Orosz Márton • 2010. november 2. 04:42
Bár még csak november első napjaiban járunk, néhány pionír áruházlánc polcain már hetek óta várnak minket a karácsonyi termékek. Úgy tűnik, az év végi vásárlási csúcsszezont nem lehet elég korán kezdeni.
Így számolnak a boltosok
2010-ben nagyobb év végi forgalomra számítanak a kereskedők a tavalyinál - derül ki az Országos Kereskedelmi Szövetség prognózisából. A szakmai szervezet optimistán tekint a jövőbe: az idei év második félévben megállt a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, növekedésnek indultak a reálkeresetek.
Közleményükben kiemelik, hogy a vásárlások mennyisége júliusban és augusztusban elérte az előző évi szintet. Ebben feltehetően szerepet játszik, hogy az ipari termelés már bővül, a reálkeresetek pedig 3,1 százalékkal emelkedtek.
Az OKSZ szerint számolni lehet azzal, hogy év végén a tavalyinál többet költenek a vásárlók az üzletekben az egy évvel korábbinál, mivel megállt a fogyasztás korábbi visszaesése. Tartós irányzatnak tekinthető az is, hogy a nagy áruterületek (élelmiszer szaküzletek, tartós cikkek, jármű) forgalma egyidejűleg élénkült. A kedvező kilátások is segíthetik a kereskedelem élénkülését: 2011-ben a személyi jövedelemadó terhek várható csökkentése, valamint a cafeteria rendszer könnyítése a vásárlók eddigi óvatosságát a költekezésben enyhíthetik.
Az utolsó hetekben pörög fel a forgalom
A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a nagyjából novembertől december 24-ig tartó karácsonyi szezon az utolsó hetekben éri el csúcspontját. Tavaly év végén az üzletláncok arról számoltak be, hogy a vásárlások az utolsó hetekre, az utolsó hétre terelődtek. A karácsony előtti napokban rendre telt ház volt a hipermarketekben, de a plázákban is a megszokott zsúfoltsággal találkozhattunk. Gyakorlatilag a forgalom kétharmada december első három hetében realizálódott.
Októberi szezonkezdés
Természetesen már most találkozhatunk olyan áruházakkal, amelyek elkezdték a szezont. Az IKEA "Készülj az ünnepre!" jelszóval dekorációs ötleteket ad, valamint a svéd karácsonyi szokásokat mutatja be. A Lidl és az Aldi már most díszekkel és édességekkel várja a vevőket, a napokban nyílt Corvin Bevásárlóközpont CBA Prímájában leértékelt szaloncukrokkal találkozhattunk. A METRO október 28-án adta ki első karácsonyi katalógusait.
IKEA: svéd karácsony
Az IKEA is tapasztalja, hogy a karácsonyi készülődés is egyre korábban kezdődőik, másrészről a lakberendezési lánc árukészlete is folyamatosan, évente négyszer megújul, ezért logisztikai szempontból is fontos, hogy az aktivitások pontosan tervezhetőek legyenek, hiszen a karácsony elmúltával például februárban már érkezik az új választék - tudta meg a Pénzcentrum.hu Gerőcs Vendeltől, az IKEA regionális PR menedzserétől.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az IKEA-ba látogató karácsonyi vásárlók különböző célból térnek be: van, aki karácsonyi dekorációt keres, van aki bútort vagy lakberendezési kiegészítőt ajándékoz szeretteinek, és sokan vannak, akik egy-egy nagyobb beruházást(konyha, nappali vagy hálószoba átalakítást) időzítenek az év végi időszakra, úgymond ajándéknak önmaguk számára.
Elmaradhatatlan és fontos csábító erő ugyanakkor a hamisítatlan svéd ünnepi hangulat, ezt erősíti az étterem ünnepi ételkínálata és a tradicionális svéd ünnepi finomságok is. Erre a hamisítatlan svéd karácsonyi hangulatra épül egyébként idei kreatív karácsonyi kampány üzenete is.
A PR menedzser szerint az IKEA-val szemben jogos, hogy ne csak önmagában karácsonyi díszeket és kiegészítőket, hanem teljes, összehangolt karácsonyi választékot mutasson be a textíliáktól a lakberendezési kiegészítőkön át a karácsonyi dekorációig látogatóinak. Ezért a karácsonyi kiegészítőket egyfelől az áruházakban külön helyen, de az épített szobabelsőkben - használat közben - is bemutatják, így a látogatók "élő" példát kapnak arra, hogyan alakíthatják át, öltöztethetik fel otthonukat az ünnepekre.
METRO: már a karácsony a szezonális
A METRO-tól megtudtuk: nagykereskedelmi áruházláncként vevőik üzleti céllal és mennyiségben vásárolnak náluk, így az ő felkészülésüket segíti a korai már októberben kínált karácsonyi termékek árusítása. Általában vevőiknek a decemberi időszakban kevesebb idejük jut beszerzésre, több időt szeretnének vevőikkel a saját üzleteikben tölteni, így a METRO azzal segíti őket, hogy akár már most amikor még az idejükkel jobban tudnak tervezni beszerezhessék azokat a termékeket, melyeket tovább értékesítenek.
A kiskereskedők számára főleg "sláger" termékek ilyenkor a karácsonyi édességek, így a csütörtöktől indult akció keretében a karácsonyi termékek ( édességek, karácsonyi dekoráció, kiegészítők, csomagolóanyagok, italok stb..) az áruházban a szezonális termékek helyét foglalják el az évnek ebben a szakában, ennek a területe már nem nő az év hátralévő részében.
Egyéb termékek pedig a termékek "normál" áruházi helyén is erőteljesebb megjelenésben lesznek még láthatóak, pl. fősoron, kasszák előtt szigeteket képezve. A kínálat a kültéren fenyőfa árusítással fog még bővülni.