Pénzcentrum • 2010. április 7. 11:19
A Tesco Zrt. 2008. szeptember 1. és 2009. március 16. között tartott egyes akciói során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mivel egyes akciós termékei az akció kezdetén nem voltak kaphatóak, más termékek pedig nem a reklámokban szereplő tulajdonságokkal rendelkeztek - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A kiskereskedelmi vállalkozásnak emiatt 8 millió forint bírságot kell fizetnie.
A versenyhatóság rendelkezésére álló iratok és bizonyítékok szerint a Tesco reklámújságjaiban megjelent tájékoztatásaiban - egyebek mellett - azt az üzenetet közvetítette a fogyasztók felé, hogy az azokban szereplő termékek megvásárolhatók lesznek a hirdetésekkel érintett áruházaiban, a hirdetésekben szereplő feltételekkel, tulajdonságokkal.
A GVH szerint a termék lényeges jellemzőjének számít az, hogy a vásárlás után azonnal elvihető-e, e körülmény nyilvánvalóan befolyásolja ugyanis a fogyasztók ügyleti és vásárlási döntéseit. Különösen így van ez olyan termékek esetében, amelyek megvásárlásához a vásárlónak utaznia kell, mert a lakhelyétől távolabb helyezkedik el az értékesítési hely. A vizsgálat során a Tesco elismerte, hogy egyes termékek (Flóra margarin, Kinder tejszelet, "tanuló kutyus" és "Az Én titkos naplóm" játékok) egyes áruházakban nem álltak rendelkezésre, nem voltak elvihetők az akciós időszak első napjaiban.
A Flóra margarin esetében a Tesco késve adta le a rendelést, így tudhatta, hogy a termék nem fog rendelkezésre állni a kellő mennyiségben. Főleg miután a szállító világossá tette számára, hogy nem tudja a kért mennyiséget a kért időre leszállítani. A tejszelet beszerzését a Tesco rosszul szervezte meg, nem érzékelte e hibát, noha az ellenőrzés során azt kellett volna. A játékok esetében a kiskereskedelmi lánc már a tervezési, akciószervezési folyamat során tudomást szerzett arról, hogy a játékokat a szállító nem fogja a kért mennyiségben leszállítani.
A GVH megállapította, az eljárás alá vont tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott az áru meghatározott áron való vásárlására történt felhívás közreadásával és annak elhallgatásával, hogy a vállalkozásnak alapos oka volt azt feltételezni, egyes üzleteiben az adott vagy azt helyettesítő árut a kínált áron nem fogja tudni megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A GVH szerint a Tesco nem csak csalogató, hanem megtévesztő reklámokat is közzétett. A rendelkezésre álló bizonyítékok alapján megállapítható, hogy a Tesco a Hyundai DVD-lejátszót és az Asus notebookot nem a tájékoztatásban látható, illetve leírtaknak megfelelő tulajdonságokkal forgalmazta. Így e termékek vonatkozásában ugyancsak tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
A fentiek miatt a Tesco Zrt. 8 millió forint bírságot kapott. A GVH a bírság összegének megállapításakor súlyosbító körülményként értékelte, hogy a Tesco jelentős forgalmú vállalkozás, a piac egyik meghatározó szereplője, a vizsgált és kifogásolt tájékoztatási gyakorlat felróható vele szemben, valamint a vállalkozást a versenyhatóság már többször jogerősen elmarasztalta.