Ezt jól kisütötték: ennyi kenyeret eszik a magyar

Pénzcentrum2011. november 6. 11:05

A hazai friss kenyér és pékáruk piaca az utóbbi években lassan zsugorodott és ugyan kenyérből az idei első félévben öt százalékkal többet, ám kifliből és zsemléből újra kevesebbet vásároltak a háztartások - derült ki a GfK Hungária legfrissebb tanulmányából.

Annak ellenére, hogy az elmúlt 20 évben a hazai pékárupiacon legnagyobb mennyiségi részesedést felmutató fehér kenyér fogyasztása fokozatosan csökkent, még mindig a leggyakrabban fogyasztott öt élelmiszer közé tartozik Magyarországon. Kiflit és zsömlét is gyakran fogyasztunk, hisz mindkét termékcsoport a tíz leggyakrabban fogyasztott élelmiszer közé sorolható hazánkban. A 15 évnél idősebb lakosság háromnegyede hetente többször fogyaszt fehér kenyeret, 58 százalékuk szinte napi rendszerességgel. Kiflit, zsömlét három felnőttből kettő fogyaszt hetente többször.

A hazai háztartások vásárlási adatai alapján az egy főre eső fogyasztás kenyérből 50 kilogramm, kifliből 60 darab, zsemléből pedig 150 darab volt 2010-ben. Kenyeret a háztartások egy év alatt 67 alkalommal vettek, vagyis nagyjából ötnaponta.

Friss kenyérre, kiflire, zsömlére és egyéb friss pékárura 196 milliárd forintot költöttek a háztartások 2010-ben. "Ezzel a friss pékáruk csoportja értékben a legnagyobb kategóriák közé tartozik és e költési arány nagyjából megegyezik a feldolgozott húsokra kiadott összeggel" - mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere. "Az élelmiszerek közül csak friss húsokra, friss zöldségre-gyümölcsre költöttek többet honfitársaink" - tette hozzá a szakember.

Kenyeret szinte minden háztartás vásárol, de kiflit is tízből legalább nyolcan. A kiflinél valamivel népszerűbb a zsömle, legalábbis a vásárlók számát tekintve: tízből kilenc háztartás vásárolt zsömlét az év folyamán különböző rendszerességgel.

 


A kenyér, kifli, zsemle, valamint az egyéb friss sós és édes péksütemények napi táplálkozásunk részét képezik. Így nem meglepő, hogy ezeket elsősorban a lakóhely közeli boltokban szerzi be a többség. A tavalyi évben az összes kenyér és pékáru majdnem felét kisboltban, 16 százalékát pedig pékségekben szerezték be a vásárlók. A napi vásárlási helyszínek közül a szupermarketekben is nagyobb mennyiség fogyott; ugyanakkor a hipermarketek és a diszkontok ebben a kategóriában a többihez képest kisebb részesedést tudtak elérni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A csatornák versenye kapcsán elmondható, hogy a hipermarketek a vásárlókat vonzó olcsó pékáru akcióknak köszönhetően a zsemlék piacán nagyobb részarányt tudtak elérni. Az árakcióknak köszönhetően 2010-ben a hipermarket csatornában átlagosan 11 forintba került egy darab zsemle és ennek köszönhetően a mennyiségi értékesítéséből a hipermarketek 21 százalékkal részesedtek a tavalyi évben. Ezzel szemben például a kisboltokban átlagosan 20, a szupermarketekben 18, a diszkontokban 16 forintot fizettek a vásárlók tavaly egy darab zsemléért.

A kilónkénti árakat tekintve a kenyérnél drágább kifliből és zsemléből már kevesebbet vásároltak a hazai háztartások az idei első hat hónapban, míg az átlagosan kilónként 278 forintba kerülő kenyér vásárlása enyhén - öt százalékkal - nőtt.

 

Címkék: