Folytatja a Tesco: tényleg ez lesz a vásárlás jövője?

Pénzcentrum2012. augusztus 8. 12:35

Már a Gatwicki repülőtéren is elindította virtuális-bolt szolgáltatását a Tesco. A hazatérő londoniak, s a turisták így már a leszállás után közvetlenül elintézhetik a bevásárlást okostelefonjaikról. De nem csak a szigetországban terjed az újdonság, komoly kitörés előtt áll a magyar mobilfizetés rendszere is. Itthon elsőként a G'Roby-lánc indította el QR-kódos vásárlási modelljét.

Jelenleg 80 termék közül válogathatunk a londoni terminálon elhelyezett virtuális áruházban. Legfőképp alap élelmiszerek és vegyiáruk szerepelnek a listán, mint például a tej, tojás, kenyér, sajt, mosópor - írja a DailyMail. Egy már Magyarországon is ismert rendszerhez hasonlóan itt is az okostelefonunkkal vagy tabletünkkel vásárolhatunk egy vonalkód "lefényképezésével".


A vonalkódok "lefotózása" után a rendelni kívánt termékek bekerülnek a virtuális kosarunkba, a vásárlás befejeztével azonnal fizethetünk bankkártyánkkal és kiválaszthatjuk a szállítási helyszínt is. A kiszállítást úgy is időzíthetik a vásárlók, hogy a hazaérkezésükkor már ne üres hűtő fogadja őket. A Tesco jelenleg egy hétig teszteli a rendszert és reményeik szerint több repülőtérre is kikerülhet majd egy hasonló virtuális áruház.

Komoly kitörés előtt áll a magyar mobilfizetés rendszere is - állítják egybehangzóan a Pénzcentrum.hu által megkérdezett szakemberek. Az elmúlt hetek, hónapok jelentős eredményeket hoztak, egyre több nagy cég aknázza ki a technológiában rejlő, újdonságnak számító lehetőségeket, de az út megnyílik, megnyílt a kisebb vállalkozások számára is.

A hazai sajtóban elsőként a Pénzcentrum.hu adott hírt arról, hogy a hazai élelmiszer-és vegyi áru-kereskedelemben online piacvezetőnek számító G'Roby-lánc elindította QR-kódos vásárlási modelljét. A működési elv látványos és egyszerű: óriásplakátokat helyeztek ki forgalmas helyekre - 17 budapesti metrómegállóba- amelyeken különféle élelmiszer-csomagok képe látható, a képek mellett pedig egy okostelefonnal beolvasható kód, aminek segítségével a vevő/felhasználó egy mozdulattal virtuális bevásárlókosarába helyezheti a terméket, majd nagyon egyszerűen fizethet, és beállíthatja azt is, milyen címre és időpontra kéri a házhoz szállítást.


Fotó: G'Roby; Pénzcentrum.hu


A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek az úgynevezett mobilfizetés-technológián alapulnak. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.

A vásárláshoz szükséges mobilfizetési technológia már hónapok óta a fogyasztók/felhasználók rendelkezésére áll: a MasterCard Mobile alkalmazás már 21 ezernél is több magyar okostelefonon működik, ennek segítségével gyakorlatilag a telefonunkat használjuk bankkártyánk helyett, fizetéshez, számlabefizetéshez egyaránt. Az alkalmazás használatához szükséges adattárolási és adattovábbítási szolgáltatást az FHB DWH Szolgáltató Zrt., míg az elfogadóhelyek számára a pénzügyi szolgáltatást az FHB Bank Zrt. nyújtja.

Az alkalmazást megalkotó partnerek szakértői egyetértenek abban, hogy a hazai mobilfizetés széles körű térhódítása felé lépésről lépésre vezet az út: minél inkább gyarapszik az alkalmazást elfogadó kereskedők száma, annál több ügyfél ismeri fel, hogy ez a modell kényelmes és kiemelkedően biztonságos módja a fizetésnek. Várhatóan a letöltések, kártyaregisztrációk száma is ennek megfelelően nő majd.

A MasterCard tavalyi felmérésének tanúsága szerint a mobiltelefon elfogadottsága fizetőeszközként egyre nagyobb: a válaszadók 12 százaléka mondta, hogy hetente legalább egyszer fizet mobiltelefonja segítségével. Ugyanakkor a klasszikus mobilnál kifinomultabb fizetési lehetőségeket lehetővé tévő okostelefonok száma is napról napra nő - a ma hagyományos mobilkészülékekkel rendelkezők közel fele tervezi okostelefon vásárlását a jövőben. A felmérés kimutatta, hogy a jelenleg egymillió okostelefon-használó körülbelül 10-12 százaléka lehet nyitott a mobilfizetési alkalmazások használatára. Jóllehet, ez az arány folyamatosan változik, ahogy egyre több kereskedő fogadja el a fizetési alkalmazást, illetve nő a szolgáltatás ismertsége.

A helyzet a bankkártya hajnalához hasonlít

Közel van a robbanás a mobilfizetési piacon, nagy jövő áll a technológia előtt - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Foltányi Tamás, az FHB Bank vezérigazgató-helyettese, aki szerint a jelenlegi állapot a bankkártyák elterjedése előtti időszakhoz hasonló. Akkor egyfajta ördögi kör volt a rendszerben, az ügyfelek ugyanis azért nem igényeltek bankkártyát, mert kevés volt az elfogadóhely, a boltokban viszont azért nem telepítettek terminálokat, mert a kevés kártyás ügyfél miatt nem érte meg. A mobilfizetésről viszont már egyértelműen pozitív kép alakult ki a kereskedők körében, hiszen a nagy elektronikus kereskedők közül többen is csatlakoztak már (pl.: Netpincér, Shopline, Bónusz Brigád, Libri, stb.) az elfogadóhelyek közé, de a Magyar Telekom és a Telenor számlái is befizethetők a szolgáltatás segítségével.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A MasterCard Mobile 2011 októberében indult útjára az FHB, MasterCard, a Magyar Telekom, a Telenor és a Cellum együttműködésében. A MasterCard Mobile szolgáltatást a kereskedőknek a hazai bankok közül jelenleg egyedül az FHB Bank nyújtja, ő számolja el a szolgáltatáson keresztül történt fizetéseket az elfogadóhelyek számára. Az FHB Csoport másik tagja (FHB DWH Zrt.) ugyanakkor lehetővé teszi azt, hogy legmagasabb fokú adatbiztonsági követelmények mellett bármely bank ügyfele regisztrálhassa a MasterCard vagy Maestro bankkártyáját az okostelefonokra (iOS, Android, Windows Phone) letölthető MasterCard Mobile alkalmazásba, ezáltal percek alatt csatlakozva a mobilfizetők táborához.

Foltányi Tamás szerint a mobilfizetés hazai eredményeit mutatja az is, hogy már több mint 21 ezren töltötték le a MasterCard Mobile használatához szükséges mobil applikációkat, a továbbiakban pedig egyértelműen várható a felhasználók számának növekedése. A QR-kódos vásárlás elterjedése további lökést adhat a mobilfizetésnek, elfogadói oldalról pedig akár a legkisebb vállalkozások is beléphetnek a rendszerbe (számukra a költségek gyakorlatilag nem különböznek attól, mintha például boltjukban bankkártya-terminált helyeznének ki). Ráadásul a QR-kód szinte bárhová elhelyezhető, így végtelen azoknak a helyeknek a száma, amiket értékesítési felületté lehet tenni.

A kisvállalkozások számára is komoly lehetőséget jelent

Az eddigi, hasonló fizetési szolgáltatásokhoz képest jóval gyorsabban terjed a MasterCard Mobile mobilfizetési technológia - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetési szolgáltatásokért felelős regionális vezetője.

A komplex szolgáltatás (vásárlás-fizetés) újdonsága miatt ugyanakkor a rendszer igényel egyfajta tanítási folyamatot, és a hagyományos kommunikációt - ami a már ismert használt eszközök használatára biztat - sok esetben új elemekkel kell kiegészíteni. A MasterCard szakértője szerint az ismertség és a használat növekedését segíthetné, ha például a kereskedők erőteljesebben jeleznék azt, hogy egy mobilvásárlásos tranzakciónál nem kell megadnunk a kártyaadatunkat (a legtöbb esetben, például online vásárlásnál viszont ez szükséges, sokszor ez elriasztja a felhasználót). Természetesen a kereskedők száma, de a minősége is javíthatja a csatlakozási kedvet.

Szetnics László szerint a QR kód alapú üzlet olcsó, mobilis, jól mérhető - gyakorlatilag minden szempontból komoly lehetőségek rejlenek benne, a reklám világában is. Bizonyos szolgáltatások a tv-műsorokkal kombinálva is hatékonyak lehetnek. A regionális vezető úgy látja, a technológiai újítások a hazai kisvállalkozások számára is komoly lehetőségeket tartogatnak, hiszen tulajdonképpen bármilyen felületet a vásárlás helyévé lehet alakítani. Ráadásul alacsony a belépési küszöb is, ami egy jó szolgáltatás-csomaggal és egy közérthető, az előnyöket jól bemutató üzenettel együtt arra ösztönözheti a magyar kkv-kat, hogy kihasználják a legújabb technológiában rejlő lehetőségeket.

 

Címkék:
számlabefizetés, windows 10 mobile, groby online,