Pénzcentrum • 2012. november 12. 15:16
Bár egyre több magyar boltban találkozhatnak a vásárlók úgynevezett önkiszolgáló pénztárakkal, egy friss felmérés szerint annyira nem kedveljük a robotkasszákat. Szívesebben állunk ahhoz a kasszához, ahol pénztárosok dolgoznak: vajon mi lehet a titkuk?
A bolti kereskedelemben viszonylag újnak mondható automatizált vásárlási élménnyel szemben a vevők döntő többsége (70%) továbbra is a szakavatott személyes segítségre szavaz az üzletekben - derül ki az Ipsos nemzetközi kutatásának eredményeiből. Tízből hárman (30%) azonban előnyösebbnek vélik a gépi támogatást.
Magyarországon még ennél is magasabb a személyes vásárlást igénylő emberek aránya, csupán minden hetedik ember állítja (13%), hogy inkább az automatizált megoldást részesítené előnyben. Ezzel az eredménnyel hazánkban messze a legnagyobb a személyes kiszolgálást igénylők aránya a vizsgált 24 ország közül.
Ugyanakkor a vásárlók kezdenek hozzászokni az önkiszolgáló pénztárak látványához is a boltokban, ez megint csak az automatizált megoldások térhódítása felé mutat. Ha a jövőben a pénztárak mellett még az okostelefonunkat is használhatnánk a megvásárolt áruk kifizetésére a boltokban, akkor még nagyobb lökést kaphat az automatizálás folyamata.
Itthon a Tescónál működik a rendszer
Magyarországon leginkább a Tesco vásárlói ismerhetik az okoskasszák működését. Az áruházlánc honlapjának tájékoztatása szerint jelenleg 38 áruházukban működik a rendszer, országszerte. Az áruházlánc elsőként egy budapesti üzletében vezette be a robotkasszákat, 2010 májusában.
Egy biztonságtechnikával, vagyonvédelemmel foglalkozó szakértő korábban azt mondta a Pénzcentrum.hu-nak, hogy ilyen kasszákat elsősorban nagyobb üzletekben, hipermarketekben lehet gazdaságosan működtetni, de sohasem zárható ki a rendszerből az élőmunka, azaz a személyes biztonsági felügyelet. Ha egy ilyen kasszarendszer beválik, akár 10-30 fő munkáját is helyettesítheti, így pedig akár 1-5 év alatt is megtérülhet a beruházás.