Pénzcentrum • 2011. május 24. 04:44
Fogyasztási szempontból a recesszió kritikus szakasza, úgy tűnik, már a múlté: az európai országok többsége 2010-ben újból a növekedés útjára lépett. Az európai fogyasztók vásárlási szándékai globális tekintetben azonosak az egy évvel korábbi adatokkal. A szórakozás és utazás továbbra is tartja magát az európaiak kiadásainak élén. Ezután következnek az európai fogyasztók körében általános népszerűségnek örvendő lakással kapcsolatos vásárlások.
Az európaiak 2011-ben nem kívánnak alább adni jólétükből. Ami a szórakozást és utazást illeti, Németország, Belgium, az Egyesült Királyság és Oroszország az előző évhez hasonlóan jóval az európai átlag fölött helyezkedik el - derül ki a Cetelem Körkép 2011. felmérésből. Az olasz, portugál és magyar fogyasztók utazási és szórakozási vágya mérsékeltebbnek bizonyul. Az ő szándékmutatójuk az európai átlag alatt áll, ráadásul a két déli ország határozott visszaesést mutat tavaly óta.
Bár ez a kategória stabilan vezeti a fogyasztók vásárlási szándékainak listáját, a válság hatása még érezhető: az utazási irodák a fogyasztói szokások határozott változásáról számolnak be az indulásokat illetően (kései foglalások, vadászat az alacsony árra, közeli úticélok). Az utóbbi időben a foglalások (repülőjegy és szállás) 50%-a az indulás hónapjában történik.
A lakással kapcsolatos kiadások mellesleg szintén széles körben kedveltek Európában: a vizsgált országok szinte mindegyikében második helyen állnak az összevetésben. A közép-kelet-európai országok mindig is szívesen szánták kiadásaik jelentős részét lakberendezési cikkekre. Ezekben az országokban a középosztály a nyugati szintet megközelítő életmódot folytat: az otthon alapvető kényelme tapintható fokmerője ennek a törekvésnek.
Oroszországban emellett egy újfajta, tulajdonos-közösségi öntudat is feltörekvőben van, ami szintén hozzájárulhat a lakással kapcsolatos kiadási kategória növekvő tendenciájához. Másik érdekes tény, hogy Spanyolország, Franciaország, Olaszország és az Egyesült Királyság ingatlan javak vásárlása szempontjából ismét elérték válság előtti szintjüket: a nyugat-európaiak szemében mindig is az ingatlan testesítette meg az állandó értéket.
Mit fogunk vásárolni a következő egy évben?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A felmérés a magyar fogyasztók vásárlási hajlandóságát is vizsgálta. Jól látszik, hogy tavalyhoz képest sokkal többen szeretnének háztartási gépet venni. Kiugró növekedés mutatkozik még a mobiltelefon-vásárlási szándékban, és tavalyhoz képest kimondottan sokan nyilatkoztak úgy, hogy 2011-ben számítógépet (személyi számítógépet, laptopot) vennének.
Az sem elhanyagolható, hogy a lakás-és házfelújítási munkákra is többet szánnánk: ha beigazolódik ez a prognózis, az komoly segítséget jelenthet például a meglehetősen nehéz helyzetben levő barkácsáruházak számára (az is jó hír lehet számukra, hogy a kertész-és barkácsfelszerelés szegmensében is növekvő a vásárlási kedv). A felmérés alapján összességében kijelenthetjük, hogy megjött a fogyasztók vásárlási kedve: gyakorlatilag nincs olyan terület, amelyen kevesebbet vásárolnánk, mint egy évvel korábban.