Pénzcentrum • 2014. szeptember 30. 18:02
Kockázatosnak minősítette az pénzügyi felügyelet azt az online átutalási szolgáltatást, amelynél a fogyasztónak át kell adnia internetbanki azonosítóit egy harmadik fél szolgáltatónak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kockázatosnak minősítette azt az új online átutalási szolgáltatás, amelynél a fizetéshez a fogyasztónak át kell adnia internetbanki azonosítóit egy harmadik fél szolgáltatónak.
Bár az MNB konkrét szolgáltatót vagy szolgáltatókat nem nevesített, a Pénzcentrum értesülései szerint a figyelmeztetés egyértelműen a magyar piacon nemrég megjelent
szolgáltatásra utal (bővebben lásd. keretes írásunkat).
Mint a közlemény fogalmaz, az újfajta online átutalási szolgáltatás az internetes bankoláshoz kötődik ugyan, azonban magát a szolgáltatást nem az ügyfél számlavezetője, hanem egy attól - és a kereskedőtől is - eltérő harmadik fél szolgáltató nyújtja. Utóbbi (például webáruházban történő fizetésnél)
Az MNB úgy látja, az újfajta
szolgáltatás jelentős biztonsági kockázatot jelenthet a fogyasztók
számára, mivel ők harmadik személynek engedik át a bankszámlájuk feletti
rendelkezést, és az ehhez szükséges egyedi azonosító adatokat. A
biztonsági kockázatból (fogyasztó hozzáférési, hitelesítési adatainak
megadása) fakadó érdeksérelem valós, a fogyasztók anyagi érdekeit is
veszélyeztető probléma.
A Pénzcentrum áprilisban a magyar sajtóban elsőként foglalkozott az új típusú - egyébként 11 uniós országban már évek óta működő - fizetési rendszerrel. Természetesen rákérdeztünk a biztonságra is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A cég akkor azt válaszolta, hogy az internetes bankoláshoz szükséges bejelentkezési adatokat (mint az azonosító, bejelentkezési jelszó) és az igazoló kódokat (mint az egyszeri azonosító, fizetést jóváhagyó kód) a rendszer nem menti el, és azok kívülről vagy a cég munkatársai részéről soha nem láthatók.
Ők úgynevezett "technikai szolgáltatóként" működnek, mely ezen adatokat banki szabványoknak megfelelő kódolt csatornán közvetíti a vásárló bankjának. A szolgáltató tehát egyetlen pillanatban sincs sem a vásárló, sem a kereskedő pénzének birtokában - a szolgáltató szerint ezek együtt magas szintű biztonságot jelentenek.
Ügyféladatokkal történő visszaélés, azok jogosulatlan megszerzése révén kártérítéstől is eleshet a fogyasztó. Az esetleges károk miatti igények kizárólag bírósági úton érvényesíthetőek.
Az MNB azt javasolja, az online átutalási szolgáltatás igénybevételét megelőzően az ügyfélnek érdemes tájékozódnia arról is, hogy a fizetés sikertelensége esetén milyen módon tudja érvényesíteni fogyasztóvédelmi jogait.
Azt ugyanakkor a hatóság is elismeri, hogy hamarosan egyértelmű uniós szabályok pontosíthatják, mennyire kockázatosak valójában ezek a pénzügyi szolgáltatások.