Százmilliós büntetés a Vodafone-nak

Pénzcentrum2011. június 22. 15:09

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mai tárgyalásán megállapította, hogy a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. (Vodafone) 2010. június 21. és 2010. augusztus 15. között lebonyolított "Nyerj a Vodafone-nal" emeltdíjas SMS játékával kapcsolatban fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. A jogsértés megállapítása mellett a GVH 100 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást - tájékoztatta lapunkat a GVH.

Friss! Suba János a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója a Pénzcentrum.hu-nak elmondta, hogy a Vodafone nem ért egyet a döntéssel és annak megsemmisítése érdekében bírósághoz fordul.

A Vodafone az elmúlt évben lebonyolított SMS játékát széles körben, intenzív kampánnyal népszerűsítette (televíziós reklámok, online hirdetések, plakátok, szórólapok, újsághirdetések, regisztrációra bíztató SMS-ek). A játékban résztvevők naponta - a teljes játék időtartama alatt - 56 db, egyenként 200 ezer forint összegű pénznyereményt, hetente egy db BMW 1-es típusú személygépkocsit továbbá 30 db SMS-ből álló azonnali nyereményhez juthattak. A fogyasztó egy BMW - vagy más tetszőleges- szövegű SMS megadott számra történő elküldésével regisztrálhatott a játékra.

Tavaly a Telekom is kapott
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly októberben 200 millió forintos bírságot szabott ki a Magyar Telekom Nyrt-re.

A távközlési társaság még 2009-ben szervezett egy sms kvízjátékot, 90 Golf, 90 nyertes címmel. A versenyhatóság úgy találta, hogy a társaság a játék feltételeiről és a nyerési esélyeiről az ügyfeleket megtévesztő tájékoztatást adott. Ráadásul a Magyar Telekom az általa küldött sms-ekkel agresszív módon buzdította ügyfeleit a játékban való részvételre, a játék folytatására.

A GVH mindezt tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősítette, így a távközlési vállalkozás 200 millió forint bírságot kapott.


A regisztrálást követően először egy hét (2010. július 12-től: öt) - egyre nehezedő - kérdésből álló kérdéssort kapott a fogyasztó, melyekben egy-egy kvízkérdésre három lehetséges válasz közül kellett kiválasztani a helyes megoldást. A helyes válasszal pontokat lehetett szerezni. Minden játékidőszakban (heti és napi) az a játékos nyert, aki a legrövidebb idő alatt a legtöbb pontot gyűjtötte egy kérdéssorban.

A kvízkérdésektől függetlenül, időről időre ún. emlékeztető és játékra buzdító üzeneteket kapott a játékos, amelyek tájékoztatták a nyereményekről is. Az ilyen jellegű SMS-ek fogadását díjmentesen le lehetett mondani az ügyfélszolgálaton keresztül, vagy SMS-ben a STOP szó elküldésével.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A GVH szerint a különböző kereskedelmi kommunikációk alkalmasak voltak arra, hogy a fogyasztók egy nem reális képet alkossanak a játékról. A Vodafone megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott a játék tartalmát, menetét, a részvétel költségét, a nyerési esélyeket, a STOP parancs elküldésének következményeit, az egyes kérdéssorok elindításának díjköteles voltát és a fogyasztó által elért eredményt illetően, valamint egyes tájékoztatásaiban elhallgatta a játék lényeges jellemzőit.

A GVH azt is megállapította, hogy a vállalkozás agresszív, fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a játékba regisztrált fogyasztóknak szóló emlékeztető, buzdító SMS-ek megküldésével.

A bírság meghatározásánál a GVH figyelemmel volt az ismert reklámköltségekre és a játékból befolyt bevétel nagyságára, valamint súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy korábban már több alkalommal megállapította, hogy a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

 

Címkék: