Pénzcentrum • 2013. július 18. 05:35
Érdekes dolgok derültek ki a magyar vásárlókról. Egy felmérés szerint abban ugyan hasonlítunk nyugat-európai társainkra, hogy a fizikai boltokat többre tartjuk a webáruházaknál, értékeljük a biztonságot és a termékekhez való kényelmes hozzáférést, azonban az átlagos magyar vásárlói kosár jelentősen különbözik a nyugat-európaitól és inkább hasonlít a lengyelekére vagy az oroszokéra.
Bár az online vásárlás egyre népszerűbb, a fogyasztók mégsem kívánnak radikálisan változtatni vásárlási szokásaikon a következő években, és a túlnyomó többség nem is él az új technológia és a digitális eszközök adta lehetőségekkel - derül ki a CBRE kereskedelmi ingatlan-tanácsadó cég 10 ezer fős európai felméréséből. A vásárlók kétharmada szerint az árak, a tisztaság, a biztonság és a kényelmes megközelítés a legfontosabb tényezők a vásárlás helyének kiválasztásánál.
Az online csatornák és a városon kívüli bevásárlási lehetőségek támasztotta verseny ellenére a városközpontokban lévő bevásárló utcák továbbra is a legkedveltebb helyszínek az európai fogyasztók számára.
A felmérés szerint az elektronikus kereskedelem csak kiegészíti a boltban való vásárlást. Az interneten vásárlók 64 százaléka kér házhoz szállítást, de 85 százalékuk szerint fontos a bolt fizikai meglátogatása, azaz hogy lássák vagy megérintsék az árut, mielőtt online megrendelik.
Szélsőségek a magyar vásárlók körében
A felmérés izgalmas megállapításokkal szolgál a magyar szokásokra vonatkozóan is. A magyar vásárlók is azokat az értékeket vallják fontosnak, mint nyugat-európai társaik: a fizikai boltokat többre tartják a web-áruházaknál, értékelik a biztonságot és a termékekhez való kényelmes hozzáférést. Az átlagos magyar vásárlói kosár (azaz a a háztartások többségében elfogyasztott termékek és szolgáltatások mennyisége) azonban jelentősen különbözik a nyugat-európaitól és inkább hasonlít a lengyel vagy az orosz kosárra.
Például az olcsó ruházat Magyarországon a piac 70 százalékát adja, míg Olaszországban csak feleennyit. Érdekes, hogy a ruházati cikkeken belül a középkategóriás termékek részaránya Magyarországon a legalacsonyabb 9 százalékkal, míg ezek aránya az Egyesült Királyságban, a Benelux-országokban vagy Spanyolországban 40 százalék fölött van.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
"A statisztikák jól mutatják a kétarcú kiskereskedelmi piacot Magyarországon. - mondta Borbély Gábor, a CBRE kutatásért és tanácsadásért felelős vezetője. A két szélesőség - az olcsó termékek és a luxuscikkek - a két legfontosabb kategória, bár ez utóbbi csak a piac 5 százalékát teszi ki, de még az élen járó Olaszországban sem haladja meg a 7 százalékot."
Az online vásárlás Magyarországon is egyre népszerűbb, ám a többcsatornás értékesítés egyáltalán nem nevezhető tipikusnak: a magyar internetes vásárlók 75 százaléka például a hazaszállítást választja más opciók helyett, míg Franciaországban és Skandináviában a fogyasztók 40 százaléka szívesen elmegy a megrendelt áruért a felvevőpontokra vagy a postahivatalokba, miután online rendelt.
"Ha az interneten vásárol, a magyar fogyasztó éppolyan kényelmes, mint a németek vagy a lengyelek és nem kombinálja a különböző csatornákat. A vásárlók 13 százaléka például csak online vásárol, ami magasabb arány, mint Lengyelországban vagy Spanyolországban, de alatta van a németek vagy svédek 23 százalékos arányánál." - tette hozzá Borbély.