Pénzcentrum • 2009. augusztus 19. 10:17
A kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti forgalma az első félévben 14 százalékkal emelkedett, a háztartási vegyiáruk és kozmetikumoké pedig 18-cal, tavaly január-júniushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. A kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek együttes forgalma meghaladja a 165 milliárd forintot, hat hónap alatt.
Élelmiszer vásárlásánál a boltok pénztárainál minden ötödik, vegyiárunál minden hatodik forint kereskedelmi márkás termékekért fizetünk. Az ilyen termék vagy valamelyik lánc nevét viseli, mint például CBA, Coop, Spar, Tesco, vagy fantázianév, és kizárólag egy bizonyos vállalat árusítja.
Élelmiszernél kiemelkedik a kereskedelmi márkák 49 százalékos részaránya állateledel bolti eladásából, értékben, majd utána következnek a mélyhűtött árucikkek és a reggeli ceráliák 32-32 százalékkal.
Legalacsonyabb az arány a forró italoknál (10 százalék) és égetett szeszesitaloknál (12). Az alacsony mutatók azt is jelzik, hogy ezekbn a kategóriákban nagyon erősek a gyártói márkák. Háztartási vegyiáruknál legnagyobb a kereskedelmi márkák piaci részaránya háztartási papírnál (44 százalék), babaápolási termékeknél (34) és női higiéniai termékeknél (14).
A másik véglet: A hajápolás és a fogkrémet, fogkefét magában foglaló szájápolás kategóriájában a mutató csak 5, illetve 7 százalék.
Figyelemre méltó, hogy az erősen támogatott, vezető gyártói márkák többségének piaci részesedése nem csökkent a legutóbbi hónapokban. Ebből a szempontból megemlíthető élelmiszereknél, többek között a sör, szénsavas üdítőital, gyümölcslé, szeletes csokoládé vagy gyümölcsjoghurt. Ez azt mutatja, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni a prémium árat a magas minőségért.
A kereskedelmi márkák forgalmának növekedése összefügg a diszkont láncok térnyerésével, mivel abban a bolttípusban az értékesítés körülbelül 50 százaléka jut saját márkás cikkekre, forintban. A diszkontok kulcshelyzetet töltenek be a fogyasztói árak különbsége szempontjából is. Ugyanis a kereskedelmi márkák magyarországi, átlagosan 40 százalékos árelőnye sokkal nagyobb, mint általában az EU tagországaiban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Nielsen fogyasztói kutatásai szerint Magyarországon a kereskedelmi márkás termékek ismertsége és elfogadottsága tovább növekedett. Többek között azért, mert a fogyasztók egy része az utóbbi hónapokban úgy törekszik fogyasztása fenntartására, hogy olcsóbb termékeket vásárol, illetve alacsonyabb árszínvonalat kínáló boltokat választ.
Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon viszonylag alacsony a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Élelmiszernél 22, háztartási vegyiárunál 17 százalék jutott rájuk az első félévben. Ennél magasabb az öszesített részarányuk például öt nagy európai piacon: Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban 25-33 százalék között mozog.
Pluszt jelent a láncok saját márkáinak fejlődésénél, hogy a kereskedelmli vállalatok felhasználhatják őket fogyasztóik lojalitásának erősítéséhez, és a lánc, az üzlet márkaértékének növeléséhez.