Pénzcentrum • 2014. november 17. 11:50
Számtalanszor foglalkoztunk már a Pénzcentrumon olyan esettel, amikor egy ellopott bankkártyával sikeresen vettek fel pénzt a tolvajok - például azért, mert a kártya birtokosa ráírta a plasztikra a PIN-kódját, az ellopott pénztárcájában tartotta, esetleg nagyon könnyen kitalálható volt.
Mint mindent, ezt is lehet azonban fokozni: a rendőrség a napokban egy olyan esetről adott hírt, aminél nem csak (valószínűleg) ellopták a kártyát, és pénzt vettek fel vele, hanem mindezt 4 (négy) hónapon keresztül tették - anélkül, hogy a kártya birtokosának feltűnt volna, vagy bármit tett volna a lopás megállításáért.
Izgalmas részletek
A Gyöngyösi Rendőrkapitányság nyomozás folytat információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás bűntett megalapozott gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen, aki egy karácsondi férfi bankkártyáját vagy annak adatait felhasználva több alkalommal pénzt vett fel a sértett számlájáról 2014. április és július között.
Az eddig beszerzett adatok alapján az egyik gyöngyösi ATM kamerája által rögzített képen látható férfi gyanúsítható a bűncselekmény elkövetésével.
Honnan tudhatta volna?
A bankok minden számlacsomaghoz ajánlanak sms-értesítést, a legtöbb ügyfél használja is ezt a megoldást. Ez sms-t küld a kártyabirtokos telefonjára, ha tranzakció történt, azaz ha valaki vásárolt a kártyával, vagy pénzt vett fel vele.
Ez nem csak azt a célt szolgálja, hogy megtudjuk, mennyi pénz van a bankszámlánkon, hanem jól működő biztonsági rendszert is jelent Ráadásul nem csak akkor ad jelzést, amikor fizikailag ellopják a kártyánkat, és pénzt vesznek fel vele, hanem akkor is, ha valamilyen összetettebb bűncselekmény áldozatává váltunk: például úgy, hogy egy nem biztonságos netes vásárlásnál illetéktelenek megszerzik kártyánk adatait, és azokat felhasználva egy klónozott kártyával vesznek fel pénzt.
Ha nem kérünk sms-értesítést (mert mondjuk nem jár díjmentesen a számlacsomagunkhoz, és nem akarunk rá költeni), akkor érdemes letölteni bankunk okostelefonos alkalmazását: ezek általában gyorsan frissülnek, így naprakész adatokkal szolgálnak a pénzmozgásról.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Persze felmerül a kérdés, hogy ellenőrizze a számláját egy idős, mobiltelefonnal nem rendelkező ügyfél: nekik javasolható, hogy gyermekük, unokájuk telefonszámát állítsák be az értesítéshez.
Szinte mindig mi vagyunk a hibásak
A bankkártyabiztonsággal foglalkozó szakértők még mindig rengeteg ilyen esettel találkoznak: ha sikeres a készpénzfelvétel, az szinte mindig első próbálkozásra sikeres, azaz a bűnöző egyből tudja a kódot. Bár az áldozatok gyakran ennek ellenkezőjét állítják, az esetek túlnyomó többségében egyértelmű, hogy táskájukban, pénztárcájukban tartották PIN-kódjukat, esetleg magára a bankkártyára írták fel azt.
Ha ellopták a kártyánkat, akkor érdemes a lehető leggyorsabban letiltani, ugyanis törvényi előírás szerint a letiltás pillanatáig okozott károkért 45 ezer forintig az ügyfél felel. Ez alól a szabály alól is van kivétel: ha a kártyát annak fizikai jelenléte és/vagy a kártyabirtokos azonosítása nélkül használták (például a kártyabirtokos tudta nélkül a kártya adatait lemásolták), a kár teljes mértékéig a bank felel. Azonban ebben az esetben is megvan a kártyabirtokos kárenyhítési kötelezettsége, tehát ha tudomására jut a visszaélés ténye, akkor köteles a kártyáját azonnal letiltani, illetve minden olyan feladatot elvégezni, amely enyhíti a kár mértékét.