Pénzcentrum • 2012. december 25. 08:07
Ahogy az lenni szokott, a felesleges, vagy hibás ajándékokkal idén is megrohamozzák a karácsony utáni első munkanapon a különböző kereskedelmi egységek vevőszolgálatait a magyarok. Nem árt azonban tisztában lenni azzal, hogy mire is vagyunk jogosultak. Ezúttal ebben segít a Pénzcentrum.hu.
Bár az ajándékok becsomagolásakor a blokk többnyire a kukában landol, nem szabad ugyanakkor megfeledkeznünk arról, hogy minőségi kifogása esetén a kereskedő csak akkor köteles foglalkozni a panaszunkkal, ha szeretteink be tudják mutatni a bizonylatot (blokk, számla, nyugta). Tehát, ha cikinek is érezzük az ajándék mellé a bizonylatot is mellékelni, legalább hívjuk fel rokonságunk figyelmét, ha bármi probléma van az ajándékkal, mi megőriztük a blokkot.
Mi az a szavatosság?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatója szerint a szavatosság az eladó hibás teljesítésért való felelősségét jelenti. Hibás a teljesítés, ha a termék - a teljesítés időpontjában - nem felel meg a jogszabályban, vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Hibás teljesítés miatt két lépcsőben, összesen négyféle szavatossági igényt érvényesíthetünk:
- Kérhetjük a termék kijavítását vagy kicserélését amelyek közül - főszabály szerint - választhatunk. Nincs mód a választásra, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne az eladónak. Csere esetén csakis olyan terméket vagyunk kötelesek elfogadni, amely adottságai tulajdonságai tekintetében a korábbival azonos. Az eladónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
- Árleszállításra és az elállásra (amelyek közül szintén választhatunk) akkor van lehetőségünk, ha a kijavításra vagy kicserélésre - a lehetetlenség vagy az aránytalanság miatt - nem volt jogunk, vagy azt az eladó nem vállalta vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül, a számukra okozott jelentős kényelmetlenség nélkül.
Nem vagyunk kötelesek elfogadni, ha az eladó a termék árának levásárlását ajánlja fel, mivel ilyen szavatossági igényt nem ismernek a vonatkozó jogszabályok.
A jótállásról röviden
A jótállás és a szavatosság között jogi szempontból az a lényeges különbség, hogy a jótállásnál az eladónak kell bizonyítania, hogy az eladott termék hibájáért őt nem terheli felelősség, a termék az eladáskor hibátlan volt. A törvény szerint a jótállási jogok gyakorlásánál mindazonáltal a szavatosságra vonatkozó szabályokat kell - a megfelelő eltérésekkel - alkalmazni. A jótállás ugyanakkor nem minden termék esetében áll fenn. Jótállás ugyanis csak arra a termékre vonatkozik, amelyre azt jogszabály előírja (kötelező jótállás), vagy amelyre nézve szerződés vagy reklám ilyen tartalmú kötelezettségvállalást tartalmaz.
Kihez fordulhatunk, ha webáruházban vásároltunk?
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Amennyiben interneten vásároltunk, főszabály szerint a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. A szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton (lehetőség szerint ajánlott, tértivevényes levélben) is fordulhatunk. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációnkat személyesen is közölhetjük az eladóval. Az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül köteles az eladó érdemben írásban válaszolni, és ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja el igényünket, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.
Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk. Természetesen online vásárlásnál is megilletnek minket az általános szavatossági és garanciális jogok. Hibás termék leszállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.
Nem férsz bele a ruhába a sok bejglitől; ez a könyv már megvan?
Kellemetlen lehet az is, amikor a karácsonyfa alatt derül ki, hogy az ajándékba szánt holmi nem tetszik a megajándékozottnak, esetleg nem jó a méret, vagy már van neki belőle. Nem árt ugyanakkor tudni, hogy az üzletben vásárolt termékeknél, ha nem minőségi kifogásról van szó - jogszabályi kötelezettség hiányában - kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat. Ezért célszerű, ha a vásárláskor ezt tisztázzuk a kereskedővel, sőt a biztonság kedvéért jó, ha a blokkra rá is íratjuk a bolt feltételeit (például, hogy hány napon belül vihetjük vissza, esetleg, hogy csak bontatlan csomagolású terméket vesznek vissza, visszaadják-e a pénzt vagy le kell vásároljuk az összeget).