Pénzcentrum • 2011. március 7. 16:58
A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 219 ezerrel bővült: az állomány 2010 végén 12,0 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, ami ellensúlyozta a feltöltő kártyás szegmens 216 ezres éves szintű visszaesését. A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók reklámkampányaikon keresztül az ügyfeleket arra ösztönzik, váltsanak havidíjas előfizetésre. 100 lakosra 120 mobil-előfizetés jutott.
A mobilhálózatokban a tárgyidőszak folyamán 2009 IV. negyedévéhez viszonyítva 5%-kal több hívást kezdeményeztek és ennyivel nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő is. Egy előfizetésre átlagosan 373 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,2 perc volt. A teljes évi mennyiséget tekintve a hívások száma 4%-kal, időtartamuk 5%-kal növekedett 2009-hez képest.
Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2010 december végén - előzetes adatok szerint - az egy évvel korábbinál 194 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek 25%-a VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15%-a ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.
A 2009-es évben két folyamat is véget érni látszott: a telítődés jeleit mutatta a mobiltelefon piac, legalábbis a 100 főre jutó készülék mutató stagnálásba fordult, és megállt a vezetékes telefonok számának süllyedése is. 2010-ben a korábbi tendenciák - ha lassan is - újra megindultak.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 utolsó negyedévéhez képest 4, illetve 8%-kal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll.
Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések (adatcélú forgalom nélküli) időtartama 451 perc volt, 1%-kal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,1 percet tett ki. A teljes évet nézve 5, illetve 6%-os volt a hívások számának és hosszának az esése. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő közel négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Az internetpiac bővülése folytatódott, 2010 IV. negyedévében az internetszolgáltatók száma 393 volt, 36-tal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 18 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90%-át. Az internet-előfizetések száma 2010 végén már meghaladta a 3,3 milliót, ez majdnem ötödével több, mint 2009 ugyanezen időpontjában.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az internetpiac fejlődése a szolgáltatók közötti éles versenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 36%-kal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, ezen a szolgáltatási területen a növekedés 40%-os volt. Az összes internet-előfizetés 39%-a a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 6 százalékponttal növekedett.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül egy év alatt a kábelhálózatos előfizetések 14%-kal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések kisebb mértékben csökkentek. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma így egy év alatt 6%-kal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 46%-kal bővült az egyéb - például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló - kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az összes előfizetésen belül 2009 utolsó negyedévének végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport. A kábeltévés- és az xDSL szegmens részaránya 1, illetve 5 százalékponttal csökkent, eközben a vezeték nélkülié 5 százalékponttal lett magasabb.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel a IV. negyedévben meghaladta a 34 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet, televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 3%-kal kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A 2010. évi teljes nettó árbevétel (135,3 milliárd forint) 5%-kal csökkent 2009-hez képest.