsomagolt termékek) a szavatossági idejük végéig forgalomban lehetnek.

Azaz simán előfordulhat még, hogy régi címkés termékekkel is találkozunk a boltokban.

Az eddigi tapasztalatok szerint a nagyobb kereskedelmi egységek legtöbbször kódokkal tüntetik fel az egyes allergéneket, míg kisebb egységekben a szóbeli tájékoztatás lehetőségét részesítik előnyben.

Változnak az étlapok?

Az éttermekben is kötelező a tájékoztatás, de a NÉBIH tájékoztatása szerint

a vendéglátók egyelőre még csak ismerkednek a szabályok gyakorlati lehetőségeivel, most keresi mindenki a számára legmegfelelőbbet.

A hónap elején ülésezett a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlata útmutatót készítő bizottság, amelynek szinte valamennyi vendéglátó szakmai szervezet a tagja, és ezt a kérdést vitatták meg. A tervezett segédanyag szövege majd kikerül a NÉBIH honlapjára és 2 hétig bárki hozzászólhat, javaslatot tehet, és ha nem ütközik jogszabályba, akkor azt a munkacsoport elfogadja. Ebben az útmutatóban szerepelnek majd a gyakorlati információk a vendéglátóknak.

Egyébként ilyen gyakorlati lehetőség például, ha a vendéglátó az étlapon tünteti fel, milyen allergén anyagokat, összetevőket tartalmaz az adott étel. Vagy az is egy megoldás, ha valaki csak egy rövid mondatot ír ki arról, hogy kitől kérdezhet a vendég, vagy hol találja meg a pontosabb információkat. Illetve szóbeli tájékoztatás is lehetséges, de csak abban az esetben,

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

ha az erre a feladatra kioktatott munkatárs írásos dokumentumra alapozottan teszi ezt. Ennek a munkatársnak mindig jelen kell lenni a vendéglátó egységben.

Ez utóbbi amúgy nem kellene, hogy újkeletű dolog legyen. Magyarországon eddig is volt szóbeli tájékoztatási kötelezettsége a vendéglátóknak egy 2011-es rendelet alapján.

Mi van, ha nem tűnik hihetőnek, amit a pincér mond?

Sokszor előfordul, hogy nem tűnik megbízhatónak a tájékoztatás.

Az élelmiszer bizalmi termék, de a fogyasztó is legyen tudatos. Ahol az információ bizonytalan, vagy nem elégedett, ne fogyasszon

- hívja fel a figyelmet a NÉBIH. A vendéglátóknak érdeke a pontos informálás, ezért igyekeznek írásos dokumentumokat készíteni és azt bemutatni a vendégnek.

Arról egyelőre még nincsenek visszajelzések, mennyire elégedettek a vásárlók és az étterembe járók az új "címke-rendszerrel", kirívó jelzések eddig nem érkeztek a Hivatalhoz. De tény az is, hogy fogyasztók még nem ismerik a jogaikat ezügyben.

 

Címkék:
vásárlás, étterem, nébih, címke,