Pénzcentrum • 2009. március 31. 05:40
Egy törvénymódosítási javaslat arra kötelezné a mobilszolgáltatókat, hogy a saját hálózatukból kifelé kezdeményezett hívások esetén külön tárcsahanggal figyelmeztessék előfizetőiket. Az előterjesztő fideszes képviselők szerint erre azért van szükség, mert a számhordozhatóság miatt nem lehet tudni, hogy milyen szolgáltatóhoz tartozik egy adott szám. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a szolgáltatóknak ezzel okot adnak a díjemelésre.
A gyakorlatban ez úgy lenne érzékelhető, hogy más tárcsahangot hallunk, amikor a Vodafone, másikat, amikor a Pannon, és egy harmadikat, amikor a T-Mobile hálózatába tartozó számot hívunk.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint az aktív SIM-kártyák száma 12,18 millió, ebből 256 ezren éltek eddig a számhordozás lehetőségével (az adatok értelmezéséről lásd. keretes írásunkat).
Ez az SIM-kártyák számát jelenti. Aktívnak tekintendő az a kártya, amelyik hívást tud fogadni a hónap utolsó napján 24:00 órakor. A szolgáltató üzemeltetéshez kapcsolódó, bevételt nem eredményező SIM kártyái nem értendők ide.
Forgalmazásban részt vevő előfizetések száma - 10 925 757 (az utolsó három hónapban forgalmazó aktív SIM kártyák száma)
Ez tartalmazza a havi díjas (post-paid) kártyák számát, illetve az előre fizetett (pre-paid) kártyák közül azokat a SIM-kártyákat, amelyek az elmúlt három hónapban hívást indítottak vagy fogadtak, vagy SMS-t indítottak. Forgalmazásnak minősül a külföldön indított vagy fogadott forgalom, valamint az adatforgalom (pl. WAP,MMS,GPRS...) is.
Számhordozás - 256 855
Forrás: NHH 2009. februári mobil-gyorsjelentés
Koszorús László, a Fidesz fogyasztóvédelmi szakpolitikusa a Pénzcentrumnak elmondta: sok olyan jelzést kapnak, melyek szerint a fogyasztóknak havi 1000-1500 forinttal növeli a számláját az, hogy nem egyértelmű, melyik szolgáltatóhoz tartozik a hívott fél. Márpedig egy másik hálózat tárcsázása csúcsidőben akár háromszoros percdíjat is jelenthet a telefonálónak.
Ugyanakkor a képviselő szerint nem állja meg helyét az a megoldás, amelynél egy rögzített szöveg figyelmeztet, hogy más hálózatot hívunk - ez ugyanis kellemetlenséget okozhat azoknak, akik naponta többször tárcsázzák ugyanazt a számot.
Arra, hogy megtudjuk, T-Mobile-os, Pannonos, vagy Vodafone-os a hívott fél, jelenleg is több lehetőség van: küldhetünk SMS-t, vagy felhívhatunk egy tájékoztató vonalat. A Fidesz szerint azonban Magyarországon túlságosan elterjedt a mobilhasználat ahhoz, hogy ez az információ ne érkezzen automatikusan.
Nyitrai Zsolt, a Fidesz Informatikai és Telekommunikációs Munkacsoportjának vezetője lapunknak úgy nyilatkozott: folytattak tárgyalásokat a mobilcégekkel, akik kezdetben nem zárkóztak el az ötlettől, azonban több százmillió forintra becsülték a technikai átállás összegét.
Azt a képviselők is elismerték, hogy nincs garancia arra, hogy a szolgáltatók nem hárítják át az ügyfelekre ezeket a költségeket, de úgy látják, a szektornak a megtermelt óriási profitból ki kellene tudnia gazdálkodni a szükséges pénzeket. Ráadásul szerintük a szolgáltatók által említett százmilliós nagyságrend sem állja meg a helyét.
Nyitrai Zsolt szerint eddig a pártok egységesen támogatták az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosító javaslatát, így ha minden a tervek szerint halad, akár már idén életbe léphet a változás.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egyeztetnek, egyeztetnek
A Pénzcentrum megkereste az ügyben kormányzatilag illetékes Infokommunikációs Államtitkárságot is. A Baja Ferenc vezette államtitkárság sajtóirodája is megerősítette, hogy a törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlés Gazdasági és Informatikai Bizottsága napirendjére vette. Az ott elhangzottaknak megfelelően az államtitkárság szakértői megkezdték a különböző lehetőségek vizsgálatát, hogy minél költséghatékonyabb, és mindkét fél számára elfogadható megoldás születhessen - az egyeztetések jelenleg is folynak.
Halló, itt vagyok!
Úgy tűnik azonban, a mobilszolgáltatók egyelőre nem akarják nagy dobra verni álláspontjukat. Megkeresésünkre sem a Pannon, sem a T- Mobile nem reagált érdemben. A Pannon a kérdésben jelenleg nem kíván nyilatkozni, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága pedig úgy látja: az említett elképzelés egyelőre még nem ismert részleteiben, így érdemben nem kommentálták a felvetést.
A harmadik szolgáltató szerint csak látszólagos, hogy a kezdeményezés valóban az ügyfelek érdekeit szolgálja. A Vodafone Magyarország a Pénzcentrumot úgy tájékoztatta: ez önmagában továbbra sem jelentene teljeskörű és 100%-os megbízhatóságú tájékoztatást, szemben az ügyfél általi lekérdezéssel.
A "probléma" a hívásfelépülés műszaki megvalósításából adódik. A csengetési viszhangot ugyanis mindig a sorban az utolsó (azaz ahol az előfizető tartózkodik) központ játssza be. Ebből kifolyólag pl. elhordozott szám hívása esetén továbbra is azt feltételeznénk, hogy hívásunk hálózaton belül marad, ha hívott fél egy nem hordozott számra irányítja magát.
Ezért a Vodafone szerint a javaslat tervezett formában történő bevezetése esetén az eredeti szándékkal ellentétesen, pont a bizonytalanságot, valamint az elégedetlenséget és az ügyfélpanaszok számát növelné meg.
Úgy látják, a számhordozás az előfizetők szempontjából az utóbbi évek egyik legnagyobb vívmánya, hiszen lényegesen megkönnyíti a szolgáltatóváltást. Nem tapasztalják, hogy az ügyfelek panaszkodnának e miatt.
A mobilszolgáltató szerint néha kétségkívül előfordulhat, hogy egy hálózaton belülinek vélt hívás valójában hálózaton kívüli, de ugyanígy ennek az ellentettje is, azaz egy hálózaton kívülinek látszó szám is lehet hálózaton belüli.
Mindezek ismeretében a Vodafone nem tartja jó ötletnek, hogy költséges fejlesztéssel létrehozzanak egy olyan rendszert, ami esetleg negatív hatást gyakorolna a hívások díjára, miközben nincsenek meggyőződve arról, hogy valós problémát oldana meg. A fentebb említett okokra is hivatkoznak, azaz, hogy ma is adott a díjmentes előzetes tájékozódás lehetősége valamennyi ügyfél számára.
A törvénymódosítás ellen szól az is, hogy egyre több olyan tarifa van a piacon, ahol a hálózaton belüli és kívüli irányok árazása azonos -sőt, a díjszabási trendek egyértelműen ebbe az irányba mozdultak az elmúlt években- ezek pedig még inkább kérdésessé teszik a fejlesztés időszerűségét.