Pénzcentrum • 2011. december 1. 13:06
Az akciók, leértékelések karácsonya lehet a 2011-es - legalábbis kimondva- kimondatlanul erre számítanak az üzletláncok, piaci szereplők. A boltok hirdetéseiben központi szerepet kapnak az akciós termékek, a vásárlók negyede a leértékeléseket várja.
Idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve, egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza - derül ki az Ipsos és az Olcsóbbat.hu karácsonyi felméréséből.
A megkérdezettek kétharmadának 30 ezer forint alatt van az idei ünnepi költségvetése, ez két százalékponttal több mint akik tavaly költöttek maximum ekkora összeget. Ez azt mutatja, hogy valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni. A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket.
A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete. Minden második megkérdezett jövőre a helyzetének további romlására számít.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint a karácsonyi kilátásokat az eddigi folyamatok határozzák meg, így számolni lehet azzal, hogy a tavalyi évhez hasonló lesz a költekezés, ajándékvásárlás. A családok átlagosan 15-20 ezer forintot költhetnek ajándékozásra, de hozzávetőleg ugyanennyivel többet élelmiszerekre, italféleségekre is az ünnepi asztalokra.
Prognózisuk szerint a 2012. évi kilátásokban döntő tényező a devizahiteles családok helyzete, további, szélesebb kört segítő támogatás révén - az adóemelések, a bizonytalan piaci kilátások ellenére - számolni lehet a családok ideihez hasonló szintű fogyasztásával. Fontos továbbá a gazdaság növekedési lehetősége, amihez igazodik a családok költekezése: növekedés és egyensúly hiányában télen is olvadhat a jég. 2011-ben a személyi jövedelemadó többlete és a nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetése szinten tartotta a fogyasztói piacot, 2012-ben azonban már vékonyabb a jég a fogyasztói piac alatt.
Kereskedők: kulcsszó az akció, a nyeremény
A családok anyagi helyzetének romlása (vagy ennek érzete) egyértelműen rányomja a bélyegét az üzletláncok karácsonyi felkészülésére: marketingkommunikációjukban egyértelműen dominál az akció, a kedvezmények, az olcsóság.
Egyre később kezdik az emberek a karácsonyi ajándékvásárlást és nagyon megfontolják mit is vesznek meg végül - tájékoztatta lapunkat az Auchan. Bár a vásárlók a karácsonyi ajándékvásárlások terén is megfontoltabbak lettek, hogy pénztárcájukat kíméljék, de a minőségből nem engednek, és úgy tűnik, hogy a karácsonyi ajándéktípusok népszerűségi listájában sem lesz nagy változás.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Tesco november elején indította Megfékezzük az árakat elnevezésű kampányát: ezer terméket (az alapvető élelmiszerektől a háztartási és szórakoztató cikkekig) tart "kiszámíthatóan alacsony áron". Az áruházlánc közlése szerint a cél, hogy a nehéz gazdasági helyzetben még nagyobb segítséget nyújtsanak a vásárlóknak.
Vásárlói felméréseikből az derül ki, hogy a magyar családok pesszimistán látják saját pénzügyi helyzetüket és egyre többen keresik a költséghatékony megoldásokat, azaz a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Ha döntési helyzetbe kerülnek, az ár az elsődleges szempont, minden csak ennek tükrében kerül értékelésre, akár az, hogy milyen a termék minősége, hogy fenntartható gazdálkodásból származik-e, vagy épp az, hogy hol gyártották.
Egyértelműen érzékelhető, hogy az olcsóbb, kedvezményes termékeket keresik a vevők - tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t a Bookline. Az internetes áruház tapasztalatai szerint akciók, nyeremények hívószavak a mai marketingkommunikációban. Az is érzékelhető, hogy nő az összforgalom, de egy csökken az egy vásárlóra jutó költés értéke.
Az internetes kereskedelem karácsonyi szezonja november közepétől december közepéig tart, a felkészülést már nyáron megkezdték, a karácsonyi kampány november elején elindult. Különböző szolgáltatásokkal, például nagy leértékelésekkel, vagy a Bookline express gyorsfutárral próbálják a felhasználóinkat az utolsó pillanatig megtartani.