Visszatért a legendás magyar márka: gyerekkorunk íze ismét a boltokban
Orosz Márton • 2011. április 8. 04:44
Újabb retro-márka tér vissza a magyar piacra: ismét megtalálhatjuk a boltok polcain a Túró Rudi egykori pajtását, Geszti Esztit. Talán nem meglepő, hogy a Tisza cipők, a Méta mackónadrágok és a Traubi mellett a magyar retro életérzést már a világ legnagyobb étteremlánca, a McDonald's is használja.
Túró Rudi barátnője visszatért
Minden jel szerint megállíthatatlanul dübörög hazánkban a retro-biznisz. A speciális kereskedelmi szegmens egyik legutóbbi híre szerint a gesztenyetermékek gyártásával foglalkozó Príma Maroni Kft. megvásárolta a 80-as évek nosztalgikus desszertjének, Geszti Esztinek a védjegyét, és régi csomagolásban de új beltartalommal dobta piacra.
A magyar gesztenyepiac egyik lmeghatározó szereplőjének számító gyártó - nem titkoltan- a más termékeknél már bevált retro hangulatot szeretné meglovagolni. Az új Geszti Eszti a korábbi tejalapú desszert helyett tisztán gesztenyepüréből készül, és a termék innovációnak köszönhetően mára termékcsaláddá bővült. A nosztalgiadesszertet persze a modern kor követelményeinek megfelelően tovább is fejlesztette a gyártó: a Geszti Eszti rúd mellett már a mélyhűtött Geszti Eszti szív és golyó desszert is kapható.
Csalamádés hamburger a McDonald's-nál
Retroburgerrel pörköl az amerikai típusú hamburgerek kritikusainak orra alá a McDonald's. A legnagyobb hazai gyorsétteremlánc nosztalgikus íz emlékeket idéz meg nyolc héten át: az egykoron büfé lakókocsikban árult csalamádés, édes bucis hamburger mellett fokhagymás szósszal kapható Kislángos és Erős Pistával fűszerezett Vasalt csirkeszendvics színesíti a Hazai Ízek akció kínálatát.
Ezeket a magyar borokat isszák a világ csúcséttermeiben - KATTINTS!
A 2008-ban futó "Magyar Hetek" után a McDonald's ezúttal nem a magyar konyha slágereinek elkészítésére tett kísérletet, hanem olyan fogásokat alkotott, amelyeket a magyar ízvilág és ízlés inspirált. A Hazai Ízek akció választékának kialakításán közel fél éven át dolgoztak a szakemberek. A magyar konyhának megfelelő ízek megteremtése mellett komoly kihívást jelentett az is, hogy a McDonald's konyhatechnológiájával elkészíthető ételek kerüljenek a tálcákra.
Csalamádé, édeskés buci, fejes saláta, hagymás fűszeres sült hús a McDonald's Retroburgerének legfontosabb összetevői. A Balaton parti strandok büféinek egykoron kihagyhatatlan fogása ihlette a fokhagymás szósszal kapható Kislángost. A Vasalt csirkeszendvics elnevezésű újítás pedig a fűszeres zsömle, a grillezett csirkemell, a sajt és a zöldségek mellett Erős Pista és Édes Anna közreműködésével született.
Magyar retro: feltámadnak a legendás márkanevek
Valószínűleg a legismertebb magyar retro-márka a Tisza. A Tisza Cipőgyár az 1990-es évek közepéig gyártott tornacipőket, majd inkább az utcai női - férfi és gyermekcipők gyártásával foglalkozott. 2003 nyarán jelentek meg ismét a generációk számára ismerős Tisza sportcipők. A gyártók a régi modellek mellett számos új modellel, új színekkel kívánják feleleveníteni - ahogy ők fogalmaznak- a "Tisza legendát"
A vállalat termékeit Magyarországon készíti, és nem titkolt céljuk, hogy a márka egykori nagyságához méltón olyan dolgokat tervezzenek, amelyek bírják a magyar strapát és jól is néznek ki. Nem tévesztik szem elől a Tisza Cipő legendás múltját, miközben próbálnak a márka jelenére és jövőjére koncentrálni. Hat márkaboltjukban a sportcipők mellett kiegészítőket (öveket, táskákat) és különféle ruházati termékeket is árusítanak.
A Tisza történelméhez kapcsolódik az is, hogy 2009-ben felszámolás alá került a korábban a sportcipőket is előállító martfűi cipőgyár. Ugyanakkor a Tisza márkájú sportcipőket már évek óta a Tisza Cipő Zrt.-től független, siófoki székhelyű Clash Kft. gyártja és értékesíti.
Mint arról a Pénzcentrum.hu korábban beszámolt, tavaly novemberben két régi/új sportruházati márka jelent meg a magyar piacon. A Senior és a Méta valaha a TV Torna hivatalos sportruházat-szállítója volt, termékeiket leginkább a Skála Coop boltokban lehetett megvásárolni. Újjáélesztői szándéka szerint a fiatalok mellett a szabadidőruhákban felnövő, idősebb korosztály is vevő lesz az ötletre.
A mai divattrendeket követve egy fiatal magyar vállalkozó döntött úgy, újra felfedezi a két magyar márkát, így a régi formákat követve, de a mai kor követelményeinek megfelelve magyar szabadidőruhák gyártásába kezd. A hajdanán közkedvelt márkák visszahozatalán és az új fazonok megalkotásán egy fiatalokból álló tervezőcsapat dolgozik: fotósok, grafikusok és az irányzat iránt elkötelezett tervezők. Újjáélesztői szándéka szerint a fiatalok mellett a szabadidőruhákban felnövő, idősebb korosztály is vevő lesz az ötletre.
Az egyik legsikeresebb magyar retro-márkának mondhatjuk a Baba-termékeket: az 1920-as években született brand a '90-es évekig hintőporral, szappannal, olajjal és krémmel volt jelen a piacon, mára azonban a termékpaletta már 7 típusra bővült. Kapható kínálatukban például női és férfi dezodor, testápoló és folyékony szappan is. A márka pedig piacvezető a szilárd szappanok, tusfürdők és habfürdők között. A világ egyik legnagyobb FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) vállalata, az Unilever erőteljes marketingkampánnyal igazi top-márkát tudott varázsolni a korábban csak babaápolási cikként ismert magyar Babából.
Mindennapi vásárlásaink során, a boltok polcain is lépten-nyomon találkozhatunk a retro-márkákkal, elég csak a Traubi, a Márka, vagy a Sztár üdítőkre, a Szerencsi-csokoládékra, a Balaton szeletre, vagy a Tomi-mosóporokra gondolnunk (sok esetben ezeket a termékeket már teljes egészében külföldön gyártják). A magyar gyártók - illetve sok esetben a mögöttük álló multinacionális óriásvállalatok- pedig szívesen játszanak nosztalgikus érzéseinkkel. Míg a fiatalabb vásárlók számára ezek már nem feltétlenül jelentenek extra motivációt, a középkorúak és az idősebbek tudatalattijában valószínűleg örökre megmaradnak a hozzájuk kapcsolódó korabeli élmények.
Címkék: