Lebuktak a boltosok: így trükköztek a leértékelésnél

Pénzcentrum2014. augusztus 4. 15:04

Hol kezdődik valójában az akciós ár? Mit tehet a kereskedő, hogy portékáját jogszerűen kínálja?

Csúcson vannak a nyári akciók: a boltok kirakataiban sorra találkozunk 50-70 százalékos árleszállításokkal. Kérdés persze, hol kezdődik valójában az akciós ár? Mi minősül leértékelésnek, milyen jogok illetik meg a vásárlót akkor, ha kedvezményes terméket tesz a kosarába?

Az akció önmagában nem jelenti azt, hogy kevesebb fogyasztói jog illetne meg minket. Fontos tudni, hogy ugyanazokkal a szavatossági, jótállási igényekkel élhetünk, mint amikor teljes árú terméket vásárolunk - mondta el nemrég a Kossuth Rádióban Fülöp Zsuzsa, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Ha azonban azért történik a leértékelés, mert valamilyen hibája van a terméknek, azzal a hibával az adott árucikket már nem lehet visszavinni. Ha azonban más hibája van, vissza kell cserélnie a kereskedőnek a terméket. Ritkábban beszélünk a használt termékekről: ezekre is van szavatosság, minimum 1 év.

A szezonális leértékelésekkel kapcsolatban nem jelentkezik tömeges mennyiségű panasz a hatósághoz, de vannak azért konkrét esetek. A szóvivő az egyik nagy áruházat említette példaként: egy vevő felfújható gyermekmedencét akciózott le, 6 990 forintra. A vásárló hazavitte az akciós medencét, de nem tudta felfújni, folyamatosan leengedett a medence. Visszavitte a boltba, ahol azt tapasztalta, hogy az ár maradt 6 990 forint, azonban eltűnt róla az 50 százalékos akciós tábla. A vizsgálat során kiderült, hogy a termék soha nem került 13 980 forintba, sőt, 6 990 forintnál csak olcsóbb volt a medence - ezért megbírságolták a boltot, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat jogcímén.

Nem mnden annyival olcsóbb

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy ha egy kirakatban azt látjuk, hogy 50 vagy 70 százalékos leértékelés, az nem jelenti azt, hogy minden terméket automatikusan annyival olcsóbban ad a kereskedő. A leárazásnak két oka van:

Így működik a garancia az akciós termékeknél

Sokszor találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Fontos tudnunk, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori karácsony táján. Mindez alól egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.

Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.

Azt is tudnunk kell, hogy tartós fogyasztási cikk esetén - melynek körét jogszabály határozza meg, ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni.

Címkék:
vásárlás, akció, leértékelés,