Pénzcentrum • 2009. június 24. 06:17
Miközben az ember órákig el tud vitatkozni arról, hogy ha a tojás öt forinttal drágul Húsvét előtt, akkor az sok vagy kevés, egyes termékek esetében szemrebbenés nélkül kifizeti az előállítási költséget akár tízszeresen meghaladó vételárat. Mivel húznak le minket a szemérmetlen cégek?
Energiaitalok - Az energiaitalok fogyasztói nagyjából két halmaz tagjaiból adódnak össze. Az egyik típus a féktelen bulizást szeretné egy kicsit elnyújtani - így számára a jó hangulathoz létszükséglet az energiaital. A másik oldal viszont határidőre dolgozó kifacsart céges alkalmazottakból és határidőre tanuló kifacsart diákokból áll - akik számára az eredmények miatt létszükséglet az energiaital. Akárhogy is, mindkét fél hajlandó rengeteget áldozni a taurin, koffein és cukor alapú, tökéletesen szintetikus italokra. Persze a gyártók féltve őrzik titkaikat a gyártás költségei felől, de kevéssé megbízható internetes források szerint - melyeknek minden további nélkül hiszünk - egy 24 dobozos karton Red Bull gyári költsége valahol 8 dollár, vagyis 1 600 forint körül alakul, miközben a nagyáruházakban sem lehetne hozzájutni egy kartonhoz 6 000 forint alatt.
Gépjármű - a pénzügyi válság egyik legnagyobb vesztes ipari szektora az autóipar volt. A GM csődöt jelentett, a Chrysler részvényeinek 35 százaléka ingyen landolt a Fiatnál. De egyetlen olyan gyártót sem nagyon lehet mondani, ahol olyan remekül alakulnának az üzleti mutatók az utóbbi egy évben. Azt azonban kevesen tudják, hogy egy bolti áron nagyjából hárommillió forintos autó előállítási költsége ennek alig tizede. A maradék 90 százalék a kereskedőt, a gyártót gazdagítja, fedezi a reklámköltségeket és a fejlesztéseket-kutatásokat, hízlalja a dolgozók nyugdíjalapját ésatöbbi, ésatöbbi. Ha ehhez hozzávesszük, hogy aki rendesen viszi szervízbe az autóját a rendszeres felülvizsgálatokra, az öt év alatt az autó eredeti árának akár felét is otthagyja a márkaszervízben, akkor talán nem is olyan nagy baj, ha az autógyártók egy kicsit szorongatva érzik magukat és átgondolják az üzleti stratégiájukat.
+1 Pénz - Nem hagyhattuk ki felsorolásunk végéről magát a pénzt sem. A közös egyenértékes önmagában már rég nem képvisel értéket, az első bankókat még 1762-ben bocsátották ki Magyarországon a Habsburgok. A Magyar Nemzeti Bank megbízásából a Pénznyomda által készített bankjegyek - áfát is tartalmazó - előállítási költsége jelenleg darabonként olyan 40 forint, ennek ellenére egy 20 ezres bankóért általában pont 20 ezer forintot kell kiadni.