Pénzcentrum • 2012. október 25. 05:30
Gyerekcipőben jár ma még Magyarországon a mobiltelefonos fizetés. Bár egyre több ember zsebében lapul okostelefon, a technológiát kevesen ismerik és kevesen használják. A kilátások viszont biztatóan alakulnak, néhány éven belül a etchnológia robbanásszerűen elterjedhet nálunk is. Egyebek mellett ez derül ki a Pénzcentrum.hu körkérdéseire adott válaszokból. Összeállításunkban olyan társaságokat kérdeztünk, amelyeknél már most is fizethetünk mobiltelefonunkkal.
Mikortól fogadja el cégük a Mastercard Mobile (MCM) alkalmazást?
Nagy Sándor ügyvezető, G'Roby: Idén tavasztól van lehetőség MCM fizetési mód használatára a webáruházban.
Kaprinay Zoltán alapító Bónusz Brigád:A MasterCard Mobile indulásának napjától lehetővé tesszük felhasználóinak a mobilos fizetést amire nagyon büszkék is vagyunk.
Deák András üzletfejlesztési igazgató Shopline: Webáruházunk még a MasterCard Mobile elődjét, azaz az FHB Mobilfizetés szolgáltatást 2009 során vezette be. Amikor az alkalmazás MasterCard Mobile néven ismert szolgáltatássá bővült, már megfelelt az integrált platformnak, így plusz fejlesztéseket nem kellett eszközölnünk.
Milyen előnyökre számítottak cégüknél az új fizetési módszer bevezetésétől?
N. S. (G'Roby): Vásárlói elégedettség növelése volt a cél.
K. Z. (Bónusz Brigád): Szeretjük és keressük az innovációt, az új megldásokat. Számunkra egy új fizetési mód bevezetése egy újabb felhasználói szegmens elérését jelenti. Ha a felhasználóink bankkártyával szeretnének fizetni, akkor arra is, ha átutalással, arra is, ha készpénzzel bankban vagy boltban, arra is, ha mobillal, akkor arra is van lehetőségük. A lényeg, hogy a felhasználóink kényelmesen, a nekik leginkább megfelelő módon tudjanak fizetni.
D. A. (Shopline): Alternatív fizetési csatornát kívántunk biztosítani felhasználóink részére annak érdekében, hogy az elektronikus fizetésben érdekeltté tegyük őket. Az alkalmazás fő előnyének tekintettük, hogy az online fizetéssel ellentétben a MasterCard Mobile alkalmazásba regisztrált kártyánál nem kell minden esetben megadni a kártyaadatokat, hanem elég egy ún. mPIN kóddal fizetni. Mivel ez a gyakorlatban gyorsítja a tranzakció idejét, arra számítottunk, hogy olyan vásárlók, akik okostelefonnal és MasterCard kártyával rendelkeznek, előszeretettel választják ezt a fizetési módot.
Átütő változást a QR-kódos leolvasástól várunk, ami új lehetőségeket teremt az online vásárlásban. Itt a vásárlási folyamat teljesen mobilizálható, azaz már nem csak a webáruházban történő vásárlás fizetési csatornájaként használható a MasterCard Mobile, hanem egy ún. QR-kód lefotózásával maga a vásárlási tranzakció is elindulhat az alkalmazáson belül. Alkalmazási területét tekintve terveink szerint a nyomtatott szórólapjainkon szereplő termékek is megvásárolhatóak lesznek kényelmesen, az adott termékhez tartozó QR-kód lefotózásával. Így akár útközben, a webáruház megkeresése nélkül is lehetőség van vásárolni.
Továbbá fesztiválokon, vagy olyan külső helyszíneken, ahol közvetlen értékesítés nem lehetséges, egy vitrinben elhelyezett termék mellé nemcsak árcímkét, hanem QR-kódot is ragasztunk, amely segítségével meg lehet vásárolni az adott terméket. Egy másik alkalmazási lehetőség, hogy boltjaink megszokott nyitvatartási idején túl is szeretnénk megadni a lehetőséget vásárlóinknak, hogy ha éppen megtetszik nekik egy termék, ne kelljen hazáig várniuk a megvásárlásával.
Tapasztalataik szerint mennyire elterjedt ez a megoldás Magyarországon?
N. S. (G'Roby): Kevesen ismerik, kevesen használják.
K. Z. (Bónusz Brigád): Jó úton haladunk, október első napjaiban több mint 700 egyedi felhasználó fizetett MasterCard Mobile-lal a Bónusz Brigádon.
D. A. (Shopline): Úgy látjuk, hogy a konzorcium és az azt létrehozó cégek saját érdekeltségi körükben is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a szolgáltatás a lehető legszélesebb körben elérhető legyen az okostelefon-felhasználók körében. Bár abszolútértékben az online kártyás fizetéshez képest még alacsony a penetráció, az elterjedés dinamizmusát figyelembe véve impresszívek a számok.
Mit lehet tudni a Mastercard Mobile-t használó fogyasztókról? Mennyit költenek így, mit vásárolnak stb.
N. S. (G'Roby): A nagyon kevés vásárlás miatt nem lehet még releváns információval szolgálni.
K. Z. (Bónusz Brigád): A különböző fizetési módok szerint egyelőre nem vizsgáljuk a vásárlóinkat, így csak azt tudom elmondani, hogy a felhasználóink legnagyobb csoportja jellemzően 18-35 év közötti városi nő, az összes felhasználónk 66%-a nő.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
D. A. (Shopline): Mivel ez is egy kártyás fizetés, ezért eredendően jellemző erre is, hogy a költések átlagos értéke magasabb, mint ha más fizetési módot használna az ügyfél. Ugyanakkor látjuk, hogy kisebb összegű fizetésre, akár 3000 forint körüli összeg esetében is előszeretettel használják. A vásárlói körből ezt a fizetési módot szofisztikált jellegéből adódóan a haladó szellemű, módosabb felhasználók részesítik előnyben, hiszen itt alapvetően az okostelefon és bankkártya összekötésére van szükség.
Mennyire elégedettek a megoldással? Esetleg találkoztak hiányossággal, szembesültek nehézségekkel vele kapcsolatban?
N. S. (G'Roby): Eddig csak az első regisztrációs folyamat bonyolultságáról kaptunk 1-2 visszajelzést, a fizetés végrehajtása mindenki szerint gyors és egyszerű.
K. Z. (Bónusz Brigád): Felhasználóink visszajelzése általában pozitív, örülnek a mobilos fizetési lehetőségnek, hiszen még a bankkártyájukat sem kell elővenni. Ügyfélszolgálatunkon inkább az első lépéseknél kérik a segítségünket, a telepítés és bankkártya regisztráció során. Ha ez sikeres volt, a vásárlásoknál már könnyen tudják használni a mobilos fizetést.
D. A. (Shopline): Úgy tapasztaljuk, hogy a kártya beregisztrálásának művelete nem feltétlenül az élmény kategóriába tartozik. Azonban egy következő vásárlás alkalmával, tekintve, hogy már minden adat biztonságosan tárolásra került, jóval dinamikusabb a megrendelés és a fizetés folyamata. Ha a QR-kódos vásárlást vesszük alapul, az első alkalommal megadandó adatok miatt az első vásárlással hasonló a helyzet, de a következő már valóban gyors és kényelmes.
Mint minden újdonság, ez is folyamatosan forrja ki magát, a felhasználókat edukálni szükséges. Ezt kereskedői oldalról is támogatjuk, az esetleges kérdéssel érkező felhasználók számára a mi ügyfélszolgálatunkat is felkészítettük, valamint részletes képi illusztrációkkal ellátott útmutatót publikálunk a webáruházunkban.
Mivel alapvetően fizetési alkalmazásról van szó, és a QR-kódos fizetéssel nemrég bővült ki az alkalmazás, ezért a vásárlási és megrendelési funkciók felhasználói szempontból való működése kapcsán voltak észrevételeink az applikáció fejlesztői részére, mert szerintünk jobbá lehetne tenni az alkalmazást. Úgy gondoljuk, hogy az ilyen típusú fizetésben van potenciál, több hasonló jelenik meg a piacon, az így létrejövő piaci verseny pedig biztosan formálja ezt az alkalmazást is a felhasználói kényelem és a magasfokú biztonság egészséges összhangjának irányába.
Mire számítanak, mikor terjed el széles körben a mobiltelefonos fizetés Magyarországon? Jelenleg mi a legfőbb akadálya ennek?
N. S. (G'Roby): Attól függ mit értünk "elterjedés" alatt. Szerintem 2-3 éven belül az interneten vásárlók 40-50%- hajlandó lesz elektornikusan fizetni, a kérdés az hogy ehhez milyen technológiát választ. Nem biztos hogy az MCM lesz a nagy siker.
K. Z. (Bónusz Brigád): Sajnos Magyarország eleve a bankkártyás fizetésben van lemaradva. A bankkártyát használók jelentős része havonta csak egyszer, a fizetésük felvételére, használja a bankkártyáját. Ettől rosszabb helyzetben - a környező országokkal való összehasonlításkor - már csak az internetes vásárlásban vagyunk. A lakosság, de még az internetezők, nagy része sem próbálta még ki az internetes vásárlást. A mi vásárlóink kb. fele korábban még sosem fizetett az interneten. Tehát ha akadályt keresünk, az nem a mobilos, hanem a "nem készpénzes" fizetés elterjedése előtt van.
D. A. (Shopline): Az elterjedés mozgatórugójának alapját egyrészt az online kártyás fizetés és az okostelefonok dinamikus elterjedése, a biztonságtudatosság, a felhasználói szokások és az egyszerűség jelentik. Ha távolabbról tekintjük a dolgot: egy ilyen szolgáltatás dinamikus elterjedéséhez egy olyan szintű ún. "killer" alkalmazás szükséges, amely nemcsak egyszerű, hanem bizonyos termékek vagy szolgáltatások vásárlására a legkézenfekvőbb, és kellő számú felhasználónak rendelkezésére áll.
Ilyesmire lehet példa az autópálya-matrica SMS-ben való megvásárlása, amely máig a legegyszerűbb és leggyorsabb fizetési mód, hiába lehet egyéb csatornákon is megvásárolni a matricát. Tehát nagy tömegek számára egyszerűen elérhető, illetve olyasmit lehet vele kifizetni, amire a legkézenfekvőbb ezt a megoldást választani.