Portfolio • 2014. november 14. 13:01
A kormány újabb szigorításokat vezetne be a dohánytermékekkel kapcsolatban, ugyanis a különadó bevezetése mellett a dohánykereskedelem ellenőrzését is szigorítanák. A nagykereskedelmi ellátás a kiskereskedelemre is hatással lehet, az új rendelkezések már jövő év májusában életbe léphetnek.
- 2015. május 1-től létrejönne a dohánykiskereskedelmi-ellátó, amelynek minden megyében lennének raktárai
- A trafikok most még bárkitől rendelhetnek dohányárut, jövő májustól csak ettől az ellátótól
- Az ellátó megkerülhetetlenségét az ellátási lánc másik oldaláról is biztosítják: a dohánygyárak és az egyéb nagykereskedők is csak ennek az ellátónak adhatják el a termékeiket
- Az ellátó így tehát egy közvetítő kereskedő lesz, amely a kialakított árrendszer (legfeljebb 3 százalékot keres a dohánytermékeken, amelyeket ő továbbad a trafikoknak) alapján lényegében kockázatmentes nyereségre is szert tehet
- Ez 400 milliárdos éves dohánypiac mellett 12 milliárd forintos profitot is kitehet, igaz a 444.hu által megkérdezett logisztikai szakértő szerint ennek a felét is elvihetik a logisztikai költségek, illetve a koncessziós díj,
- A profitot azonban növelheti az, hogy a beszerzett áruért az ellátó ráér majd csak akkor fizetni, ha a trafikok neki kifizették az árut, így azon túl,hogy likviditási problémákkal nem kell számolnia, a pénz fialtatása miatt még kamatnyereséget is termelhet (szintén 400 milliárdos éves dohánypiac mellett ha csak 1 százalékot tud így keresni, az is 4 milliárd forint pénzügyi eredményt jelent)
- Az állam maga is létrehozhat egy Zrt.-t az ellátó feladatainak betöltésére, de a 444.hu szerint a szerteágazó feladatok és az időszűke miatt esélyes, hogy végül koncessziót ad ki az állam
- Ezt támasztja alá az is, hogy a törvénytervezet részletesen bemutatja, hogy az állam kinek és hogyan adhat koncessziót erre a feladatra, igaz ezek igen szigorú feltételeket tartalmaznak és így lényegében személyre szabott törvénykezésre utalnak
- A tervezet szerint nem kell nyílt pályázatot kiírni, a szakminiszter dönthet úgy, hogy meghívásos alapon pályáztat
- A koncesszióban csak olyan cég nyerhet, amely legalább 15 éve dohánynagykereskedelemmel foglalkozik, soha nem volt félmillió forintnál nagyobb köztartozása és 2005 óta nem büntették meg 20 millió forintnál nagyobb összegre
- A két nagy amerikai dohánygyártó (Phillip Morris, BAT) biztosan kiesik ebből a feltételrendszerből, de például a trafiktörvény első verziójának nagy nyertese, a Continental Zrt. jó eséllyel indulhat, amely köztudottan jó kapcsolatokat ápol a Miniszterelnökséget vezető és így a mostani törvényt elővezető Lázár Jánossal.
Címkék: