Magyar Hírlap • 2009. április 6. 08:45
A Bajnai- csomag költségvetési forrásokat csökkentene a MÁV- nál, ez pedig azt jelentené, hogy nem tartható fenn a jelenlegi szolgáltatási színvonal.
A megszorító csomag leginkább a közszolgálati vasúti személyszállítást érintené, ezen belül is a MÁV Zrt. állami támogatását. A hírek szerint Bajnai 30-50 milliárd forinttal csökkentené a MÁV- ra fordítandó kiadásokat.
Ha a kormány forrásokat von el, akkor az idei évre kialakított menetrendet és a közszolgáltatási szerződést is át kell alakítani. A vasúttársaság 3300-3600 személyszállító szerelvényt közlekedtet naponta, ez éves szinten 1,2 millió vonatot jelent. Szakértők szerint nem arról van szó, hogy ne lehetne racionalizálni, de figyelembe kell venni, hogy a vasúti és a közszolgálati tömegközlekedés alulfinanszírozott, sem a forgalom, sem az infrastruktúra szinten tartására nem jut elegendő pénz, pályafejlesztésre egyetlen fillér sincs betervezve az idei költségvetésben.
A Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója szerint kedvezőtlen lenne az állami források csökkentése. Berényi János hiányolja a hosszú távú közszolgáltatási szerződést és a kiszámítható finanszírozást, ezt ugyanis mindig az aktuális pénzügyi helyzet alapján határozza meg a kormány.
A Városi-és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a program hátterében a szolgáltatások leépítésének képe rajzolódik ki: a törekvésekkel csak a közlekedési rendszer teljes lepusztítását lehet elérni, és csak elodázni lehet a strukturális átalakításokat.