Pénzcentrum • 2010. július 7. 11:32
Három termékének reklámjában használt bizonyos állításokért ötmillió forintos bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kozmetikai világcéget, a L'Oréalt. A most lezárult vizsgálatában több termék reklámját jogszerűnek találta.
FRISS! Vitatja a GVH döntését a L'Oréal (részletek a cikk végén)
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése értelmében nem ütköznek törvénybe a L'Oréal Magyarország Kozmetikai Kft. (L'Oréal) Biotherm Aquasource Biosensitive, Revitalift, valamint Vichy Cellu Metric termékeinek népszerűsítése érdekében 2009. január 1. és 2009. május 1. között közzétett egyes állításai, míg a GVH jogszabályba ütközőnek tartotta a Vichy Liftactiv CxP, a Revitalift és a Vichy Cellu Metric termékekkel összefüggésben megjelentetett bizonyos állításokat. Utóbbi magatartásért 5 millió forint bírság megfizetésére köteles a vállalkozás.
A bírságot olyan állításokért kapta a L'Oréal, mint például "Már a 4. naptól kezdve: feszesebb bőr a nők 88%-ánál" vagy "Már 1 hónap után: simább bőr a nők 82%-ánál". A GVH álláspontja szerint a kozmetikai termékek fogyasztói számára köztudomású, hogy adott termék nem minden esetben hat egyformán, ám a magas elégedettségi értékek szerepeltetése éppen ezt a bizonytalanságot hivatott csökkenteni üzenve azt, hogy az ígért hatás nagy valószínűséggel bekövetkezik. A konkrét termék tekintetében a tesztalanyok azonban csak arról nyilatkoztak, hogy véleményük szerint a készítmény mélyen hat a ráncok és a finom vonalak ellen, melyből azonban nem következik, hogy a változás a 4. naptól bekövetkezne és e változás újra feszes arcbőrt és folyamatosan visszahúzódó ráncokat jelentene. A L'Oréal a teszt eredményeit kiterjesztően alkalmazta, az eredmények a kérdéses állítást nem támasztották alá.
A kiszabott bírság mértékének meghatározása során a GVH figyelemmel volt a jogsértőnek tekintett kommunikációs eszközök reklámköltségére, valamint az érintett termékek értékesítési adataira. Ezek mellett enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy eltérő jellegű, egymástól független módon, rövid ideig reklámozott termékekről van szó, mely reklámok közül egyesek nem kizárólag jogsértő tájékoztatást tartalmaztak. Az enyhítő körülmények között jelent meg az, hogy a L'Oréal valamennyi, a GVH által vizsgált terméke tekintetében - a szakmai gondosság követelményeit betartva - végzett vizsgálatot annak érdekében, hogy megfelelően alátámasztott állításokat jeleníthessen meg reklámjaiban.
A L'Oréal nem éri a GVH-t
A L'Oréal Magyarország vitatja a GVH megállapítását, miszerint három termékének reklámozása esetében 2009. január 1. és május 1. között egyes állításaival nem az érvényes szabályozásnak megfelelően járt volna el. A L'Oreal egyúttal kiemeli, hogy a GVH nem vizsgálta és nem kérdőjelezi meg sem a termékek minőségét, sem azok biztonságosságát. A határozat kizárólag egyes reklámkijelentésekre vonatkozik, amelyekkel a cég a termékeinek vizsgálati eredményekkel igazolt hatékonyságát ismerteti.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A termékek hatékonyságának olyan módon történő leírása, amelyet a magyar versenyhivatal döntése elvárna, álláspontunk szerint eltér a jelenleg a kozmetikai iparban nemzetközileg alkalmazott gyakorlattól - emelte ki Sasvári Tünde a L'Oréal Magyarország PR-menedzsere.
A L'Oréal Magyarország ezért vitatja a GVH döntését és vizsgálja a határozat bírósági felülvizsgálatának lehetőségét.