Pénzcentrum • 2015. január 31. 12:50
Egy éve vezették be azt a módosítást, mely szerint a termékbemutatókat be kell jelenteni a rendezvény előtt 15 nappal. Ennek ellenére a várt eredmények nem érkeztek meg, sőt, az árubemutatókra továbbra is valótlan ígéretekkel, méregdrága, használhatatlannak bizonyuló cikkekkel csábítják főleg a nyugdíjasokat.
A bejelentési kötelezettség fő funkciója, hogy a hatóság minél több termékbemutatóról értesüljön, amivel nincs is gond. Probléma akkor adódik, amikor a helyszínen kizárólag szórólappal, névre szóló meghívóval rendelkező személyek vannak jelen, ilyenkor a felügyelet munkatársa csak úgy tud részt venni az eseményen, ha felfedi kilétét, de ezáltal nyilvánvalóvá válik, hogy ellenőrzés zajlik - magyarázta dr. Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kabinetvezetője a Kossuth Rádió Napközben című szerdai műsorában. Ha azonban az ellenőr végig inkognitóban tud maradni, feltárhatóak azok a megtévesztő, adott esetben agresszív kereskedelmi gyakorlatok, amelyek a korábbi vizsgálatokon nagy számban voltak tapasztalhatók - tette hozzá.
A termékekkel két komoly baj szokott lenni:
- Az egyik, hogy az azok megvásárlására való ösztönzés általában azt az állapotot használja ki, amelyben az idős emberek többsége egyébként is benne van, így az összes olyan tünetet felsorolják, amellyel a nyugdíjas korosztályban "illik" rendelkezni.
- A másik gond, hogy a forgalmazó nem tudja elvégezni azt az igazolást, amely bizonyítja a termék bemutatókon elmondott terápiás hatását - mutatott rá. Nagy problémát okoznak továbbá a helyben köthető hitelszerződések is, ami miatt a jogszabály szigorításával kapcsolatban lesz még teendő.
A törvény tiltja az agresszív kereskedelmi gyakorlatot, bár annak megítélése már jogalkalmazási kérdés. Jogszabálysértés történik, amikor a bemutatókon agresszív meggyőzés zajlik, egyfajta pszichés nyomásgyakorlás.
Tavaly csak az írásos bejelentések száma 700-800 között volt, a telefonos és egyéb panaszokkal együtt pedig jóval 1000 fölötti a szám.
Fontos tudni, hogy a termék átvételétől számítva 14 napon belül az elállás lehetősége a vásárló rendelkezésére áll, mindenféle indoklás nélkül megteheti azt. A vállalkozásnak információt kell közölnie a panaszügyintézés menetéről és a visszaküldés helyéről. A határidő letelte után a szavatossági, jótállási jogok élnek, ha a termék hibás, vagyis nem rendelkezik azzal a tulajdonsággal, amivel azt meghirdették, akkor a szerződésbe "bele lehet nyúlni". Ez nehezebb, sokszor békéltető testületi eljárást kell igénybe venni hozzá; perre is lehet vinni az ügyet, mert nagy részük megnyerhető.