Orosz Márton • 2013. április 16. 10:22
Izgalmas számok láttak napvilágot a magyar online kereskedelemről. A felmérések szerint a magyar nyelvű honlappal rendelkező webáruházak száma 5-6 ezerre becsülhető, azonban közülük mindössze 1200 olyan van, ami rendszeresen (legalább havonta) frissíti termékkínálatát. Kérdés, hogy a maradék 5 ezer mit is csinál pontosan, és persze az is, hogy megbízhatunk-e bennük... A Tesco felelőssége ugyanakkor óriási a netes kereskedelemben - hangzott el egy keddi sajtótájékoztatón.
A magyarországi kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években szinte folyamatos csökkenést mutat, a kereslet ugyanakkor nem szűnt meg, a fogyasztók alternatív értékesítési csatornák után néztek, természetesen a leggyakoribb ilyen csatorna az internet, a webáruházak szegmense - mondta el Madar Norbert, a felmérést készítő eNET tanácsadója.
A magyar webáruházak a statisztikák szerint jól teljesítenek, átlagosan a regisztrált felhasználók, hírlevél-olvasók 60 százaléka egyszer vásárló is lesz. A csak online értékesítő áruházak esetében ezek az arányok jóval magasabbak, a kis áruházak is komoly hangsúlyt fektetnek arra, hogy tartós, állandó akciókkal fenntartsák az érdeklődést. A magyar netes boltok a látogatottság szempontjából is jól állnak, a honlapjukat meglátogatók közül százból ketten vásárolnak is náluk. Sokan terveznek mobilra optimalizált weboldalt is, ez pedig egyenes utat vezet a mobilvásárlások növekedése felé.
Az elmúlt három év a kuponozásról szólt, már nem csak szolgáltatások, hanem termékek esetében is egyre hatékonyabb az értékesítés a kuponos/bónuszos oldalakon keresztül.
Zombi webshopok és a Tesco
Webáruház alatt azokat a cégeket értjük, akik magyar nyelvű honlappal rendelkeznek, és kiskereskedelmi tevékenységet folytatnak - 5-6 ezer ilyen magyar nyelvű honlap lehet. Közülük a működő, gazdasági tevékenységet folytató webáruházak száma 3600. Közülük pedig 1200 olyan van, amely valóban él, tehát legalább havonta frissíti termékkínálatát. Kérdés, hogy milyen webshopokat takar a fennmaradó több ezres szám akik még havonta sem frissítik termékkínálatukat.
Mint azt a Pénzcentrum.hu kérdésére Kis Gergely, az eNET ügyvezető igazgatója elmondta, több ezer olyan webshop van, amelyek termékkínálata nem teszi szükségessé a gyakori frissítést (például azért, mert kandallót árulnak, ebben a szegmensben pedig ritka az új termék megjelenése). Egy részük ugyanakkor már beszüntette a netes árusítást, így egyfajta zombi webshopként él tovább a világhálón.
A szakemberek szerint a Tesco belépése a netes piacra a magyar internetes kereskedelemnek egy finom löketet fog adni, egy ilyen nagy szereplő alapvetően új internetes vásárlókat tud behozni. A Tesco esetében nagyon óvatos nyitásról van szó, kevés autóval, kis területen szállítanak házhoz, ugyanakkor sok olyan vevőt az online piacra csábíthat, akik eddig tartózkodtak ettől a vásárlási formától.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezzel együtt ugyanakkor hatalmas a Tesco felelőssége, ugyanis minden egyes vásárló, aki negatív élménnyel találkozik a Tescónál, jó eséllyel többet nem vásárol majd online. Azonban ha a Tescónál pozitív élménnyel találkozik a vevő, akkor más webshopok felé is nyitni fog - mondta el lapunk kérsdésére Palocsay Géza, az Árukereső.hu árösszehasonlító portál ügyvezetője.
A bónuszos/kuponos piac is fontos
A szakértők felhívták a figyelmet arra is, hogy a kuponos/bónuszos cégeknek is fontos szerepe van az online kiskereskedelemben, ugyanakkor elsősorban a szolgáltatások (például utazás, egészségügyi szolgáltatás) szempontjából. Termékeknél ugyanis hiába ad nagy kedvezményt a kuponos oldalon keresztül egy adott kereskedő, a vásárlók leginkább csak egyszeri látogatást tesznek webshopjában, nincs meg az a vásárlói élmény, ami visszacsábítaná őket. Így pedig hiába az egyszeri nagy kedvezmény, a bónuszos/kuponos cégeken keresztül elköltött marketingpénzek kis eséllyel térülnek meg.