Orosz Márton • 2012. október 22. 08:07
Tisztulási folyamat látszik a hazai közösségi vásárlási szegmensben: a korábbi 80 helyett már csak 30 ilyen cég működik Magyarországon, nemzetközi szereplők - köztük a világszerte legnagyobbnak számító Groupon - pedig valószínűleg nem jönnek hozzánk a közeljövőben - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Kaprinay Zoltán, a Magyarországon piacvezető közösségi vásárlási oldal, a Bónusz Brigád egyik alapítója. Az ügyvezető úgy látja, a hétköznapi fogyasztási cikkek egyre nagyobb helyet követelnek maguknak, a legújabb célcsoport pedig azok a netezők, akik korábban sohasem vásároltak még online.
Úgy tűnik, nem lankad a fogyasztók érdeklődése a közösségi vásárlási oldalak iránt, ugyanakkor a piacon látszik egyfajta tisztulási folyamat: míg korábban 80 ilyen vállalkozás működött Magyarországon, mára mindössze 30 maradt, azonban ez a szám is csökkenhet - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Kaprinay Zoltán, a piacvezető közösségi vásárlási oldal, a Bónusz Brigád egyik alapítója, aki szerint a megmaradt szereplők többségének az utazás ajánlatok jelentik a forgalmuk nagy részét. Az ügyvezető szerint a magyar piac - hasonlóan a szomszédos országokhoz- telített, nem valószínű, hogy újabb cégek, oldalak jelennek meg Magyarországon, még a nemzetközi szinten legnagyobbnak számító Groupon érkezése sem valószínű a közeljövőben.
Kaprinay Zoltán (Fotó: Bónusz Brigád)
Kaprinay Zoltán - aki barátjával, Heller Gáborral együtt két éve alapította a Bónusz Brigádot- szerint a jelenlegi működésük mellett a kereskedőszám a szűk keresztmetszet, nem a bónuszos/kuponos cég által elkért jutalék, amely a Bónusz Brigádnál - a külföldi 40-50 százalékos piaci sztenderdhez képest alacsony, a magyar 20-25 százalékhoz képest magasabb - 30 százalékos jutalékot jelent a partnerek felé. Mint azt Kaprinay elmondta, nem is elsősorban a közösségi vásárlói versenytársakkal mérik össze magukat, hanem a magyar e-commerce, azaz online kereskedelmi piaccal, hisz a jelenlegi és jövőbeni fejlesztésekkel már ezen a területen pozícionálják magukat.
Az új vásárlók felé nyitnak
Kaprinay szerint nagyságrendileg egy-egy ajánlatuk 2,5 millió emberhez jut el a Facebook-on, hírlevélben, fizetett hirdetésen keresztül és a honlap segítségével. Ugyanakkor nagyon sok olyan felhasználó van, aki feliratkozott a hírlevélre, de még nem regisztrált, nem vásárolt bónuszos termékeket, szolgáltatásokat - részben őket, részben pedig azt a réteget szeretnék megszólítani, amelynek még nincs online vásárlási élménye, tehát első alkalommal vásárol(na) az interneten. Ebből a szempontból jelenthet előnyt az, hogy a cégnek van egy boltja Budapest belvárosában, ahol akár készpénzzel is lehet fizetni (a bolt a teljes bevétel 6 százalékát generálja, sok esetben százezres tételeket fizetnek ki készpénzben a brigádtagok), másrészt a szigorú minőség-ellenőrzéssel, pénz-visszafizetési garanciával, hűségprogrammal próbálják vásárlásra ösztönözni a kezdő felhasználókat, és azokat is akik cikisnek, kellemetlenségekkel járónak tartják az ilyen vásárlást. Ezzel együtt az is komoly vonzerőt jelenthet, ha ismert és elismert partnereket tudnak maguk mellé állítani. Kaprinay szerint tipikusan ilyenek az országszerte ismert éttermek - Nobu, Chateau Visz, vagy a Haagen Dazs fagyizó -, amelyeket több ezer bónuszos vendég látogatott meg az elmúlt hónapokban.
A nemzetközi trendekhez igazodva a közösségi vásárlásban egyre fontosabb, hogy az utazások, kozmetikai kezelések, éttermi ajánlatok mellett megjelenjenek konkrét termékek is: a multinacionális gyártók is kezdik felfedezni maguknak ezeket az oldalakat, így akár már mosóport, könyveket, vitaminokat és étrend-kiegészítőket is vásárolhatunk kedvezményes áron. Az utóbbiak egyébként nagy népszerűségnek örvendenek, csak úgy, mint a kozmetikai, szépségápolási szolgáltatások, amelyek - az étel-ital és az utazás mellett- a legsikeresebb ajánlatoknak bizonyultak az indulás óta eltelt két évben. A szépségápolási ajánlatok népszerűsége már csak azért sem nevezhető meglepőnek, mert a statisztikák szerint a közösségi vásárlók 66 százaléka nő (a tipikus bónuszos vevő 18-34 éves, városi nő).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ügyvezető a Pénzcentrum.hu-nak arról számolt be, hogy napi 100-150 megkeresést kapnak a leendő partnerektől, akik szeretnének bónuszos kedvezményeket kínálni, egyúttal hirdetni az oldalon. Olyan szolgáltató is gyakran keresi meg őket, aki korábban valamely másik közösségi vásárlási oldalon hirdetett: az átjárás ugyanakkor sok esetben nem egyszerű, mivel egyes piaci szereplők - részben jogellenesen - több milliós "lelépési pénzt" kérnek, azaz egyfajta büntetést szabnak ki arra a partnerre, aki közösségi vásárló oldalt vált. A Bónusz Brigádnál is a szerződés része az egy éves hűség, de ehhez nem kötnek szankciót: aki megszegi ezt a pontot egyszerűen többet nem kerülhet fel a Brigádra.
A szolgáltatók részéről ugyanakkor egyfajta komplex marketingtevékenység valósul meg akkor, amikor a bónuszozás mellett döntenek, részben ezzel magyarázta lapunknak Kaprinay Zoltán, hogy elvileg miért nem éri meg egy étteremnek, fodrászatnak, hogy gyengébb szolgáltatást adjon az így becsalogatott vendégeknek. A partnerek arra is rászoktak, hogy az újdonságokat itt vezetik be, mert nagyon hatékony, mivel rengeteg emberhez jut el. Egy régi szolgáltatásnak is jó, ha fel akarják futtatni, de általában az új termék vagy szolgáltatás bevezetésénél működik igazán - ilyen volt például az induláskor a halpedikűr kezelés . A szolgáltatók komplex elemzést kapnak arról, milyen vendégek vásároltak hozzájuk bónuszokat, és a vásárlók véleményére alapozva akár változtathatnak is működésükön: előfordult már, hogy kirúgtak egy pincért azért, mert rossz visszajelzések érkeztek a brigádtagoktól.
Az is lehetséges ugyanakkor, hogy egy szolgáltatónak nem éri meg a bónuszos/kuponos kampány, például akkor, ha túl kicsi ahhoz, hogy elbírja a megnövekedett forgalmat, vagy abban az esetben, ha nem költ/nincs szüksége hirdetésre.