Pénzcentrum • 2014. május 14. 11:26
Egy szerdán publikált nemzetközi felmérés szerint tízből négy magyar többet szeretne költeni a következő évben. Habár egyre többet nézünk utána a termékeknek az interneten, mégis ragaszkodunk a hagyományos boltokhoz. Egyelőre tehát nem tűnik egyértelműnek, hogy a webshopok és az online kereskedelem elterjedése kiszorítaná a hagyományos üzleteket.
A válság kitörése óta először javult a lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos hangulata. Igaz, a magyarok saját, családjuk gazdasági helyzetüket általában pozitívabban látják, mint általában az országét. Ráadásul hiába nőtt egy év alatt 30 százalékkal hazánkban a gazdasági környezet megítélése, Európában így is sereghajtók vagyunk. Ennek ellenére érezhetően egyre kedvezőbben látják pénzügyeinket a magyarok: a következő 12 hónapban tízből négy honfitársunk szeretne többet költeni. Leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására tervezünk komolyabb kiadásokat, és az új autó vásárlását leszámítva mindenre több pénzt szánunk - mondta el Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a pénzintézet mai sajtótájékoztatóján.
A fogyasztás élénkülését és a pozitív lakossági várakozásokat mutatja az is, hogy a személyi kölcsönök kihelyezése is dinamikusan növekedik. A Cetelemnél például 45 százalékkal több hitelt helyeztek ki idén, mint a tavalyi év első negyedévében, de általánosságban is növekszik a személyi kölcsönök felvétele. A legtöbb hiteligénylés az elektronikai boltokból érkezik. Leggyakrabban számítástechnikai eszközök, szórakoztatóelektronikai eszközök, háztartási gépek, szerszámok és kerti eszközök vásárlására használják ezen üzleteket. A legnépszerűbb a lapos tévé, a mobiltelefon és a tablet. Azonban egyre több a fitneszgép, szobakerékpár vásárlása is - tájékoztatta korábban a Cetelem a Pézcentrum.hu-t.
KATTINTS! Sorban állnak a magyarok a lapostévéért: pedig ha ezt tudnák...
Mennyire változtatta meg az internet a vásárlói szokásokat?
Egyelőre úgy tűnik, hogy az online kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok mégsem tűnnek el vagy silányulnak raktárrá. A pénzintézet idei, nemzetközi felmérése szerint az internet nem ellensége vagy vetélytársa lett az üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevőbb magasabb színvonalú kiszolgálásában. Ráadásul a hagyományos boltok továbbra is rendelkeznek olyan előnyökkel, amikkel a webshopok nem: valós vásárlói élményt nyújtanak az eladók személyes jelenlétével. Ezt támasztja alá, hogy az olyan fejlettebb országokban, mint az USA vagy Japán, sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát az e-kereskedelem. Az európai fogyasztók 70 százaléka is úgy nyilatkozott, hogy a végső vásárlást a fizikai üzletben tette meg, még ha előtte interneten nézelődött, válogatott is. Ugyanakkor a tendencia egyértelmű: mind többen használják az internetet vásárlásra.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ezt a hagyományos üzletek is ki tudnák használni. Mivel nagyon sokan csak tájokózdnak, nézelődnek és válogatnak a termékek között a weben, a többség mégis csak a boltban veszi meg/át az árut. "A Cetelem Körkép adatai alapján a magyarok 60%-a többet járna vásárolni, ha módja volna sorbaállás nélkül, soron kívül átvenni az interneten megrendelt termékeket. A jövő sikeres üzleteinek bizonyítaniuk kell modernségüket, és alkalmazkodniuk kell a fogyasztók digitális és mobiltelefon használati szokásaihoz." - hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán.
KATTINTS! A magyar webshopok trükkjei: így húznak le vásárláskor
A fogyasztói hitelek piacán is tapasztalható az internet térhódítása. A tavalyi idei év azonos időszakához képest duplájára nőtt az online igényelt hitelek száma. A Cetelem összes kihelyezett hitelének 21 százalékáért már az interneten igényelték a fogyasztók - mondta el Lukácsi Zoltán. Hozzátette, hogy az internet már nem csak a tizen-és huszonévesek játéktere: a pénzintézethez beérkező online hiteligénylések 35 százaléka az 50 éven felüli korosztálytól érkezik. Lapunkat korábban úgy tájékoztatta a Cetelem, hogy folyamatosan tapasztalják a kereskedők részéről a növekvő érdeklődést, 2013-ban 2 milliárd forint értékben érkezett online áruhitel hiteligénylés.