Titkos vásárlók jártak a magyar boltokban

Pénzcentrum2012. július 26. 12:07

Egy friss felmérésben a magyar webshopok működését tesztelték. A próbavásárlások kimutatták, hogy a legnagyobb problémát az jelenti, hogy csak kevés helyen lehet bankkártyával fizetni, és az árukészlet sem naprakész mindenütt. A Pénzcentrum.hu mutatja azt is, mire figyelj, ha el akarod kerülni az átverős online boltokat.

117 magyar webshopot tesztelt nemrég titkos próbavásárlással az olcsobbat.hu ár-összehasonlító oldal. A kutatás végén a szigorú szempontok ellenére is biztató eredmények születettek: a vizsgált webshopok csaknem 89 százaléka, 104 bolt kapta meg a megbízható minősítést. A boltok csaknem fele kimagasló eredményt ért el a teszten, a résztvevők átlagértéke 67 százalék volt.

A próbavásárlók a regisztrációt követően vásárlást kezdeményeztek, majd lépésről lépésre ellenőrizték a teljesítéshez vezető út minden egyes mozzanatát - a megrendeléstől, a visszaigazoláson át a fizetésig és a kiszállításig -, és részletesen megvizsgálták a vásárlástól való elállás és a garanciális szolgáltatások ügymenetét. Mindeközben több szempont szerint elemezték magát az oldalt is. Vizsgálták az általános tudnivalókat, az adatvédelemről, a fizetés menetéről, az elállás jogáról, szavatosságról, garanciáról szóló tájékoztatókat, majd a honlapok áttekinthetőségéről, összhatásáról alkotott benyomásaikat is megfogalmazták.

A tesztvásárlók megállapították, hogy a webshopok legtöbbjében jól működő termékkereső segíti a tájékozódást, az oldalon feltüntetett cikkekről részletes leírások, képek állnak rendelkezésre. Az adatvédelmi tájékoztatót többségében a törvényi előírásoknak megfelelően tüntetik fel a boltok. A nagy többség teljes körűen tájékoztat a szállítási költségekről, a visszaváltás menetéről, a garancia és szavatosság feltételeiről. A honlapok nagyobb része megjelenésében is színvonalas és bizalomkeltő, a regisztráció és megrendelés folyamata gyors.

Gyorsabbak, pontosabbak

A tavalyi felmérések eredményeihez képest több területen is fejlődés látszik. Technikailag sokkal felkészültebbek a boltok, gyorsabbá vált a megrendelés folyamata, és a webshopokban a törvényi előírásoknak megfelelően a visszaigazolásra sem kell már 72 óránál többet várni. A termékkiszállítás is pontosabb a korábbinál: a megbeszélt időben, a tranzakciót számlával igazolva teljesítenek az áruházak.


A felmérés a fejlesztésre váró területeket is megjelölte. A webshopok jelentős részénél nem mindig naprakész az áru elérhetőségére vonatkozó tájékoztatás, nem mindig derül ki például, hogy a kiválasztott áru raktárról rendelhető-e - pedig egy kis fejlesztéssel sok vásárlói panasztól kímélhetnék meg magukat a boltok. A legtöbb webshop többféle fizetési módot is kínál - a leggyakoribb az utánvétes kiszállítás, és sok helyen van lehetőség banki átutalásos előrefizetésre, de a tesztelők szerint sajnos kevésbé jellemző a postai utánvétes és a bankkártyás fizetés. A legtöbb problémával, akárcsak a korábbi felmérésekben, a termékvisszaváltásnál találkoztak a tesztvásárlók: sok oldal nem közli, milyen úton-módon lehet a terméket visszaváltani, és az milyen költséggel jár. Márpedig az elállási jog különösen fontos eleme az internetes vásárlásnak, hiszen vásárláskor nincs lehetőség előzetesen megtekinteni és kipróbálni az árucikket.

Online vásárlás: a vevő jogai itt is élnek

Online vásárlásnál is fontos tudnunk, hogy ha valamilyen problémánk merül fel a vásárlás során, a szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatunk. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációnkat személyesen is közölhetjük az eladóval.

Az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül köteles az eladó érdemben írásban válaszolni, és ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja el igényünket, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hibás termék leszállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.

Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.

Hibás termék leszállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.

Néhány jel, amiből sejtheted, hogy átverős a webshop

Egy honlapról nem egyszerű megállapítani, hogy átverős-e, vagy sem, lenyúlja-e a pénzünket, vagy meg akarja szerezni kártyánk adatait. Fejes Kálmán, a MasterCard szakértője megosztott olvasóinkkal néhány tippet, amire érdemes figyelni internetes vásárlásnál:

"Nagyon fontos, hogy olyan honlapokat használjunk, amelyeket már korábbról ismerünk. Ha hirtelen találunk egy oldalt, valami megtetszik, és elkezdünk rajta vásárolni, érdemes előbb leellenőrizni, várni a vásárlással, megfigyelni azt, hogy egy hónappal később is ugyanazokat a körülményeket tudja-e felmutatni, mint amit korábban láttunk. Érdemes összehasonlítani, hogy megvannak-e azok a biztonsági jelek és előírások, amelyeket egy ilyen vásárláskor az embernek érdemes figyelembe venni. Ilyen például, hogy van-e ügyfélszolgálat, telefonszám, cím, tulajdonos, üzemeltető, stb. - ezek, illetve ezek hiánya árulkodó jelek lehetnek. A weben egyre több helyen jelenik meg a kártyatársaságok biztonságos fizetőoldalt jelölő szimbóluma."

Címkék: